Efterisolering af loft ved udskiftning af ~
Fra : frank

Dato : 24-05-10 09:14

Hej. Vi bor i et enfamilieshus bygget i 1972. Loftet er isoleret med 200
mm isoleringsmåtter. Vi påtænker nu at udskifte tagpladerne (eternit) og
mit spørgsmål er så om der er krav om efterisolering af loftet ?

Jeg har hørt, at der skulle være et sådan lovkrav og at der kræves 600 mm
isoleringstykkelse - Kan det virkelig være rigtigt ??

(har søgt på nettet, men kan kun finde anbefalinger af 300 mm
isoleringstykkelse).

Hvis vi vælger at lægge et ståltag oven på det eksisterende eternit, vil der
så også være krav om efterisolering ?

Venlig hilsen, Frank.

Fra : jos

Dato : 24-05-10 09:43

frank wrote:
> [...]
>
> Hvis vi vælger at lægge et ståltag oven på det eksisterende eternit,
> vil der så også være krav om efterisolering ?

Går i samme tanker, og fik at vide af tømreren at der kun var krav om 300
mm, men hvis jeg skiftede taget, kunne %delen af forbedtringen øge kravet
til 600 mm
Iøvrigt gik jeg hurtigt fra muligheden med ståltag ovenpå, efter jeg læste
brandmyndighedernes rapport om dette!
- Tænker meget på udskiftning til "pap", men så ryger %erne op ;(

finn

Fra : CC

Dato : 24-05-10 15:10

"frank" skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
> Hvis vi vælger at lægge et ståltag oven på det eksisterende eternit, vil
> der så også være krav om efterisolering ?

Du skal nok holde lav profil med at fortælle at du har fjernet det gamle
eternittag, da det sandsynligvis indeholder asbest.
Indeholder det asbest har du et fradrag på ejendomsskattet billetten. Er
taget væk, er fradraget væk.

Jeg viller fjerne det gamle tag, får lavet ordentligt afslutning på
ydermuren/vindbrædder hele vejen rundt.
Isolere loftet til 300 mm. Lavet et ordentligt undertag, og lægge ståltegl
eller tagpap
Sluttelilig, mens taget er åbent og der er nem adgang, så få lavet et
frostfrit rum i den ende af loftet, for opbevaring af tøj etc.

Hvis du er bange for at løbe ind i "600 mm" grænsen, kan så arbejdet ikke
blot deles op i 2 eller flere selvstændige entrepriser?
Det endelig krav isoleringskrav kommer vel først, hvis der er krav om at der
bliver udført en energiberegning.

Fra : Martin Bak

Dato : 24-05-10 16:16

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Sluttelilig, mens taget er åbent og der er nem adgang, så få lavet et
> frostfrit rum i den ende af loftet, for opbevaring af tøj etc.

Vil du forklare det nærmere? Jeg har intet begreb om hvad du kan mene med
den sætning.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : CC

Dato : 24-05-10 18:16

"Martin Bak" skrev i meddelelsen ...

> Vil du forklare det nærmere? Jeg har intet begreb om hvad du kan mene med
> den sætning.

Jeg læser det som spørgeren bor i et paracelhus med uopvarmet loft.
(jeg bor selv i sådan et hus fra 1973). Min erfaring er, at det der
opbevares på loftet ikke kan tåle de skiftende temperature/fugtighed hen
igennem året.
Derfor gå min ide (jeg har ikke selv fået det bygget) på at bygge et
frostfrit rum, gerne omrking skorstenen, så rummet bliver opvarmet.
Rummet opbygges som et simpelt træskelet, med lægter/reglar, brædder etc.
Yderste et lag vindpap, 100-200 mm isolering i vægge/loft, og inderst et
dampspærre.
Rummet opvarmes til min +5 grader, og gerne over dugpunktet.

Hvis rummet laves mens tagplader er væk er det hele lidt nemmere.

Fra : Anders Majland

Dato : 25-05-10 10:58

Udgangspunktet er ja. Der skal efterisoleres hvis det er muligt og kan
betale sig.

