Bilvirus
Fra : Benny

Dato : 20-05-10 13:40

Fra : Per Jensen

Dato : 20-05-10 21:29

On 20/05/10 21.40, Benny wrote:
> Ja ja det måtte jo ske.
>
> http://ing.dk/artikel/108884-forskere-hacker-bilcomputer-og-fjernstyrer-bil?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingformiddag
>
> Virus på bilen.

Undskyld, men hvad faen har det med VIRUS at gøre ? Det er absolut intet
nyt, at man kan pille i computeren i bilen og frakoble og tilkoble ting.
At det så kan gøres trådløst kræver jo bare at nogen placerer en boks i
bilen der er mellemled imellem computeren og en trådløs forbindelse, men
Virus, nej den må du længere ud på landet med

// Per.

Fra : Benny

Dato : 20-05-10 18:28

On 20 Maj, 22:28, Per Jensen <n...@fjerneszapro.dk> wrote:

> [...]
> bilen der er mellemled imellem computeren og en trådløs forbindelse, men
> Virus, nej den må du længere ud på landet med

Rolig nu.

Kan man hakke kan man da også aflevere noget.

Benny

Fra : ShutEye

Dato : 21-05-10 08:35

>Rolig nu.

Rolig selv :)
Artiklen handler jo ikke just om at du kører ned af den forkerte landevej,
lokalkendt for at være bilvirusinficeret, for at kontrollen af din bil
pludselig bliver overtaget.
Man skal fysisk åbne for adgangen til OBD-stikket for at kunne gøre noget.

>Kan man hakke kan man da også aflevere noget.

Hakke? Hacke?

Fra : alexbo

Dato : 21-05-10 08:49

"Benny" skrev

>Kan man hakke kan man da også aflevere noget.

Ja men de hakker ikke, de bruger den adgang som fabrikken har sat i bilen
til det samme.
De fleste af de artikler du linker til fra Ingenøren er det rene sludder,
det er een ting at Ingenøren er redigeret af tåber, men jeg kan ike forstå
at du synes vi skal belemres med deres vrøvl.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 25-05-10 21:40

> Ja men de hakker ikke, de bruger den adgang som fabrikken har sat i bilen
> til det samme.

Men det er ikke langt fra at være muligt. Der fåes f.eks nogle OBD til wifi
adaptere så man kan bruge sin iPhonse som display.

http://www.devtoaster.com/products/rev/

En på smartklubbens forum er i "dialog" med dem da sikkerheden ifølge ham er
nærmest ikke eksisterende ...

Ved ikke om der er nogen "luksus" biler hvor der allerede er trådløs adgang
for diagnosering. Der er jo nogen der via bilens telefon kan tilkalde hjælp
og alarmsystemer der også fra remote kan stoppe bilen ....

Fra : claus.b.p.

Dato : 30-05-10 17:48

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> adgang for diagnosering. Der er jo nogen der via bilens telefon kan
> tilkalde hjælp og alarmsystemer der også fra remote kan stoppe bilen ....
Det er da ufattelig nemt at beskytte den type computere mod virus, - læs:
uautoriserede exekverbare programmer. Man behøver nemlig ikke give tiladelse
til at ændre i operativsystemet. Derfor er det stadig muligt at få adgang
til diagnosticdata og parametre, evt. med trådløst netværk. Man kan også
indbygge kryptering i al kommunikation til enheden. Hvis ikke der er tænkt
på beskyttelse ud over den som gør systemerne utilgængelige for alle andre
end de autoriserede værksteder (!) så er det måske fordi der ikke er erkendt
et behov for det. Hvordan skulle man fx. kunne bryde ind i en netbank eller
sende spam-mails via en motorcomputer? Hvor meget grin er der ved at hacke
ind i en skoda og få den til at forurene 10% mere?
Det er en medie-and, ligesom den der lige har været i radioen om virus i
pacemakere!

/Claus