olieskift
Fra : Steen

Dato : 21-05-10 08:23

Hvad giver I for et olieskift hos mekanikeren?
Jeg har en Renault Megane, som et Mekanen-værksted egentligt ville have
1000,- for.
De to store autoriserede Renault-værksteder i byen, var simpelthen ikke
til at komme i telefonisk kontakt med. Efter to dage, sendte jeg dem en
mail, som de heller ikke svarede på

Fra : Andersen [3650]

Dato : 21-05-10 09:22

Steen kom med denne ide:
> [...]
> De to store autoriserede Renault-værksteder i byen, var simpelthen ikke
> til at komme i telefonisk kontakt med. Efter to dage, sendte jeg dem en

Hvor megen olie bruger du?
Et oliefilter og passende mængde olie kan formentlig købes for
det halve og så en 10-20 min på selv at ordne det.
Det er ikke særlig svært at løsne bundskruen, lade olien løbe ud mens
du skifter oliefilteret. I med skruen og på med frisk olie. Vupti.
Du skal bare lige have kørt en tur forinden så olien er varm og
letflydende. Opsamlingen kan foregå i en opskåren 5 liter
sprinklerdunk.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Nicolaj C

Dato : 21-05-10 10:13

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> wrote in message
> [...]
> Du skal bare lige have kørt en tur forinden så olien er varm og
> letflydende. Opsamlingen kan foregå i en opskåren 5 liter sprinklerdunk.

Hvad skal der ske med den aftappede gamle olie derefter ?
mvh
Nic

Fra : Andersen [3650]

Dato : 21-05-10 10:20

Nicolaj C udtrykte præcist:
> "Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> wrote in message

> Hvad skal der ske med den aftappede gamle olie derefter ?
> mvh
> Nic

Man kunne køre den på den lokale genbrugsplads, efter at have hældt det
på en mere egnet dunk. Det gør jeg selv. Beklager jeg ikke fik det med
i første ombæring, men jeg anså det for værende en selvfølgelighed.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-05-10 18:35

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> på en mere egnet dunk. Det gør jeg selv. Beklager jeg ikke fik det med
> i første ombæring, men jeg anså det for værende en selvfølgelighed.

Det ser skidt ud. Du glemte også at skrue "gulvet" - bestående af en
plastikplade - ud af motorrummet, så nu har du motorolie ikke i din spand,
men uver over gulvet i motorrummet...

:)

--
Per

Fra : Armand

Dato : 21-05-10 20:39

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Du glemte også at skrue "gulvet" - bestående af en
> plastikplade - ud af motorrummet, så nu har du motorolie ikke i din
> spand, men uver over gulvet i motorrummet...

Så fornyligt i et motorcykel-tilbehørskatalog:
En slangekoblings-type bundprop med et fingerpåskruet (smuds)låg og en
(slangekoblings-)stuts med 30 cm slange på!

Egentlig en skidesmart sag at have monteret, netop hvis oliestrømmen
skal videre ud gennem sådan en bundplade!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 23-05-10 10:01

Armand skrev:

> Så fornyligt i et motorcykel-tilbehørskatalog:
> En slangekoblings-type bundprop med et fingerpåskruet (smuds)låg og en
> (slangekoblings-)stuts med 30 cm slange på!

Kom lige forbi den igen:
<https://www.polo-motorrad.de/de/olablassventil.html>

Den gavner tillige Mikaels skoldede og tilsvinede fingre

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-05-10 22:24

> Kom lige forbi den igen:
> <https://www.polo-motorrad.de/de/olablassventil.html>
>
> Den gavner tillige Mikaels skoldede og tilsvinede fingre

Ja den er smart - man hvad når nu oliefilteret også sidder utilgængeligt ...

/A

Fra : Brian

Dato : 21-05-10 20:44

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> Det ser skidt ud. Du glemte også at skrue "gulvet" - bestående af en
> plastikplade - ud af motorrummet, så nu har du motorolie ikke i din spand,
> men uver over gulvet i motorrummet...

Den slags undgår man på veldesignede biler, hvor der er lavet en lille "lem"
der holdes af en enkelt skrue, lige under bundproppen

Men du har ret - er den der ikke, skal der lægges en god slat tid til, hvis
det skal gøres i perlegruset.

