Ridse fedt
Fra : Niels

Dato : 22-05-10 12:15

Jeg hører det hele tiden... Man skal skære ned gennem fedtet på f.eks..
flæskesteg, andebryst og culotte fra forskellige dyr. Hensigten er at
få sprødt fedt/spæk og forhindre, at kødstykket krymper sig sammen.

Men man må ENDELIG ikke skære ned i kødet! Hvad er det, der er så
katastrofalt ved det? Kan vi blive enige om: at et stykke kød af den
slags har fire "lag": spæk, fedt, sene og kød? Er det ikke senen, der
får kødstykket til at krympe, når spæklaget er gennemskåret?

Hvordan undgår I andre at skære ned i kødet, hvis senen skal skæres
igennem?

Og hvorfor er det så vigtigt, ikke at skære ned i selve kødet? Ser man
på stegens bagside, er der jo alligevel fri adgang til kødet, og det
er der jo andre, der har skåret i.

Er det bare etableret ammestuesnak?

--
Niels

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-05-10 19:22

On Sat, 22 May 2010 11:15:28 -0700 (PDT)
Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Og hvorfor er det så vigtigt, ikke at skære ned i selve kødet? Ser man
> på stegens bagside, er der jo alligevel fri adgang til kødet, og det

Det er kun relevant i forbindelse med flæskesteg (hvor sene forøvrigt
er irrellevant tynd) da man her ønsker sprøde svær. skærer man ned i
kødet, så vi der være åbent for kødsaft der vil sive op igennem sværen
og holde denne våd og sjasket i området omkring hullet.
For rødt kød og lignende er det komplet ligegyldigt og kun pga. rent
æstetiske principper.

kim

Fra : Niels

Dato : 22-05-10 12:31