Fortolkning af en måned
Fra : Hans K

Dato : 20-05-10 16:16

Er der nogen herinde der kan give mig en forklaring på hvordan denne
paragraf skal forstås. Hvis jeg afleverer en skriftlig opsigelse den
8. maj, hvilken dato ophører forsikringen så?

§8 Stk. 1. Den forsikrede har ret til at opsige sin forsikring med en
opsigelsesfrist på en måned.

Stk. 2. Skriftlig opsigelse skal være forsikringsselskabet i hænde
senest i måneden forinden den første, som opsigelsesfristen jfr. stk.
1 begynder.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-05-10 23:35

"Hans K" <teldupost@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

30. juni.
Opsigelsesfristen er bogstavelig talt en hel måned - ikke et antal dage som
svarer til en måned og går på tværs af flere måneder.
Så 8. maj er jfr. stk. 2 "senest i måneden forinden den første" som så
bliver første juni, som så bliver den første hele måned.

Kurt

Fra : alexbo

Dato : 20-05-10 23:44

"Hans K" skrev

> [...]

>Stk. 2. Skriftlig opsigelse skal være forsikringsselskabet i hænde
>senest i måneden forinden den første, som opsigelsesfristen jfr. stk.

30 juni som jeg forstår det.
1 måneds opsigelse til en månedsslutning.
Opsigelsesperioden er en hel kalendermåned der starter en første og inden da
skal der være opsagt.

Andre ville skrive forsikringen kan siges op til et månedsskifte med en
måneds varsel.
Eller siges op til en 1 i en måned med en måneds varsel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans K

Dato : 20-05-10 17:31

On 20 Maj, 23:44, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

> [...]
> måneds varsel.
> Eller siges op til en 1 i en måned med en måneds varsel.

Det ville nok være lidt lettere at forstå hvis der stod "op til et
månedsskifte" eller lignende. Men fortolkes "en måned" så altid som en
hel kalendermåned, også når der dømmes fængselsstraf således at det
eksempelvis er tilfældigt om man sidder 28 eller 31 dage?

Fra : alexbo

Dato : 21-05-10 08:42

"Hans K" skrev

> [...]
>hel kalendermåned, også når der dømmes fængselsstraf således at det
>eksempelvis er tilfældigt om man sidder 28 eller 31 dage?

En kalendermåned er en måned der starter den første og slutter den sidste,
sådan som en måned ser ud på en kalender.
En alm. måned kan starte og slutte midt i en kalendermåned.
Jeg skal have gips på en måned er ikke i maj eller juni, det er en måned fra
gipsen kom på.
Det samme med afsoning et antal mdr. fra starten af afsoningen.
Straffe under 3 mdr. udmåles i dage, så man risikerer ikke at en 1 mdr.'s
afsoner sidder 28 dage i februar og en anden 31 dage marts.
De har fået og afsoner 30 dage.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Demant

Dato : 21-05-10 09:14

Den 21-05-2010 01:30, Hans K skrev:

> [...]
> hel kalendermåned, også når der dømmes fængselsstraf således at det
> eksempelvis er tilfældigt om man sidder 28 eller 31 dage?

Når en straf fastsættes til fængsel i kortere tid end 3 måneder,
fastsættes traffen i "antal dage" jf. strfl § 33, stk. 4, 1. led
--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Kasper Demant

Dato : 21-05-10 11:49

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-05-10 07:55

Den 21-05-2010 00:15, Hans K skrev:
> Er der nogen herinde der kan give mig en forklaring på hvordan denne
> paragraf skal forstås. Hvis jeg afleverer en skriftlig opsigelse den
> 8. maj, hvilken dato ophører forsikringen så?

Der mangler en oplysning: hvordan forsikringsperioden løber.

Hvis perioden løber til den 1. i en måned, så vil opsigelsen
reelt være løbende måned plus 30 dage. I dit tilfælde vil
forsikringen ophøre med 30. juni som sidste dag).

Hvis forsikringen løber til en vilkårlig dato, så vil din
forsikring i dette tilfælde ophøre d. 7. juni.

Førstnævnte tilfælde vil vist være det mest normale.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Hans K

Dato : 21-05-10 04:18

On 21 Maj, 08:55, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
> forsikring i dette tilfælde ophøre d. 7. juni.
>
> Førstnævnte tilfælde vil vist være det mest normale.

Og hvis denne oplysning ikke er specificeret. Hvad er så gældende?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-05-10 11:42

Den 21-05-2010 12:17, Hans K skrev:

> Og hvis denne oplysning ikke er specificeret. Hvad er så gældende?

Det tør jeg ikke sige. Den er måske angivet på anden måde,
fx i form af den nuværende forsikringsperiode.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux

Fra : N/A

Dato : 21-05-10 11:42

Fra : N/A

Dato : 21-05-10 09:14

Fra : Hans K

Dato : 21-05-10 06:55

On 21 Maj, 09:42, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

> En kalendermåned er en måned der starter den første og slutter den sidste,
> sådan som en måned ser ud på en kalender.
> En alm. måned kan starte og slutte midt i en kalendermåned.

Den er jeg med på, men forstår så ikke hvorfor der i dette tilfælde må
være tale om en kalendermåned og ikke en alm. måned?

> [...]
> Straffe under 3 mdr. udmåles i dage, så man risikerer ikke at en 1 mdr.'s
> afsoner sidder 28 dage i februar og en anden 31 dage marts.

All right. Dårligt eksempel. Men der er vel stadigvæk 3 dages forskel
på en 4 måneders afsoning fra januar til og med april 2010, og så en 4
måneders afsoning fra maj til og august 2010.

Fra : alexbo

Dato : 21-05-10 19:57

"Hans K" skrev

>Den er jeg med på, men forstår så ikke hvorfor der i dette tilfælde må
>være tale om en kalendermåned og ikke en alm. måned?

Fordi de skriver at opsigelsesfristen starter en første.

>All right. Dårligt eksempel. Men der er vel stadigvæk 3 dages forskel
>på en 4 måneders afsoning fra januar til og med april 2010, og så en 4
>måneders afsoning fra maj til og august 2010.

Ja.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans K

Dato : 21-05-10 16:12

On 21 Maj, 19:57, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Hans K"  skrev

> Fordi de skriver at opsigelsesfristen starter en første.

Det må så være skrevet indirekte, ved at fortælle forsikringstageren
hvornår den skriftlige opsigelse skal være modtaget i forhold til det
flertydige begreb "en måned".

Men jeg kan fornemme en stemning for at det alligevel er holdbart i
juraen. Og at forsikringsselsskabet ikke behøver at informere om
hvordan forsikringsperioden forløber.

Godt nok en snedig og kryptisk måde at sige det på

...opsigelse skal være forsikringsselskabet i hænde senest i måneden
forinden den første, som opsigelsesfristen jfr. stk.
1 begynder. Som er "en opsigelsesfrist på en måned"..