Jeres bil omd/min. v. 100 hhv. 120 km/t ?
Fra : Per

Dato : 22-05-10 21:24

Hej NG !

Jeg synes at moderne biler kører med meget lavere omdrejninger end
tidligere.

Min Fiat Panda 1,2 Benzin ligger med "kun" 2600 omdr/min v. 100 km/t. og
3100 omdr/min ved 120 km/t. Det er ret lavt for lille en motor synes jeg.

På mine tidligere biler med større motorer lå de med 3500 omdr/min v. 120
km/t. Det er da noget af en forskel.

Jeg ved godt at Diesel ligger væsentlig lavere, men nu tænker jeg på
benzin-biler.

Jeg synes det er påfaldende så lave omdrejninger moderne biler løber med
idag.

Mvh. Per

Fra : Brian

Dato : 22-05-10 21:35

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg synes at moderne biler kører med meget lavere omdrejninger end
> tidligere.

Jeg er ikke gammel nok til at have kendskab til hvordan omdrejningerne lå i
"gamle dage".
Jeg har dog haft et par ældre biler, og synes jeg har observeret at det er
bestemte mærker der har brugt en højere gearing - f.eks Opel og Saab.

> Min Fiat Panda 1,2 Benzin ligger med "kun" 2600 omdr/min v. 100 km/t. og
> 3100 omdr/min ved 120 km/t. Det er ret lavt for lille en motor synes jeg.

Min nuværende 2,8 R6 benziner med 5 trins pløreturbine, ligger med
106/107km/t ved 2000 omdrejninger - dejligt
Min forrige Saab 9-3SS 2,0 med 5 trins manuel gearkasse lå med 93/94km/t ved
2000 omdrejninger - også ganske fornuftigt.
Endnu længere tilbage, havde jeg en Golf 3 GTi TDi med 110hk og 5 trins
kasse. Den lå med sølle 86km/t ved 2000 snoninger - det var et rent helvede.

> På mine tidligere biler med større motorer lå de med 3500 omdr/min v. 120
> km/t. Det er da noget af en forskel.

Som skrevet før, jeg tror det er (eller var, før den grønne bølge) mere
mærkespecifikt.

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-05-10 09:00

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Endnu længere tilbage, havde jeg en Golf 3 GTi TDi med 110hk og 5 trins
> kasse. Den lå med sølle 86km/t ved 2000 snoninger - det var et rent
> helvede.

Golf I diesel og Golf II GTD kørte nu med flere omdrejninger :)

Golf IV GTI TDI har samme udveksling som den du nævner - der er så lige et
gear mere :) Golf IVog VI kører med nogenlunde (ikke lavere) udveksling (vi
snakker diesel).

Ofte kører benziner ½ gange hurtigere end diesel, hvilket også passer meget
godt med 4.000 og 6.000 rpm i omdrejninger ved tophastighed i den ene og den
anden motortype.

Men er der nogen biler som har et decideret overgear - altså tophastighed i
højeste gear minus 1 ?

--
Per

Fra : Brian Sørup

Dato : 23-05-10 09:34

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> "Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
>

> Men er der nogen biler som har et decideret overgear - altså tophastighed
> i højeste gear minus 1 ?

Min Oldsmobile når den opgivede topfart i 3.gear (4trins Aut) ved ca.
3800rpm, der går den omkring 170Km/t - det skal siges jeg ikke selv har
prøvet dette, tror jeg har haft den på omkring 150Km/t.
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 23-05-10 15:47

Sat, 22 May 2010 22:34:58 +0200, skrev Brian, på 30 linier, i
<4bf83ff5$0$284$14726298@news.sunsite.dk>, :

>Jeg har dog haft et par ældre biler, og synes jeg har observeret at det er
>bestemte mærker der har brugt en højere gearing - f.eks Opel og Saab.

Ikke alle.
En 1,6 16v Astra F stc er lav gearet.
Ligesom en Vectra 2,2 med 5 gear.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Ivan Madsen

Dato : 24-05-10 10:27

On Sun, 23 May 2010 16:46:40 +0200, Karsten Andersen
<jyden_news@bitmanmail.dk> wrote:

>Sat, 22 May 2010 22:34:58 +0200, skrev Brian, på 30 linier, i
><4bf83ff5$0$284$14726298@news.sunsite.dk>, :

>Ikke alle.
>En 1,6 16v Astra F stc er lav gearet.
>Ligesom en Vectra 2,2 med 5 gear.

Og de første Zafira 1.6/1.8 - noget med næsten 4000 o/min for at køre
120.
Dem jeg sådan lige kan huske iøvrigt af benzinbiler er:
Skoda Fabia 1.2 - mange omdrejning - tæt på 4000 ved 120.
Citroen Saxo 1.4 - omkring 3300 ved 120
VW havde engang ret lange gearinger på benzin-Golf II og kaldte
højgearet for "E".

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-05-10 21:48

> [...]
> 3100 omdr/min ved 120 km/t. Det er ret lavt for lille en motor synes jeg.

