Gåse-æg?
Fra : Pernille Højgaard

Dato : 21-05-10 18:30

Jeg sidder og læse en madanmeldelse på nettet.
http://ibyen.dk/restauranter/kokkehuer-mellem/article976004.ece Madklubben
Steak

Der får de bøf og et spejlæg af gåse-æg til 50 kr.

Citat: "Spejlægget var - gåseæg eller ej - et spejlæg og måske et lidt dyrt
et af slagsen til en halvtredser."

Mit spørgsmål: Hvad er der "normalt" specielt ved gåse-æg (Siden de vil
betale 50 kr. for sådan et) Udover at det vel er stort? Og egentlig samme
spørgsmål ved den nye trend med vagtel-æg? Smager de specielt? Jeg kender
kun til hønse-æg, derfor spørgsmålet.

VH Pernille
--

Livet er for kort til at undgå Pernille

Fra : Aksel

Dato : 21-05-10 19:12

"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørgsmål ved den nye trend med vagtel-æg? Smager de specielt? Jeg kender

Gåse og andeflokke har i mange år været suspekte mht. salmonellabakterier,
og derfor er der obligatoriske blodundersøgelser for sådanne typer af
avlsflokke.
Gåse - og andeæg kan være bærere af salmonella enteritidis og s.typhi
murium. Det har været årsag til, at æg af svømmefugle har haft et dårligt ry
indenfor madlavningen.
Hvad angår vagtelæg, bliver jeg mere usikker, men rent umiddelbart vil jeg
forvente en situation som ved høns og kalkuner.
Mvh
Aksel

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 25-05-10 20:16

Hej igen

Er der slet ikke nogen der ved hvordan gåse-æg smager kontra hønse-æg?

VH Pernille

Fra : Krabsen

Dato : 25-05-10 21:25

Den 25-05-2010 21:15, Pernille Højgaard skrev:
> Hej igen
>
> Er der slet ikke nogen der ved hvordan gåse-æg smager kontra hønse-æg?
>
> VH Pernille

Nej, men et godt gæt: Helt som et stort hønseæg.
Der er i al fald ingen forskel på smagen af æg fra vagtler, dværghøns og
almindelige høns.

Smagen svinger meget mere i forhold til den kost fuglen har spist,
årstiden m.v...
(og spørgsmålet er, om det er smagen eller farven på blommen der har
størst betydning...)