/Brian

Fra : ShutEye

Dato : 21-05-10 10:22

> Hvad skal der ske med den aftappede gamle olie derefter ?

Her er en liste over hvad man kan komme af med i min kommune:
http://www.ballerup.dk/get/47067.html
"Farligt affald, olie og kemikalier" er et af punkterne.
Svært, ikke?

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-10 15:12

"ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen

> Her er en liste over hvad man kan komme af med i min kommune:
> http://www.ballerup.dk/get/47067.html
> "Farligt affald, olie og kemikalier" er et af punkterne.
> Svært, ikke?

Jo! I min verden er det noget rod at skulle skaffe sig af med det
gamle....gider det ikke!

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 21-05-10 18:14

> Jo! I min verden er det noget rod at skulle skaffe sig af med det
> gamle....gider det ikke!
Jeg fik sådan en fin fætter her i julegave et år:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3850302607&n=-2103376973&pn=1227230334
Så er det altså ikke så slemt igen. Bruger den desuden også når
plænklipperen skal ha' skiftet olie.

--
Klaus G.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-10 20:10

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=3850302607&n=-2103376973&pn=1227230334
> Så er det altså ikke så slemt igen. Bruger den desuden også når

HAR jeg (prøvet) - er stadig noget svineri. Skal stadig forbi
modtagestationen. Giiiiiiider ikke, alt for bøvlet....

Fra : Andersen [3650]

Dato : 24-05-10 18:35

Henrik B.:
> HAR jeg (prøvet) - er stadig noget svineri. Skal stadig forbi
> modtagestationen. Giiiiiiider ikke, alt for bøvlet....

Ok. Hvis du bor i nærheden af 3650 skal jeg nok ordne det for dig
for 1000,- . Det bliver dælme nemme tjente penge. Incl filter og
en god olie.

Fra : Henrik B.

Dato : 24-05-10 21:21

> Ok. Hvis du bor i nærheden af 3650 skal jeg nok ordne det for dig
> for 1000,- . Det bliver dælme nemme tjente penge. Incl filter og
> en god olie.

Hvem siger jeg betaler så meget?? )

Fra : ShutEye

Dato : 22-05-10 09:27

> Jo! I min verden er det noget rod at skulle skaffe sig af med det
> gamle....gider det ikke!

Næh. Det er sgu heller ikke fordi at jeg gider at skrue på den gamle spand,
men det er hvad jeg har råd til :)

Fra : ShutEye

Dato : 21-05-10 10:08

> [...]
> Du skal bare lige have kørt en tur forinden så olien er varm og
> letflydende. Opsamlingen kan foregå i en opskåren 5 liter sprinklerdunk.

Ny spændskive til bundproppen skal vel også til?
Hvis man ikke har en oliefiltertang, donkraft og bukke eller generelt det
udstyr der kan klare jobbet, er det ikke så ligetil.
Jeg gør det selv selv og klarer et olie+filter-skift for ca 200,-
God timeløn til majsæl ift det et værksted skulle have.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-05-10 00:45

"ShutEye" <no@no.no> skrev

> Ny spændskive til bundproppen skal vel også til?

Hvis den er af kobber, så skal den såmænd bare have en gang med
gasbrænderen, så er den så blød som smør igen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : ShutEye

Dato : 22-05-10 09:25

> Hvis den er af kobber, så skal den såmænd bare have en gang med
> gasbrænderen, så er den så blød som smør igen.

Blød? Det er mere at den er flad jeg bekymrer mig om :)

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-05-10 10:20

Uffe Ravn kom med denne ide:
> "ShutEye" <no@no.no> skrev

> Hvis den er af kobber, så skal den såmænd bare have en gang med gasbrænderen,
> så er den så blød som smør igen.

Hvordan går det efterhånden med Kadetten; kan man få en opdatering?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-10 15:10

> [...]

> Du skal bare lige have kørt en tur forinden så olien er varm og
> letflydende. Opsamlingen kan foregå i en opskåren 5 liter sprinklerdunk.

+ besværet med at skaffe sig af med den gamle olie....

Fra : Klaus G.

Dato : 21-05-10 18:16

> + besværet med at skaffe sig af med den gamle olie....
Jeg har gammel olie til at stå i en egnet dunk og når jeg så skal på
lossepladsen, så tager jeg den med. Jeg køre jo turen alligevel, så er det
jo ikke så slemt igen.

