Biblen, Loven - de 10 bud ?
Fra : Per

Dato : 22-05-10 08:51

Hej NG !

Hvordan kan man vide vide hvordan fx. De 10 Bud skal fortolkes - findes der
en kommenteret Bibel?

Jeg tænker fx. på:

"Du må ikke slå ihjel" - det er jo et vidt begreb.
Gælder det også dyr?
Hvad med uagtsomt drab ?

I Strafferetsplejen skal man jo fortolke reglerne - det går jeg også ud fra
at man skal i Biblen.

"Du må ikke stjæle"
Hvad med underslæb og ulovlig omgang med hittegods - er det det samme i
bibelsk forstand altså tyveri ?

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-10 10:09

> Hej NG !
>
> Hvordan kan man vide vide hvordan fx. De 10 Bud skal fortolkes - findes
> der en kommenteret Bibel?

Du kan fx tage Luthers lille katekismus, hvor han nøje gennemgår betydningen
af de enkelte bud - og ja, der er tale om tolkning -

Fra : Kall, Mogens

Dato : 22-05-10 12:45

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4bf78cfb$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> at man skal i Biblen.
>
> "Du må ikke stjæle"
> Hvad med underslæb og ulovlig omgang med hittegods - er det det samme i

I NT er loven° *ophævet* (Rom. 10,4) og blevet erstattet af
Kærlighedsbudskabet (Rom 13,10 John 13,34)

Nu hedder det ikke længere "Du må ikke dit og du må ikke dat", men
noget i retning af ...

(Jesus siger:)
Gør mod andre mennesker sådan,
som I vil, at de skal gøre mod jer!
(Lukas 6,31)

Med kærlighedsbudskabet kan man altid finde vej, fordi ... spørg blot dig selv:

Bryder du dig om at blive bestjålet ?

Hertil er svaret nok:

Næppe!
Så skal man heller ej gøre det mod andre!

Og på tilsvarende vis med alle de andre spørgsmål, fx.

Bryder du dig om at blive myrdet ?
Bryder du dig om at din ægtefælle er dig utro ?
osv.

Så når du spørger ...

> [...]
> at man skal i Biblen.
>
> "Du må ikke stjæle"
> Hvad med underslæb og ulovlig omgang med hittegods - er det det samme i

.... da bør svaret måske nok være:

Kærligheden gør ikke næsten noget
ondt; ...

Dérfor kan man fx. ikke begå underslæb eller ha' ulovlig omgang med hittegods.

Jesus går endog så vidt, at Han ligefrem siger, at vi allerede *har gjort* noget
forkert, hvis blot vi tænker tanken (i vores hjerter). Det gælder i hvert fald mht.
det at bedrive hor (Matt. 5,28)

Og hele meningen med det er da også, at vi lærer - allerede i det små - at indrømme,
at vi som mennesker begår fejl.

Og dét er første skridt til at rette op på fejlene.

Og det er nok dét, Jesus først og fremmest gerne vil ha' os til, fordi ...

Hvis vi i det små allerede er lært op til at 'omvende os fra ondt', da er det også meget
lettere at kvitte synden, når det virkelig gælder!

Så Biblen er ikke bare en art lovbog, apropos Koranen. Biblen er først og fremmest
tilblivet for at bane en vej ud-væk-bort-fra-det-onde.

Hvor Strafferetsplejen (og Koranen) straffer (den skyldige), er Biblens formål at
*frelse*. Og det er dérfor vi kristne lægger så meget vægt på det enkelte menneskes
*personlige* møde med Jesus Himself ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael.
Last OUTPUT: 11223 news:4be77e3c$0$281$14726298@news.sunsite.dk
https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11245

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-05-10 13:33

Kall, Mogens skrev:

> Så når du spørger ...

> ... da bør svaret måske nok være:
>
> Kærligheden gør ikke næsten noget
> ondt; ...

Men ateisme gør?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-05-10 08:56

Jørgen Farum Jensen skrev i

> Men ateisme gør?

JA

Fra : Per

Dato : 22-05-10 13:52

Kall, Mogens wrote:

Hej Mogens !

Tak for svar. Endlig et indlæg fra dig, som jeg rent faktisk forstår

> [...]
> Kærlighedsbudskabet (Rom 13,10 John 13,34)
>
> Nu hedder det ikke længere "Du må ikke dit og du må ikke dat", men

Ok - det er da til at forholde sig til.

Betyder det så at de 10 bud ikke længere er aktuelle pga. de er erstattet af
NT ?

> [...]
>
> Hertil er svaret nok:
>
> Næppe!
> Så skal man heller ej gøre det mod andre!

Ok - fair nok.

> [...]
>

> Så når du spørger ...

> jeg også ud fra > at man skal i Biblen.

> det samme i > bibelsk forstand altså tyveri ?

Men man slår jo dyr ihjel for at spise dem ?

> [...]
> gjort* noget
> forkert, hvis blot vi tænker tanken (i vores hjerter). Det gælder i

Ok - hvad så med drømme, dem er man (jeg) ikke herre over. Der er man vel en
"uagtsom" synder. !?

> Med venlig hilsen,
> Mogens Kall, The servant of Michael.

Hvem/Hvad er Michael ?

Mvh. Per

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 22-05-10 18:27

Per <mesked@hotmail.com> declared in:
4bf7d379$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk :

> Ok - hvad så med drømme, dem er man (jeg) ikke herre over. Der er man
> vel en "uagtsom" synder. !?

Eller strøtanker... Eller...
Det er et fjollet skråplan, som Jesus næppe selv kunne leve op til.

En god filosofi, men ikke et grundlag at dømme folk på.
Den fængsler desuden folks sind. Ikke engang vore tanker er frie.

Lad det være handlinger alene, der tæller.

Jeg tror desuden ikke han mente det alvorligt. Han talte meget i billeder.
Der er i hvert fald aldrig så meget som en eneste troende, der har formået
rent fysisk at flytte bjerge, og hvis to troende virkeligt ønsker noget,
hvor det ene ønske umuliggør det andet, så har gud fandeme et problem med
at opfylde dem begge, selvom jesus påstår at han altid vil det.

Fra : Vidal

Dato : 22-05-10 23:19

Den 22-05-2010 19:27, Thomas Hejl Pilgaard skrev:
> Per<mesked@hotmail.com> declared in:
> 4bf7d379$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk :

Hans bemærkning om det kommer i en diskussion med hans
religiøse modstandere, der havde den mening, de var bedre
end andre, fordi de afholdt sig fra al synd.

> Eller strøtanker... Eller...

Det er netop det, der er pointen. Ingen kan undgå
synden. Vi siger, alle er lige i synden.

> Det er et fjollet skråplan, som Jesus næppe selv kunne leve op til.

> En god filosofi, men ikke et grundlag at dømme folk på.

Det er faktisk også det, Jesus mener. Kristendommen
handler ikke om at dømme.

> Den fængsler desuden folks sind. Ikke engang vore tanker er frie.

Jesus pointe er, vi alle er lige, hvad det angår,
synden er uundgåelig og vi kan ikke redde os selv
fra den.

> Lad det være handlinger alene, der tæller.

Der er ikke tale om handlinger, det handler om
menneskets natur.

> Jeg tror desuden ikke han mente det alvorligt.

Det er ihvertfald det, vi tror i protestantismen. Så
jeg tror, han mente det rigtigt alvorligt.

> Han talte meget i billeder.

Også det.

--
Venlig hilsen,