historisk jura
Fra : Ukendt

Dato : 20-05-10 19:05

Det plejer at være historikerne der beskæftiger sig med fortiden, undertiden
også juraen, men det kan jo være vanskeligt for en historiker at forholde
sig til fortidig jura, hvis vedkommende ikke også er jurist. Hvem er det så
der mest beskæftiger sig med historisk jura: historikerne eller juristerne -
og findes begrebet i øvrigt på jurastudiet i Danmark?

Fra : Karina Jensen

Dato : 20-05-10 19:20

[klip]
"avehw" <nix> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvem er det så der mest beskæftiger sig med historisk jura: historikerne
> eller juristerne - og findes begrebet i øvrigt på jurastudiet i Danmark?

Da jeg læste, havde vi retshistorie (det har man sikkert stadig). I det fag
gennemgik vi juraen i historisk perspektiv.

I det omfang der er jurister, der beskæftiger sig med historisk jura, så er
det formetlig primært jurister, der er ansat som undervisere på
universitetet eller lignende. Jeg forestiller mig ikke, at der er mange
praktiserende jurister eller advokater, der selvstændigt beskæftiger sig med
historikken. Men når man skal løse konkrete problemstillinger, kan det efter
omstændigheder være nødvendigt eller hensigtsmæssigt at gå tilbage i tid for
at undersøge baggrunden fx for en regel. Det historiske kendskab er desuden
en af de mange dele, der tilsammen med mange andre elementer, er medvirkende
til at sikre, at jurister lærer at mestre det, der kaldes juridisk metode.

/Karina

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-10 19:39

"Karina Jensen" <smikSLETDETTE@lazy.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> er desuden en af de mange dele, der tilsammen med mange andre elementer,
> er medvirkende til at sikre, at jurister lærer at mestre det, der kaldes

Tak for et godt og uddybende svar.

Fra : Kasper Demant

Dato : 20-05-10 22:18

Den 20-05-2010 20:39, avehw skrev:

> "Karina Jensen" <smikSLETDETTE@lazy.dk> skrev i meddelelsen

> Tak for et godt og uddybende svar.

Hvis emnet interesserer dig, ved jeg at Ditlev Tamm har skrevet en del
om retshistorie. Han har også skrevet 2 bind om retsopgøret efter
besættelsen som er ret interessante

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-10 15:31

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis emnet interesserer dig, ved jeg at Ditlev Tamm har skrevet en del om
> retshistorie. Han har også skrevet 2 bind om retsopgøret efter besættelsen
> som er ret interessante

Tak for henvisningen!

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-10 15:33

"ahw" <nix> skrev i meddelelsen

glemte lige: har skiftet nick til noget mere simpelt end avehw. Måske
skifter jeg det igen til noget endnu mere simpelt. Tiden er inde til
eksperimenter.