--
Klaus G.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-10 20:12

> Jeg har gammel olie til at stå i en egnet dunk og når jeg så skal på
> lossepladsen, så tager jeg den med. Jeg køre jo turen alligevel, så er det
> jo ikke så slemt igen.

Jo, for så glemmer man den, så er den ikke tømt, når den skal bruges næste
gang o.s.v.
Og det sviner stadig. Der skal tørres af udenpå dunken bagefter. Det giver
klude, og dunken er stadig en smule fedtet.
Jeg giiiiiider ikke......!

Fra : Klaus G.

Dato : 21-05-10 22:31

> Jeg giiiiiider ikke......!
Har jeg forstået det korrekt, at du ikke gider? :)

--
Klaus G.

Fra : Leo Jensen

Dato : 21-05-10 04:02

On 21 Maj, 10:21, Andersen [3650] <FJERNander...@FJERNnospam.dk>
wrote:
> [...]
> Du skal bare lige have kørt en tur forinden så olien er varm og
> letflydende. Opsamlingen kan foregå i en opskåren 5 liter

Ja, til en Megane. Jeg bruger nu en 10-liters
Bortset fra det er det altså ikke alle mennesker der glædes ved at
rode rundt nede på jorden og få varm olie ud over fingrene. På
Jaguaren har jeg langt ind til proppen, og frihøjden er ikke
overvældende, men jeg gør det da alligevel selv, simpelthen fordi jeg
synes det rart at have fingrene i mekanikken en gang i mellem.
Jeg vil mene at Quickpot og den slags steder stort set altid har et
godt tilbud på den slags basis-service, også til en lavere pris end
1000 kr, hvis det ikke er longlife-olie vi snakker om.

Leo

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-05-10 19:01

wrote:
> [...]

godt tilbud på den slags basis-service, også til en lavere pris end
1000 kr, hvis det ikke er longlife-olie vi snakker om.
===

Da jeg 3. gang(!) havde prøvet Quickpot med et oliefilter der ikke var
skruet ordentlig på, så stoppede jeg legen dér. Der var også noget med en
udstødning på kær venindes bil der ikke var tæt ved syn kort tid efter
montering så .... busted!

--
Per

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-10 20:11

> Da jeg 3. gang(!) havde prøvet Quickpot med et oliefilter der ikke var
> skruet ordentlig på, så stoppede jeg legen dér. Der var også noget med en

Prøvede genboen også ved Quickpot i Randers. Hva' fa'en tænker det hoveder
på - eller rettere, hvor tænker de hoveder med røv**....?

Fra : oz3bto

Dato : 21-05-10 15:26

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> De to store autoriserede Renault-værksteder i byen, var simpelthen ikke
> til at komme i telefonisk kontakt med. Efter to dage, sendte jeg dem en

Lyder meget fair ..

Gav ca 1000kr ved det lokale værksted som dog ikke havde tid sidst så da
blev det super dæk service og det kostede 1400.- og det var så lige 7
liter af noget halvdyr olie den fik .. ikke det billige quaker state som den
normalt får ved den lokale
Såen 10-W40 bliver RET tyk når der er 15-20 minus grader så valgte ved SDS
at få en tyndere olie der var knapt så tyk ved hård frost

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-10 15:43

Steen skriver:

> Hvad giver I for et olieskift hos mekanikeren?

Pas. Fik lavet 30.000 km's eftersyn på den gamle Golf (incl skift af
long-life olie) for 1308,08 kr.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-10 16:03

> Pas. Fik lavet 30.000 km's eftersyn på den gamle Golf (incl skift af
> long-life olie) for 1308,08 kr.

Ja, olieskift er lidt af en guldkalv for værkstederne......

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-10 16:59

"Henrik B." skriver:

> Ja, olieskift er lidt af en guldkalv for værkstederne......

Nu lavede de også andet end lige det.

Klaus

Fra : C. Caspersen

Dato : 21-05-10 18:09

> "Henrik B." skriver:

> Nu lavede de også andet end lige det.

Ja, visuel kontrol af dit, og visuel kontrol af dat - kender det fra min
egen instruktionsbog. I praksis skifter de formentlig bare olien og
filteret.

