? Forbindelser i trailerstik / lygtebom
Fra : Kåre

Dato : 20-05-10 19:03

Hej

Jeg har lige købt en brugt bådtrailer, Variant 750 kg fra 2005.
Som sådan OK, men alle lygter skal skiftes...tidligere ejer har nok ikke
været en ørn til det der med at bakke med trailer...

Det har jeg så gjort, og konstateret at lygterne ikke er OK på bagenden.
Lygtebommen er monteret med et trailerstik, så den kan afmonteres ved
isætning af båden.

Problem 1: Når jeg blinker, blinker det hele.
Ikke det store problem, så jeg gik igang med at efterse og rense alle
forbindelser.

Problem 2: I stikket til lygtebommen opdager jeg, at der kun er 3 ben (på
stribe).
Det kan jeg ikke få til at passe. Som minimum må der være +, 0, stoplygte,
blinke H, blinke V = 5.
Enten er de manglende stik ganske enkelt brækket af, men hvordan i alverden
kan det gå til?
Eller er der en anden forklaring?

pft
Kåre

Fra : Kåre

Dato : 20-05-10 19:04

> [...]
> blinke H, blinke V = 5.
> Enten er de manglende stik ganske enkelt brækket af, men hvordan i

Det skal lige nævnes at alle 7 ben er forbundet med ledninger ud til lygter,
og det ser meget pænt og ikke skadet ud.

Kåre

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 20-05-10 19:24

Kåre skrev:
> [...]
> blinke H, blinke V = 5.
> Enten er de manglende stik ganske enkelt brækket af, men hvordan i alverden

Når det hele blinker, så er det ofte en manglende stelforbindelse et
eller andet sted.
I din optælling mangler du positionslys. Dertil skal sommetider bruges
en ledning til hver side. - 7 ialt.
Hilsen Matthias

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-05-10 21:20

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> wrote in message

> [...]
> andet sted.
> I din optælling mangler du positionslys. Dertil skal sommetider bruges en

Jeg forstår ikke helt logikken med at 3 ben på tværs er for lidt - har du
ikke 7 ben i alt ?
Ledetråd: "7-polet stik"
Se http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/Tilslutningsskema.asp for
oversigt og forbindelse.
Der skal forresten heller ikke være + og 0 - der skal være en - og så plus
til de øvrige 6 - når de tilsluttede lamper altså lige skal lyse
Bemærk at 2/54G tit enten er ledig - eller er tilsluttet anhængerens
tågelys. (Da linket er camping-relateret nævnes der indv. belsning - men det
er i campinvognen )
På en bådtrailer har jeg faktisk haft bedst erfaring med at have ledning,
der kun sidder fas på lygtebommen. Sæt bommen på traileren, træk ledningen
op over båden (på min styrepultsjolle var det let at surre den let her og
der) og så i stikket på bilen. Så undgår du et ikke-vandtæt stik bagerst på
traileren - som garanteret kommer i saltvand nu og da.
Luk også lige selve stikket op og se hvordan forbindelserne ser ud der - du
finder sikkert masser af rust - også så meget at du ikke kan skrue
ledningerne af stikbenene mere. Løsningen er: klip stikket og monter et nyt.
De billige er sandsynligvis også dem, der er lavet af de ringeste
materialer - dyrere stik korroderer ikke nær så let. Så køb kvalitet - eller
en pose af de billige og skift hvert år
Forsegling med fedt eller silicone sparer dig for problemer senere -
saltvand tærer altså. Især hvis der står lidt tilbage inde i stikket.

Åh - og pas lige på farverne; de farver, der er andvendt i linket, passer
ikke nødvendigvis med hverken farver eller forbindelser på dit vogntog -
standard eller ej

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : Kåre

Dato : 20-05-10 21:33

> Jeg forstår ikke helt logikken med at 3 ben på tværs er for lidt - har du
> ikke 7 ben i alt ?
> Ledetråd: "7-polet stik"
Jojo, det er skam et 7 polet stik, men som sagt er der kun "stifter" i de
tre af dem...

> [...]
> Bemærk at 2/54G tit enten er ledig - eller er tilsluttet anhængerens
> tågelys. (Da linket er camping-relateret nævnes der indv. belsning - men

Det sjove er at jeg nu har renset diverse forbindelser, og nu virker blink i
hvert fald som det skal.
Jeg skal lige have tjekket bremselys og baklys når jeg har en hjælper.

