Hvorfor hulen 5 gear??
Fra : [Andersen 3650]

Dato : 23-05-10 14:23

Har undret mig over min Golf II har samme udveksling i topgear.
Dvs. 4 gears modellen har samme udveksling i 4. gear som 5 gears
modellen har i 5. gear. Jeg mente ellers at det 5. gear kom fordi
så kunne man køre længere pr. liter. Nu skal jeg bare pløje igennem
5 gear i stedet for kun 4, og altså mere arbejde til ingen nytte.
(tallene fundet i min Haynes).

Fra : Martin Bak

Dato : 23-05-10 14:34

"[Andersen 3650]" <andersenfjern@nospamfjern.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> så kunne man køre længere pr. liter. Nu skal jeg bare pløje igennem
> 5 gear i stedet for kun 4, og altså mere arbejde til ingen nytte.

Er tallet 0-100 km/t også det samme?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : [Andersen 3650]

Dato : 23-05-10 14:52

Martin Bak frembragte:
>Er tallet 0-100 km/t også det samme?

Mener du tiden den er om at nå 100 km/t fra 0 ???
Det kan jeg ikke huske. Tjekker når jeg er hjemme igen

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-05-10 16:41

> Har undret mig over min Golf II har samme udveksling i topgear. Dvs. 4
> gears modellen har samme udveksling i 4. gear som 5 gears modellen har i
> 5. gear.

Det er den samme problematik i dag med 6gears bilerne.

Journalister m.fl. skriger efter 6 gear pga. for mange omdrejninger på
motorveje (når de tester en med "kun" 5 gear) - hvad der skriger til
himlen er bare at de fleste (rigtig mange ihvertfald) af dem med 6 gear
ikke går med færre omdrejninger...

Istedet for at skrige på 6-7-8-milliard gear skulle de hellere skrige på
højere slutudveksling, men det er jo på mode og moderne med 6 gear og det
er hvad hr og fru flæskesteg vil have i deres fine nye dyt for det har de
hørt over hækken bare er super godt så det skal de da ha, ja det skal de
da.

--
Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 26-05-10 15:57

> Det er den samme problematik i dag med 6gears bilerne.
>
> Journalister m.fl. skriger efter 6 gear pga. for mange omdrejninger på
> motorveje (når de tester en med "kun" 5 gear)

Den nye volvo v50 med samme 1,6hdi som i min c5 leveres "kun" med 5 gear.
Den er dog noget højere gearet end c5'en (fra en tidligere c5 1,6hdi ejer
der nu kører volvo)

Samme motor har jeg kørt i en c4 grand picasso med 6 trins automatgear (af
skifterobot typen)

Men til vores brug er den lave gearing i c5'en ikke et problem. Kører i 5'te
fra omkring 50-60km/t og kører ikke meget motorvej hvor et højere gear måske
kunne spare en sjat diesel.

Men bliver spændende at se hvor langt de kan få v50'eren til at gå
literen... Den har regenerativ bremse og start/stop automatik ...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-05-10 03:25

"[Andersen 3650]" <andersenfjern@nospamfjern.danmark> skrev i meddelelsen
> [...]
> så kunne man køre længere pr. liter. Nu skal jeg bare pløje igennem
> 5 gear i stedet for kun 4, og altså mere arbejde til ingen nytte.

Jeg har kun erfaring med diesel - here goes:

Havde Golf I med 4-trins gearkasse. Gearkassen blev skiftet ud med 5-trins,
de første gear var magen til hinanden (dog var 4.-gearet en anelse lavere
gearet i 5-trinsversionen), og omdrejningerne faldt 25% ved skift til 5.
gear (jeg har en ekstramonteret omdrejningstæller i den). Brændstofforbruget
faldt ved dette med 10% ved kørsel omkring hastighedsgrænserne.

Købte en Golf II GTD med 5 gear. Denne fik jeg gearet lidt i højeste gear
ved at skifte gearhjulene i gearkassene. Disse sidder lidt yderlig dér - det
er blot at fjerne et dæksel og skifte.

Golf III TDI 110 kørte 1800 omdrejninger i 5. gear og jeg manglede - især
pga. chipning - et 6. gear. Dette fik jeg så da jeg købte en Golf IV og de
første 5 gear var gearet på samme måde, mens 6. gear gav den lidt højere
tophastighed i IV?eren.

Alle biler har kørt med mindre og mindre omdrejninger ved den samme
hastighed. I byttet fra I?eren til II?eren skyldes det turboen, som gav
ekstra kræfter ved lave omdrejninger, og da dieselbiler efter denne generelt
har fået flere kræfter ved lavere omdrejninger behøver man ikke at køre
livet af dem ved at køre med høje omdrejninger.

Jeg har prøvet nyere biler med 5 gear - bl.a. den nye Polo. Den kører næsten
med lige så lave omdrejninger som min, men jeg oplever springene i gearene
som for store. Måske fordi jeg er vant til de korte spring.

Med til min historie hører så også at jeg normalt går i højeste gear før 60
km/t, så det er måske lidt selvmodsigende.

--
Per