Hvis det lyder som om, jeg ikke stoler på autoværksteder - så er det rigtig
opfattet

/Caspersen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-05-10 19:03

> "Henrik B." skriver:

> Nu lavede de også andet end lige det.

Hint hint:

En eller anden burde lave en internetside hvor man kan taste
værkstedsregninger ind i til offentlig vurdering :)

--
Per

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-10 20:13

> Hint hint:
>
> En eller anden burde lave en internetside hvor man kan taste
> værkstedsregninger ind i til offentlig vurdering :)

Skide go' idé faktisk! Kunne være at det kunne gi' noget mere konkurrence...

Fra : Jensen

Dato : 22-05-10 09:18

Olieskiftspriser.dk?

--
Thomas

Fra : Allan M

Dato : 21-05-10 19:37

> Nu lavede de også andet end lige det.

Kan du så ikke se på din faktura hvad olieskiftet kostede ?

Allan

Fra : Steen

Dato : 21-05-10 20:07

"Allan M" <am@allanm.dk> wrote:

> Kan du så ikke se på din faktura hvad olieskiftet kostede ?
>

> Allan

Ja der er ikke kommet mange tilbagemeldinger på prisen. De autoriserede
Renaultforhandlere har åbenbart for travlt til at oplyse priser på
forhånd, så de er sikkert for dyre. Mekanen ville som udgangspunkt have
1000,- som var inkl. 5 liter long-life olie + oliefillter. Men de var
til at handle med

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-10 20:48

Allan M skriver:

> Kan du så ikke se på din faktura hvad olieskiftet kostede ?

Nej, de lavede "intervalservice":
http://moppe.dk/Images/30kkm.jpg

Men jeg kan fortælle at mans jeg ventede kom værkføreren ned til mig
(jeg sad henslængt i en stol) og spurgte om jeg skulle have skiftet
bremsevæske. Det var nemlig en del af planen i det serice jeg havde
nået til, men da da havde målt på væsken og fundet kogepunktet langt
over kritisk niveau (tæt på samme kogepunkt som nyt), skulel han lige
høre om de viterligt skulel skifte den, eller om jeg ville spare
skiftet. JEg sparede det for den gang og fik det først skiftet ved
60kkm.

http://moppe.dk/Images/60kkm.jpg

Og når man kan få lavet autoriseret service til den pris, så gider jeg
altså ikke selv at røre en finger!

Klaus

Fra : Armand

Dato : 21-05-10 20:55

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> høre om de viterligt skulel skifte den, eller om jeg ville spare
> skiftet. JEg sparede det for den gang og fik det først skiftet ved

Kunne du ikke have sparet dig de 233,-kr til bremsevædske-arbejdet ved
at have fået det gjort 'i tide' istedet for at udsætte det til 60.000km?

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-10 21:24

Armand skriver:

> Kunne du ikke have sparet dig de 233,-kr til bremsevædske-arbejdet ved
> at have fået det gjort 'i tide' istedet for at udsætte det til 60.000km?

Nej, så skulle jeg have betalt pengene ved 30kkm.

Klaus

Fra : Armand

Dato : 21-05-10 21:45

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Nej, så skulle jeg have betalt pengene ved 30kkm.

OK!
Eftersom at værkføreren nævnte at "det hørte til" ved det første
service, troede jeg at det også hørte til beløbet for 'intervalservice'

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-10 21:48

Armand skriver:

> Eftersom at værkføreren nævnte at "det hørte til" ved det første
> service, troede jeg at det også hørte til beløbet for 'intervalservice'

Nope

For øvrigt kan jeg ikke finde regningen på 90kkm, ellers var den også
lagt ud. Den var på lige omkring 3000 kr.

Klaus

Fra : CL

Dato : 22-05-10 01:36

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> 60kkm.
>
> http://moppe.dk/Images/60kkm.jpg
>
> Og når man kan få lavet autoriseret service til den pris, så gider jeg

Vi er i 2010 nu hvis du ikke er klar over det

Carsten Larsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-05-10 07:46

CL skriver:

> Vi er i 2010 nu hvis du ikke er klar over det

Det er jeg klar over. Men så meget er priserne heller ikke steget på
3-4 år.

