Hvad er overdrive ?
Fra : Allan M

Dato : 23-05-10 10:37

Hvad er kontakten "overdrive" til en Previa med automatgear ?
Har selvfølgelig prøvet at slå til / fra men syntes egentligt ikke der er
forskel.
Når jeg slår overdrive fra under kørsel stiger den dog et par 100 omdr/min
på omdrtæller.

Ved acc. er der umiddelbart heller ikke forskel på hvor langt den kører ud i
gearene som jeg ville ha' forventet.

Men hvad er det lige helt præcist den gør godt for ?

Allan

Fra : Armand

Dato : 23-05-10 10:45

Allan M skrev:
> [...]
> ud i gearene som jeg ville ha' forventet.
>
> Men hvad er det lige helt præcist den gør godt for ?

Traditionelt er overdrive et decideret tillægs-gear monteret i
forlængelse ag gearkassen og med det formål at reducere omdrejningerne
ved fast fart og betinget af monteringen var det almindeligvis elektrisk.
Tidligere var det bl.a. et af særkenderne ved GT-modeller, der til
forskel måtte regnes for at skulle køre flere touring/landevejs km's!

At omdrejningerne ligefrem stiger ved aktivering af Previa'ens overdrive
er mig uforståeligt!
Gælder dét også højgear (hvilket jeg egentlig godt er klar over,
eftersom at det er dér at man har tid til at sidde og lege med slige sager)?

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-10 10:47

Armand skriver:

> At omdrejningerne ligefrem stiger ved aktivering af Previa'ens overdrive
> er mig uforståeligt!

Læs igen....

Klaus

Fra : Armand

Dato : 23-05-10 11:09

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:

> Læs igen....

Ohhh!

--
Armand.
(der godt kunne bruge et overdrive på sin 1,4HDi)

Fra : TG

Dato : 23-05-10 10:02

On 23 Maj, 11:45, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> Tidligere var det bl.a. et af særkenderne ved GT-modeller, der til
> forskel måtte regnes for at skulle køre flere touring/landevejs km's!

Ja, så den var det på min gample Volvo 145, en genial detaljer, sænker
støjniveauet og reducerer brændstof-forbruget.
På Land Roveren var det dog rent mekanisk, og fungerede på alle gear,
så i teorien var der 4 x 2 x 2 fremadgående og 1 x 2 x 2 bak gear. Men
eftersigende skulle man ikke lege med reduktionsgear og over-gear på
samme tid, så i praksis var der kun 12 fremadgående og 3 bak.

/TG

Fra : Armand

Dato : 23-05-10 22:53

TG skrev:

> [...]
> eftersigende skulle man ikke lege med reduktionsgear og over-gear på
> samme tid, så i praksis var der kun 12 fremadgående og 3 bak.

Min første oplevelse af Overdrive var også på Volvo: På min storebrors
Amazon 123GT!

--
Armand.

Fra : TG

Dato : 24-05-10 00:42

On 23 Maj, 23:52, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Min første oplevelse af Overdrive var også på Volvo: På min storebrors
> Amazon 123GT!
>
> --
> Armand.

Det var jo også den samme (hoved-)gearkasse, og sandsynligvis også den
samme motor (B21 el. B19)

Fra : Preben

Dato : 24-05-10 09:55

"TG" <tg4600@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Armand.

Det var jo også den samme (hoved-)gearkasse, og sandsynligvis også den

Hej
Overdrive var ofte en boks med et planet gear med friløb der sidder på
udgangen af den alm. gearkasse, mod kardanakslen.
på En Sunbeam Alpine 4cyl var det kun udgangsakslen der er er forskellig,
jeg har brugt en gearkasse fra en alm Sunbeam 1600 i en Alpine ved at bytte
akslen og overgear til den alm gearkasse..
Den elektriske model fx Volvo og engelske sportsvogne, blev skiftet
elektrisk kontakt,
men selve skiftet til overdrive/planetgear var en lille oliepumpe der blev
trukket af kardanakslen..
Gearet kan kun virke fremad pga friløbet. I Bakgear blokeres gearet !
det bør ikke kunne bruges i andet end det høje gear, og normalt er der en
kontakt i gearkassen der kun tillader indkobling i det gear,
fordi konstruktionen kun tillader et relativt begrænset moment, da
olietrykket aktiverer et bremsebånd når der skiftes til overgear..
Dette bremsebånd brænder af, hvis man bruger gearet i de små gear, min
Erfaring da jeg fik koblet det ind på alle gear.

Landrover må være helt mekanisk hvis det kan køre i alle gear..
mvh
Preben

Fra : TG

Dato : 24-05-10 13:50

On 24 Maj, 10:54, "Preben" <ingenmail@***intetdomæne.overhovedet>
wrote:

> [...]
> Erfaring da jeg fik koblet det ind på alle gear.
>
> Landrover må være helt mekanisk hvis det kan køre i alle gear..

Ja, så vidt jeg husker også et planet-gear, men skifte mekanismen rent
mekanisk, med en ekstra gearstang. I øvrigt pokkers til arbejde at
skifte sådan en gearkasse. Sæder og bund skalle ud af bilen og dernæst
skulle +70 kg gearkasse vippes ind igennem kabinen

/TG

Fra : alexbo

Dato : 23-05-10 11:13

"Allan M" <am@allanm.dk> skrev

> [...]
> i gearene som jeg ville ha' forventet.
> Men hvad er det lige helt præcist den gør godt for ?

Jeg tror ikke det er et overdrive men et lock up, en kontakt der låser
oliekoblingen fast, så bilen er i et afst gear.
At omdrejningerne stiger ved frakobling skyldes at så kan koblingen glide.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars G

Dato : 23-05-10 11:37

On 23-05-2010 12:12, alexbo wrote:
> [...]

> oliekoblingen fast, så bilen er i et afst gear.
> At omdrejningerne stiger ved frakobling skyldes at så kan koblingen glide.

Så bør den køre længere på literen når den er slået til.

Lars

Fra : Allan M

Dato : 23-05-10 11:42

> Så bør den køre længere på literen når den er slået til.

Søgte lidt mere på nettet og det lader til at overdrive virker som det skal.
Skulle gi' et lidt bedre forbrug på kørsel ved landevej.

Men læste mig til at den skulle være aktiveret som udgangspunkt (og det er
den) og kun slås fra
hvis man evt. kørte med læs og det kneb op ad en lang bakke.

Allan