Hvis udgangspunktet er at lægge nyt tag over det gamle bliver det sikkert
ikke rentabelt at pille det gamle af først for at efterisolere. I det
tilfælde vil det sikkert være nok at efterisolere med det som der er plads
til under det gamle tag således at der stadig er tilstrækkelig udluftning
osv

> [...]
> eternittag, da det sandsynligvis indeholder asbest.
> Indeholder det asbest har du et fradrag på ejendomsskattet billetten. Er

Og "glemmer" man at fortælle det står man så blot med problemet når huset
skal sælges og man har snydt i skat i en længere årrække ....

Og ved renovering er 300mm typisk nok - så er der plads til yderligere 100mm
er det nok og det vil sikkert også kunne betale sig ....

Se http://www.ebst.dk/br08.dk/br07_02_id118/0/54

Stk. 2 Ved udskiftning eller etablering af ny tagdækning skal der foretages
isolering af loft eller tagkonstruktion i overensstemmelse med kap. 7.3.2,
stk. 1.

Noter: Eksempler på udskiftning eller etablering af ny tagdækning er:
- lægning af ny tagpapdækning i form af underpap og overpap på eksisterende
tag
- nyt tegltag på gamle lægter
- nyt stålpladetag ovenpå gammelt tag af tagpap eller fibercementplader.

7.3.2 stk 1 Loft- og tagkonstruktioner, herunder skunkvægge, flade
tage og skråvægge direkte mod tag.   0,15 U-værdi W/m2 K

Ovenstående U-værdi kan nåes med blot 250-300mm mineraluld

--
/A - der selv er ved at hente tilbud på at få skiftet et
asbest-skiffer-eternit tag.

Fra : Leif Neland

Dato : 25-05-10 11:36

Den 25-05-2010 11:57, Anders Majland skrev:

> Udgangspunktet er ja. Der skal efterisoleres hvis det er muligt og kan
> betale sig.

Jeg formoder ikke jeg behøver at isolere i min uopvarmede staldgang, når
jeg skifter tagplader der ...

Der er i øvrigt fundet flere skeletter af fugle, pindsvin, katte og
rotter i den gamle granulerede glasuld.

Leif

Fra : Anders Majland

Dato : 25-05-10 11:53

> Jeg formoder ikke jeg behøver at isolere i min uopvarmede staldgang, når
> jeg skifter tagplader der ...

Korrekt - kravene er for "Bygningsdele omkring rum, der normalt opvarmes til
mindst 15°C" Men se linket til ebst - selvom det er lovstof er det nu til at
forstå

Fra : frank

Dato : 25-05-10 14:10

Tak for jeres svar. Det har kastet lys over mine spørgsmål og jeg kan bedre
tage stilling til hvad jeg vil gøre.

Hvis jeg vælger selv at afmontere det gamle eternittag, hvor mon jeg så har
mulighed for at skaffe mig af med pladerne ? Det er 2-fods bølgeeternit som
indeholder asbest! Genbrugspladsen tager dem jo nok ikke.

venlig hilsen, Frank.

Fra : Anders Majland

Dato : 25-05-10 14:41

> Hvis jeg vælger selv at afmontere det gamle eternittag
> Genbrugspladsen tager dem jo nok ikke.

Afhænger helt af hvor du er i landet. I Viborg må du gerne aflevere dem. De
skal bare være nogenlunde hele eller pakket ind. Og så vil de gerne have at
vide på forhånd hvis du kommer med et helt tag (specielt på de små
opsamlingspladser i oplandet).

Men jeg har også fået et tilbud der lød på 20000kr (incl moms) for
nedtagning og bortskaffelse af det gamle tag. Egenligt ikke så slemt
(specielt ikke sammenlignet med prisen for at få det nye op ...)

(Prisen på stillads kommer så ved siden af)

/A

Fra : CC

Dato : 25-05-10 19:01

"frank" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> har mulighed for at skaffe mig af med pladerne ? Det er 2-fods
> bølgeeternit som indeholder asbest! Genbrugspladsen tager dem jo nok

Selvfølgelig tager din genbrugsplads dem.
Genbrugspladsen har en speciel container til asbestholdig tagplader, se
efter næste gang du kommer der.