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 22-05-10 13:24

> HAR jeg (prøvet) - er stadig noget svineri. Skal stadig forbi
> modtagestationen. Giiiiiiider ikke, alt for bøvlet....

Det slipper du alligevel ikke for med hus og have så hvad fanden er
problemet?

--
Martin

Fra : Mikael

Dato : 22-05-10 14:32

wrote:

> Hvor megen olie bruger du?
Tjek det inden du går i gang

.. Opsamlingen kan foregå i en opskåren 5 liter
> sprinklerdunk.

Du risikere hurtigt at den er for lille. Det er ikke sjovt at skulle
samle 2,5 l olie op fra gulvet

Husk også lige hvis du selv går i gang at motorolien er temmelig tynd
når den er varm og man skal være lidt kvik hvis det ikke skal sprøjte
i hundrede retninger og man ikke ønsker det ud over sine fingre.

Mikael

Fra : Fly Christensen

Dato : 27-05-10 06:07

On Sat, 22 May 2010 13:32:11 -0700 (PDT), Mikael <miklarsen@gmail.com>
wrote:

> [...]

>. Opsamlingen kan foregå i en opskåren 5 liter
>
>Du risikere hurtigt at den er for lille. Det er ikke sjovt at skulle

Derfor gøres det også på den stenede indkørsel, så er du også fri for
ukrudt på det sted.

Fly

Fra : TDN

Dato : 23-05-10 15:56

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> De to store autoriserede Renault-værksteder i byen, var simpelthen ikke
> til at komme i telefonisk kontakt med. Efter to dage, sendte jeg dem en

Jeg bruger Super Dæk Service i Åbyhøj og de tager kr. 400 for olieskift med
Agip 5W/40 fuldsyntetisk olie derudover kommer oliefilter, pakning og
miljøtillæg. I alt kr. 537,50. Jeg kunne aldrig drømme om at betale det
dobbelte ved autoriseret værksted eller andet værksted. Jeg kan vente medens
olien skiftes og drikke kaffe/kakao/vand, læse de nye aviser osv. i en blød
sofa, hvorfor så ligge i indkørslen og rode med det og skulle bortskaffe
olien bagefter på genbrugsstationen.....

Mvh
Thomas

Fra : Steen

Dato : 24-05-10 12:51

"TDN" <tdnfjerndette@net.telenor.dk> wrote:

> [...]
> kaffe/kakao/vand, læse de nye aviser osv. i en blød sofa, hvorfor så
> ligge i indkørslen og rode med det og skulle bortskaffe olien bagefter

Good point

Fra : Leo Jensen

Dato : 24-05-10 07:32

On 23 Maj, 16:55, "TDN" <tdnfjernde...@net.telenor.dk> wrote:

> [...]
> sofa, hvorfor så ligge i indkørslen og rode med det og skulle bortskaffe
> olien bagefter på genbrugsstationen.....

Grunden til at jeg gør det selv er følgende:

Jeg er sikker på at oliefilteret er spændt fast, uden at være
voldspændt
Jeg er sikker på at pakningen ved bundproppen er ok og at bundproppen
er spændt
Jeg ved exakt hvilken olie der er fyldt på samt at mængden af olie er
korrekt
Luftfilteret er monteret korrekt
Tændrørene er fastspændt korrekt. Ikke løse og ikke voldspændte
Jeg ønsker ikke at der står 5 liter sprinklervæske a ca. 20 kr på
regningen uanset hvor fuld beholderen var da jeg afleverede bilen.
Jeg vil ikke betale 2-300 kr pr viskerblad.

Jeg har oplevet de fleste af disse punkter (dog ikke samtidig...) ved
de 10-15 service på værksted, som mine biler har fået i mine 27 år med
bil, og jeg gider egentlig ikke kontrollere for fejl, når jeg har
betalt for at få det gjort af såkaldte professionelle.

Ja-ja, jeg ved der findes reelle værksteder, jeg har bare været
uheldig. Men ved I hvad, jeg giiiider simpelthen ikke lede efter de
der gode værksteder mere...

Leo

Fra : Martin [6000]

Dato : 26-05-10 22:48

> Som sagt - svineriet, ligesom den står tilbage, når jeg ér kørt
> derud.....

Hehe

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."