Pas i EU
Fra : Ralph

Dato : 21-05-10 17:14

Konen og jeg skal til Berlin om lidt, hendes pas er udløbet, men der er vel
ikke paskrav i EU, så mit spørgsmål er: er et kørekort med foto eller et
udløbet pas ID nok hvis man løber ud i problemer?

Tak

--
Ralph

Fra : Kasper Demant

Dato : 21-05-10 17:36

Den 21-05-2010 18:13, Ralph skrev:
> [...]
> ikke paskrav i EU, så mit spørgsmål er: er et kørekort med foto eller et
> udløbet pas ID nok hvis man løber ud i problemer?

http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/FoerdinRejse/DanskePas/

"Vær opmærksom på, at pas skal medbringes ved rejser til
Schengen-landene, selv om grænsekontrollen mellem disse lande er ophævet."

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 21-05-10 17:32

Ralph skrev:
> [...]
> ikke paskrav i EU, så mit spørgsmål er: er et kørekort med foto eller et
> udløbet pas ID nok hvis man løber ud i problemer?

Man skal medbringe pas.
Hilsen Matthias

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-05-10 17:48

On Fri, 21 May 2010 18:13:55 +0200, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

>Konen og jeg skal til Berlin om lidt, hendes pas er udløbet, men der er vel
>ikke paskrav i EU,
Jo indirekte for danskere.
http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/FoerdinRejse/DanskePas/

>så mit spørgsmål er: er et kørekort med foto eller et
>udløbet pas ID nok hvis man løber ud i problemer?
Man har jo lov til at være heldig, men ikke noget krav på det.

/Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-05-10 18:24

Ralph skrev den 21-05-2010 18:13:
> Konen og jeg skal til Berlin om lidt, hendes pas er udløbet, men der er vel
> ikke paskrav i EU, så mit spørgsmål er: er et kørekort med foto eller et
> udløbet pas ID nok hvis man løber ud i problemer?

Nej, Schengen-samarbejdets hovedregel om ikke at skulle have pas med
gælder generelt kun i indrejse-momentet.
Bemærk: det er faktisk kun fordi den generelle grænsekontrol er
afskaffet. Der kan ved særlige begivenheder igen indføres grænsekontrol.

I alle andre tilfælde er det faktisk kun passet som er gyldig
Identifikationsdokument.
At der ofte så accepteres kørekort og hvad der ellers findes af
nationaleID-dokumenter i de forskellige lande....jamen, det er ren og
skær service fra den myndighedsperson man nu bliver kontrolleret af.

privat og alt det der.
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-05-10 00:36

Ralph skrev:

> Konen og jeg skal til Berlin om lidt, hendes pas er udløbet, men der er vel
> ikke paskrav i EU, så mit spørgsmål er: er et kørekort med foto eller et
> udløbet pas ID nok hvis man løber ud i problemer?

Man er kun sikker med et pas. Nogen har nøjedes med et kørekort
og været heldige, men der er ingen garanti for at det går godt.

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 22-05-10 08:17

Bertel Lund Hansen skrev:
> Nogen har nøjedes med et kørekort
> og været heldige, men der er ingen garanti for at det går godt.

Nu der så nævnes kørekort, er det gamle foldede og laminerede kørekort
stadig brugbart i udlandet, eller skal man have de nye kreditkortstørrelset?

Mvh Hauge

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-10 18:59

Hauge skrev den 22-05-2010 09:16:

> Nu der så nævnes kørekort, er det gamle foldede og laminerede kørekort
> stadig brugbart i udlandet, eller skal man have de nye
> kreditkortstørrelset?

Jeg havde ingen problemer i Ungarn i 2008.

Hvilket udland taler du om? Der er så meget af det

Fra : Hanne

Dato : 22-05-10 03:14

On May 22, 8:16 am, Hauge <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Nu der så nævnes kørekort, er det gamle foldede og laminerede kørekort
> stadig brugbart i udlandet, eller skal man have de nye kreditkortstørrelset?
>
> Mvh Hauge

Det gamle virker vist fint nok - jeg skal så indrømme, at det ikke er
politiet, der ser mit, men biludlejningfirmaer...

Mvh
Hanne

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-10 12:00

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> vel ikke paskrav i EU, så mit spørgsmål er: er et kørekort med foto eller
> et udløbet pas ID nok hvis man løber ud i problemer?

Hvis man fx rejser til UK der jo også er et EU-land, kræves der pas fordi de
ikke er med i Schengensamarbejdet. Da danskerne ikke har et særligt
statsborgerbevis, så skal man som dansker have den eneste legale
dokumentation i orden, og det er et pas (for vores vedkommende.) Det var
hvad jeg fik forklaret af toldpolitiet i lufthavnen for et par måneder
siden, så jeg tror at det må stå til troende.

Jeg har også hørt at folk er kommet igennem med et kørekort, og de par gange
jeg og min familie har været i Berlin for ikke så længe siden, skulle vi
vise pas i lufthavnen for at blive tjekket ind. Men jeg har også rejst med
bus og her var der ingen kontrol af vore pas. Det blev imidlertid sagt at vi
skulle have vores pas parate hvis vi skulle blive kontrolleret. Så svaret må
være: Jo, det skal pas med, så se at få det lavet.

Fra : Preben

Dato : 29-05-10 22:35

Den 22.05.2010 kl. 09:16 skrev Hauge <hauge@cutsmart-tech.dk>:

> Nu der så nævnes kørekort, er det gamle foldede og laminerede kørekort
> stadig brugbart i udlandet, eller skal man have de nye
> kreditkortstørrelset?
>
> Mvh Hauge

Det virker skam stadig fint.
--