Gærdej i køleskab natten over
Fra : MetteM

Dato : 20-05-10 21:05

Hej NG.
Vi skal holde børnefødselsdagsfest på lørdag, huset bliver fyldt med gæster,
vi skal selvfølgelig diske op med noget hjemmebag, og valget er faldet på
kanelsnegle.
Da vi ikke har meget tid at gøre godt med lørdag, overvejer jeg at lave
dejen fredag aften, evt. også smøre den med "fyldet", rulle den sammen og så
bare lægge pølsen på køl til lørdag.
Jeg forestiller mig at jeg tager dej-pølsen ud lørdag og skærer den i
skiver, ca. 1 time inden de skal bages - tror I det bliver et godt resultat?
Er der evt. andre nemme måder at gøre det på?
(jeg er nervøs for at sneglene bliver tørre, hvis jeg bager dem fredag - vi
skal på picnic, så har ikke mulighed for at varme dem op lige inden
servering...)

Vh. Mette

Fra : Emil

Dato : 20-05-10 22:18

"MetteM" <metteskalfjernes@fjernesogsaamarmet.dk> wrote:

> [...]

>skiver, ca. 1 time inden de skal bages - tror I det bliver et godt resultat?

Det lyder som om. at du har stor erfaring i den slags. For det er den
gode måde at gøre det på.
Husk at bruge en mindre mængde gær, end opskriften angiver, når der
langtidshæves. Typisk mellem 1/4 og 1/10 af opskriftens angivelser,
hvis vi regner med 24 timer i køleskabet. Er opskriften på 50 gram
gær, bruges der her typisk kun 15 gram.

>Er der evt. andre nemme måder at gøre det på?

Ja, lav en hel kanelstang, så slipper du for en del arbejde.

>(jeg er nervøs for at sneglene bliver tørre, hvis jeg bager dem fredag - vi
>skal på picnic, så har ikke mulighed for at varme dem op lige inden
>servering...)

Det tror jeg ikke du vil opleve, hvis sneglene indpakkes lune i
plastposer, så fugten bevares. Men jo, der sker hurtigt noget med
hvedebrød, så der selv efter et døgn kan der mærkes forskel.

Jeg har haft gode resultater med skolddejning af en del af melet. Men
det kræver så lidt erfaring, som du jo ikke har tid til at høste.

Så mit bedste bud er, at følge "Fred - the baker"´s opskrift:
<http://grillklubben.dk/forum/viewtopic.php?f=32&t=260&p=1754&hilit=kanelsnegle#p1754>

Så kan det kun blive perfekt - også dagen efter.

m.v.h. Emil