Arbejdsløshedskontingent
Fra : Steffen

Dato : 21-05-10 11:00

Hej

Jeg får oplyst at man fortsat skal betale bidrag til A-kassen (392 kr/md)
også efter man går på efterløn (60 år). Hvorfor nu det. Man har jo ikke
længere brug for den forsikring?

mvh Steffen

Fra : John N. H.

Dato : 21-05-10 12:17

"Steffen" skrev i en meddelelse:

> Jeg får oplyst at man fortsat skal betale bidrag til A-kassen (392
> kr/md) også efter man går på efterløn (60 år). Hvorfor nu det. Man har
> jo ikke længere brug for den forsikring?

Korrekt.
Man skal være medlem af kassen, for at kunne få ydelser fra den.

John
; -))

Fra : Ole C

Dato : 21-05-10 13:06

Steffen skrev blandt andet:

> Jeg får oplyst at man fortsat skal betale bidrag til A-kassen (392
> kr/md) også efter man går på efterløn (60 år). Hvorfor nu det. Man
> har jo ikke længere brug for den forsikring?

Så vidt jeg husker, er argumentet, at du i princippet stadig er på
arbejdsmarkedet - og at efterlønnen sidestilles med understøttelse.
Men du har ret i, at det ikke er overvældende logisk......
Til gengæld har mange fagforeninger et stærkt nedsat kontingent for folk på
efterløn - eller du kan melde dig helt ud, for du kan godt "nøjes" med at
være medlem af a-kassen.

--
vh
Ole C

Fra : John N. H.

Dato : 21-05-10 19:41

"Ole C" skrev i en meddelelse:

> Så vidt jeg husker, er argumentet, at du i princippet stadig er på
> arbejdsmarkedet - og at efterlønnen sidestilles med understøttelse.
> Men du har ret i, at det ikke er overvældende logisk......

A-kasserne har jo en del administration med efterlønnen. De skal jo
påse, at man har indbetalt i tilstrækkelig mange år, kontrollere at
diverse betingelser er opfyldt. Endelig står de jo også for beregning og
udbetaling af pengene. Så medlemskab er vel rimeligt nok.

> Til gengæld har mange fagforeninger et stærkt nedsat kontingent for
> folk på efterløn - eller du kan melde dig helt ud, for du kan godt
> "nøjes" med at være medlem af a-kassen.

Ja og nej.
Der kan godt til fagforeningsmedlemskabet være tilknyttet noget
(gruppe)livsforsikring, som betyder, man er berettiget til at få
udbetalt en vis alderssum, når man fylder 65 år.
Så undersøg lige sådanne ting, inden du melder dig ud af fagforeningen.
Der kan være mange penge at miste.

John
; -))

Fra : Poul Christensen

Dato : 21-05-10 17:32

"Steffen" <steffena2@mail.dk> wrote in news:4bf659a5$0$36558
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hej
>
> Jeg får oplyst at man fortsat skal betale bidrag til A-kassen (392 kr/md)
> også efter man går på efterløn (60 år). Hvorfor nu det. Man har jo ikke
> længere brug for den forsikring?

Du slipper for at betale efterlønsbidraget.

mvh poul christensen

Fra : Steffen

Dato : 22-05-10 10:19

Tak for svarene - jeg tilslutter mig holdningen til at man skal bidrage
økonomisk til administration af efterlønsudbetalingerne. Synes så blot at
beløbet ( 392 kr/måned) forekommer højt for den ydelse.

Fra : Poul Christensen

Dato : 22-05-10 11:51

"Steffen" <steffena2@mail.dk> wrote in news:4bf7a1a0$0$36577
> [...]

> økonomisk til administration af efterlønsudbetalingerne. Synes så blot at
> beløbet ( 392 kr/måned) forekommer højt for den ydelse.

Selv om man er gået på efterløn skal man jo fortsat være medlem af A-kassen
og betale det normale A-kassebidrag på 4,8 gange dagpengenes størrelse.

De 392 kr passer meget godt med kontingent + administrationsbidrag se f.eks
http://www.ftf-a.dk/a-kasse-regler/medlemskab/kontingent/

mvh poul christensen