Faktura og vand i haven ?
Fra : Ronni

Dato : 20-05-10 16:52

Hej,

Jeg bor i en nyopført andelsbolig (2008). Der har siden indflytningen,
og generelt i hele andelsforeningen, været problemer af forskellig
karakter indendørs som udendørs. Ved henvendelser til byggefirmaet sker
der som regel ikke meget, da de enten afviser at gøre noget ved
problemerne, og kommer med forskellige undskyldninger, eller også tager
det ufattelig lang tid.
For eksempel kan nævnes, at der gik over et halvt år med at få repererat
en flæge i et parketgulv.

Jeg står nu med to problemer:

En faktura
Ved 1. årsgennemgang af andelen gjorde vi opmærksom på, at blæseren i
brusekabinen altid var tændt, og periodisk gik på. Tidligere, dvs. i
starten inden vi flyttede helt ind, men havde nøgler, tændte blæseren
kun, når lyset var tændt. Det ønskede vi den forsat gjorde.
Vi fik at vide, at det var en ny lov, der sagde at blæseren altid skulle
køre, hvorefter vi sagde, at vi selv ville gøre noget ved det, og de
skulle se bort fra det.
En dag står så en elektriker uden for vores dør, der skulle lave vores
blæser fordi den gik på. Vi var noget overrasket, da vi ikke selv havde
rekvireret denne, eller havde nogen aftale om at han skulle komme. Vi
forklarede ham derfor, at det ikke var relevant (ny lov), og han kom
derfor aldrig længere end til hoveddøren.
I dag modtager vi så en regning fra byggefirmaet på denne elektriker,
med en specifikation der siger "1. Års-gennemgang . . ." og "Gennemgang
af udsugning i bad. Kunden ønskede at ventilator skulle tænde og slukke
sammen med lyset. Forklaret kunden at ventilator fungerer efter et andet
princip."

Ved kontakt til byggefirmaet får vi at vide, at vi selv har rekvireret
elektrikeren, og derfor skal betale.

Mit spørgsmål er her:
Kan byggefirmaet kræve at vi betaler for en elektriker, som vi for det
første aldrig har rekvireret, hverken direkte (selv) eller indirekte
gennem byggefirmaet, og for det andet aldrig har udført et stykke
arbejde? Et stykke arbejde der desuden er afledt af en 1.
års-gennemgang, og dermed er en mangel.
Elektrikeren var slet ikke inde i huset, og giver af fakturaen en helt
anden årsag end den, som vi har fået af byggefirmaet, samt snakkede i
ca. 3 minutter med elektrikeren selv om.
Hvordan skal vi forholde os her?

Problem nummer to er vand.
Vi har siden indflytningen lidt under store mængder vand på have og
gangarealer. I starten nægtede byggefirmaet at gøre noget, så gjorde de
et forsøg, som langt fra har hjulpet, men nærmest gjort det værre. Nu
har jeg så endelige fået dem til at komme herud og kigge på det. I
telefonen sagde personen, der skal kigge på det, at han dog kun kunne
holde sig til nogle bestemte regler, om hvor længe der må ligge vand, og
hvor lang tid det er om at trænge ned i jorden.
Blot for at være lidt forberedt, er der da nogen som ved hvilke regler,
der her snakkes om?

Jeg kan sige, at vi nogle steder snakker om 1-3 cm og andre 3-6 cm vand,
der ligger i op til 3-4 timer før det er væk (dette er et estimat/min
oplevelse, da jeg aldrig har taget direkte tid på det), og mere til,
hvis det småregner.

Med venlig hilsen
Ronni

Fra : Henning

Dato : 20-05-10 20:30

On Thu, 20 May 2010 17:52:11 +0200, Ronni <usenet@sonic.dk> wrote:

>Hej,
>
>Jeg bor i en nyopført andelsbolig (2008). Der har siden indflytningen,
>og generelt i hele andelsforeningen, været problemer af forskellig

Det lyder som om du kontakter de forskellige firmaer direkte som
privat person? Gå til din bestyrelse og lad dem om kontakten.