V70'eren går med hhv. 2325 og 2790 omdr/min. - 43Km/t v.1000omdr.
Cruiser'en går med hhv. 1490 og 1790 omdr/min. - 67Km/t v.1000omdr.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 23-05-10 02:39

On 22 Maj, 22:23, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> benzin-biler.
>
> Jeg synes det er påfaldende så lave omdrejninger moderne biler løber med

Hvis Bil Revyen’s tal på sådan en Panda (34,2 km/t ved 1000 omd. i
topgear) er korrekte, er det nok mere et spørgsmål om instrumenternes
præcision. Den skulle jo rende knap 89 km/t ved 2600 omd. og lige godt
106 km/t ved 3100 omd. eller lige knap 2924 omd. ved 100 km/t og 3509
omd. ved 120 km/t.

Med venlig hilsen Kim

Fra : alexbo

Dato : 23-05-10 11:13

"Per" > skrev

> [...]
> Jeg synes det er påfaldende så lave omdrejninger moderne biler løber med

Ikke så påfaldende hvad angår Fiat, ifølge Bilrevyen kører din bil 34.2 i
højgear, en Fiat Uno 1,0 kørte 34,5 for 20 år siden.

Ser man så på effekten og ved hvilket omdrejningtal den fremkommer, så har
en Panda 1,2. 60 hk ved 5.000 omdr., det skulle give en tophastighed på 171
km/t, men den er på 155 km/t altså er 5 gear "for" højt.
Unoen har 45 hk ved 5.250 det skulle give en tophastighed på 181km/t men den
er 145 km/t altså må 5 gear være et rent overgear, tophastigheden må være i
4 gear.
Jeg har kørt i mange Uno'er men ikke haft lyst til at prøve tophastigheden.

Så en gammel Uno er langt højere gearet end en nyere Panda.

Men ellers vil de flere heste og den højere tophastighed nyere biler har
betyde et lavere omdrejningstal ved 100 km/t, når maxeffekten stort set nås
ved samme omdrejningstal og tophastigheden går op skal topgearingen blive
højere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 23-05-10 12:23

alexbo skrev:

> [...]
> ved samme omdrejningstal og tophastigheden går op skal topgearingen blive

Jeg sad og tænkte på samme argument, men dels er fabrikanterne
individuelle opfattelse af nødvendigt omdrejningstal, herunder 5.-gears
funktion, meget forskellig og dels vil effekt-stigning indenfor samme
motorstørrelse generelt afstedkomme højere omdrejningstal, som 0-Vmax
skal fordeles over.

Hvis der er en forskel, og dét modsiger du jo egentlig selv, så må den
stadig stigende fokuseren på økonomi IMO tillægges en stor del af årsagen!

--
Armand.

Fra : Brian Lund

Dato : 23-05-10 13:57

> [...]
> benzin-biler.
>
> Jeg synes det er påfaldende så lave omdrejninger moderne biler løber med

Min Mazda 2 1,6 diesel ligger på ca. 2500 omdr ved 100 km/t og ca. 3000
ved 120 km/t. Og det synes jeg er højt!
Jeg havde faktisk præcis samme bil bare med benzinmotor indtil den fik
et peugeuot mærke stemplet i højre side...
Mazda 2 1,3 (86 HK) benzin lå på ca. 3100 omdr ved 100 km/t og ca. 3900
omdr ved 120 km/t - hvilket jeg også synes var højt!

Jeg kan i femte gear køre i tomgang på dieslen, så ligger jeg på ca. 40
km/t... I benzineren kunne jeg også godt trille afsted med 40/kmt i
femte gear, forsøgte dog ikke om den kunne trække bilen i tomgang men
jeg tror ikke den havde momentet til det.

Jeg kan til sammenligning fortælle at mine forældres Leon ecomotive 1,9
diesel fra 08 faktisk helst skal op på 70 km/t+ før du sætter den i
femte - så ingen by cruising i højeste gear der! Præcis hvor mange
omdrejninger den tager ved jeg ikke, men jeg gætter på den må ligge på
ca. 1200-1500 omdr ved 80 km/t... Nogen der har en magen til?

Brian

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 23-05-10 16:35

On Sun, 23 May 2010 14:57:29 +0200, Brian Lund <brian@lundfoto.dk>
wrote:

>Min Mazda 2 1,6 diesel ligger på ca. 2500 omdr ved 100 km/t og ca. 3000
>ved 120 km/t. Og det synes jeg er højt!

>--

Det synes jeg også. Min Sonata 2.4 aut. med 4 gear i kassen går 2500
o/min. ved 120 km/t. Og det er benzin.

--

Venlig hilsen
folmer

Fra : Leo Jensen

Dato : 25-05-10 07:20

> [...]
> benzin-biler.
>
> Jeg synes det er påfaldende så lave omdrejninger moderne biler løber med

2CV: 5000 RPM ved 100 km/t og (surprise) 6000 RPM ved 120 km/t. Med
max 39 Nm skal der jo lidt snoninger til for at komme frem i verden.

Jag: Lige under 2500/3000 RPM. Det virker faktisk ikke som mange
omdrejninger, og med kun 4 remskiver i gearkassen skal højeste gear jo
kunne ramme topfarten. Den skifter heller ikke ned bare for sjov, den
kan faktisk trække topgearet hvis man vil lidt frem i køen.

Leo

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-05-10 07:11

On Sat, 22 May 2010 22:23:55 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>3100 omdr/min ved 120 km/t. Det er ret lavt for lille en motor synes jeg.

Min har 2700 ved 120 km/t og 2200 ved 100 km/t. Det er fint for min
benzinbil.

Fly