Inde i stikket er der ikke noget galt, det ser ud som nyt.

mvh
Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-05-10 22:11

"Kåre" skriver:

> Det sjove er at jeg nu har renset diverse forbindelser, og nu virker blink i
> hvert fald som det skal.

Start først som sidst med at skifte hele lortet.

Min erfaring viser at det der rense noget hurtigt bliver til fejl
igen. Komplet sæt med lygter koster nærmest gratis i dag. Sørg dog for
at finde en samlekasse til ledningerne frem for at have 2 ledninger
ned i stikket. Erfaringen siger at de gamle trailere, hvor kun 1
ledning gik ned i stikket, sjældent havde problmer med ir i stik (har
selv en 25 år gammel sag holdende udenfor, hvor stik og ledninger
aldrig har været i stykker=. Nutildags skal der spares, så ledninger
fra hver lygte føres helt frem til stikket og det er mere svært at få
til at holde tæt, så der dannes ir inde i stikket, hvor ledningerne er
skruet fast.

Klaus

Fra : Kåre

Dato : 20-05-10 22:17

> [...]
> fra hver lygte føres helt frem til stikket og det er mere svært at få
> til at holde tæt, så der dannes ir inde i stikket, hvor ledningerne er

Ja jeg havde også regnet med at købe nye stik i begge ender.
havde dog ikke overvejet det med at samle ledninger så man kun har een
ledning ind i stikket. Og ja det er helt umuligt at holde en forskruning
tæt, hvis der proppes to ledninger ind. Det er helt forbudt i min verden,
men sådan er det også lavet på denne model...

Jeg har så lige opdaget at jeg jo er komplet idiot hvad angår trailer
stik... de fire manglende forbindelser er jo hunner... og de tre jeg kan se
er hanner...Internettet er et godt sted at gøre sig til grin for så mange
som muligt...

Men et komplet sæt med lygter koster IKKE gratis...
Jeg har lige skiftet begge baglygter og begge hvide: 800,-. Det irriterer
mig at man ikke kan nøjes med at købe glasset til en 50'er.

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-05-10 22:39

"Kåre" skriver:

> Men et komplet sæt med lygter koster IKKE gratis...

Tæt på

> Jeg har lige skiftet begge baglygter og begge hvide: 800,-. Det irriterer
> mig at man ikke kan nøjes med at købe glasset til en 50'er.

Det var eddermanme nogle dyre lygter.....

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2442&n=10

Klaus

Fra : Andersen [3650]

Dato : 21-05-10 10:28

Kåre formulerede torsdag:
> [...]
> Jeg har lige skiftet begge baglygter og begge hvide: 800,-. Det irriterer mig
> at man ikke kan nøjes med at købe glasset til en 50'er.

Har du købt dem i en marinebutik??? Der koster alting 3-4 gange så
meget som i andre butikker. Mht glas så vil jeg vove den påstand at
enhver
variant pusher med respekt for sig selv har glas liggende i løs vægt.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Andersen [3650]

Dato : 21-05-10 10:33

Andersen [3650] formulerede fredag:
> Har du købt dem i en marinebutik??? Der koster alting 3-4 gange så meget som
> i andre butikker. Mht glas så vil jeg vove den påstand at enhver
> variant pusher med respekt for sig selv har glas liggende i løs vægt.

Har lige haft fat i min egen pusher og han kan det hele.
Prisen afhænger af modellen, men i omegnen af 200 + moms.
http://www.eriksauto.dk/143-profil.htm

Fra : Kåre

Dato : 21-05-10 18:31

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i en meddelelse
> Andersen [3650] formulerede fredag:
>
> Har lige haft fat i min egen pusher og han kan det hele.
> Prisen afhænger af modellen, men i omegnen af 200 + moms.
> http://www.eriksauto.dk/143-profil.htm

Købt hos jydekrog.dk.
Jeg valgte at købe de samme Radex 6804 lygter som sad på traileren. Så ved
jeg at stik og huller passer.
Det var så tilfældigvis de dyreste lygter overhovedet, min trailer er
udstyret med.
300 stykket. Incl pærer.
Det tog så også kun 10 minutter at skifte dem.
Harald Nyborg er sikkert fint, men jeg er ikke sikker på at de passer i
hverken stik eller skruehuller.

Kåre