Hjælp med dropdown menu samt billeder
Fra : Mette Abrahamsson

Dato : 20-05-10 18:21

Davs allesammen

Jeg håber lidt på at kunne finde noget hjælp her...
Jeg er igang med at lave en hjemmeside for en veninde, og laver
den i dreamweaver (da jeg desværre ikke er så god til
hardcoding).

Jeg har et problem.. Jeg har fået lavet en dropdown menu, og den
virker fint i IE. Men når jeg åbener siden i Safari og Firefox så
virker dropdown menu'en, men alt vises i venstre side... (Se evt
selv på www.acedog.dk)

Koden kan gives hvis nødvendigt...

Sidst men ikke mindst ville jeg gerne kunne lave et slags
slideshow med billeder på forsiden (Noget lignende dette på
www.irenejarnved.dk), men har endnu ikke kunnet finde koden nogen
steder på nettet. Nogen der har ideer?

På forhånd tusinde tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-05-10 19:37

Den 20-05-2010 19:21, Mette Abrahamsson skrev:

> [...]
> virker fint i IE. Men når jeg åbener siden i Safari og Firefox så
> virker dropdown menu'en, men alt vises i venstre side... (Se evt

Dit problem er, at dine links ikke er links - først og fremmest - så
menuen virker slet ikke uden javascript.

Prøv at kigge her, det er pt. en af de bedre drop downs, som godt nok
benytter javascript (til en lille tidsforsinkelse og key-navigering),
men hvor selve linksne er sat med rigtige tags, og hvor udseendet er med
CSS:

http://blakehaswell.com/lab/dropdown/deux/

Du kan også benytte ren CSS til det, og denne har en usynlig "ramme"
udenom hver undermenu, sådan man ikke så nemt lukker en undermenu, hvis
man rammer ved siden af:

http://www.positioniseverything.net/css-dropdowns.html

> Koden kan gives hvis nødvendigt...

Man kan se koden på enhver side ved at højreklikke og tage "Vis kilde",
så det er ikke nødvendigt ;)

Hvis du får problemer, når du skal lægge menuen ind, så spørg her i gruppen.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-05-10 19:56

Den 20-05-2010 20:37, Rune Jensen skrev:

> Dit problem er, at dine links ikke er links - først og fremmest - så
> menuen virker slet ikke uden javascript.

Du har din menu lige i øjeblikket i en <table> så vidt jeg kan se:

---------------------

onmouseover=showLayer("Menu0",'0') onmouseout=btnTimer()>
onmouseover=showLayer("Menu1",'1') onmouseout=btnTimer()>

onmouseover=showLayer("Menu3",'3') onmouseout=btnTimer()>
onmouseover=showLayer("Menu4",'4') onmouseout=btnTimer()> <b>Sidste
Nyt</b></td>

onmouseover=showLayer("Menu5",'5') onmouseout=btnTimer()>

---------------

Dette skal du have skiftet ud, sådan at du får sat linksne på lister i
stedet, så grundlæggende skal ovenstående skiftes ud med HTML-koden for
den nye menu. Det vil være i formen

<ul id="nav">
      <ul>
      </ul>
   </li>
      <ul>
      </ul>
   </li>
</ul>

Der skal så indsættes resten af linksne, dette er kun nogle få stykker.

Lyder dette for svært?

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-05-10 20:09

> [...]
> Jeg er igang med at lave en hjemmeside for en veninde, og laver
> den i dreamweaver (da jeg desværre ikke er så god til

Du har en ulovlig/ukendt karakter i linje 800, det er det første tegn.

Prøv at fjerne den, for det kan skabe problemer for flere browsere.

Men jeg vil stadig foreslå, du i stedet dropper tabeldropdown og sætter
det på lister.... Det vil gøre det hammer nemt at vedligeholde, og det
er meget mere logisk også.

Hvis du vil, skal jeg gerne lave et udkast af din side, hvor der er
implementeret CSS-dropdown i stedet.

MVH
Rune Jensen

Fra : Mette Abrahamsson

Dato : 20-05-10 21:41

Hej Rune

Jeg valgte drop down'en fordi det er det ejeren af siden megegt gerne vil
have. Hun ønsker ikke liste i siden...
Men rune du må meget gerne prøve og lave sådan et udkast... meget gerne
:) Skriv evt til mig på mettesbbk@hotmail.com

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-05-10 00:01

Mette Abrahamsson skrev:

> Jeg valgte drop down'en fordi det er det ejeren
> af siden megegt gerne vil have.

Du skal ikke lytte til ejeren, men til det folk vil have.
Det skal du, som designer, overbebevise ejeren
om er det rigtige.

> Hun ønsker ikke liste i siden...

Det er fortsat dig der bestemmer - en liste er bedre
end en tabel til menuen, og kan du lave en god
listemenu, er de bare at præsentere den.

Det er heldigvis nemt og enkelt at lave en ny menu.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-05-10 07:38

Allan Vebel frembragte:

> Du skal ikke lytte til ejeren, men til det folk vil have.
> Det skal du, som designer, overbebevise ejeren
> om er det rigtige.

Der er jeg ikke helt enig...
Køber du franskbrød hos bageren, fordi han ikke kan finde ud af at lave
lagkagen til børnebørnenes fødselsdag?
Man kan diskutere om Mette er den rigtige til at realisere det design,
som veninden åbenbart har frembragt til sin side.

> Det er fortsat dig der bestemmer - en liste er bedre
> end en tabel til menuen, og kan du lave en god
> listemenu, er de bare at præsentere den.

Ja og nej. En liste i siden er langt at foretrække for en tabel der
ikke virker. Men hvis designkravet er en vandret menu i toppen, duer en
liste i siden ikke rigtigt til mere end en dysfunctional table.

> Det er heldigvis nemt og enkelt at lave en ny menu.

Enig. Specielt for dem der kan finde ud af det, og forstår HTML og CSS
i forvejen.
Den angivne side - http://www.acedog.dk/ - har iølge Validatoren i FF
242 fejl på forsiden. Jeg har ikke hverken energi, tid eller lyst til
at gå ind i dem, og har ikke checket CSS - men der er mindst een
stavefejl der er kopieret 8-10 gange...
Så det Mette her har brug for, er at lære HTML og CSS - og helst
*inden* hun kaster sig over opgaver, hun ikke har evner til at løse.

Jeg kommer til at tænke på en tidligere tråd, omhandlende klamphuggeri.

Mette har - som jeg ser det - to muligheder:
Enten må hun lære hvad webdesign handler om; og kopiering af scripts og
andre finurligheder, kvalificerer ikke som viden. Og bedømt ud fra det
der allerede er "produceret", er vandrette menuer med lodrette
dropdown, nok ikke det rigtige sted at begynde..
Eller hun kan lade være med at fourene nettet med klamphuggeri, og
opfordre sin veninde til at lade nogen med den nødvendige viden udføre
opgaven.

Og det er ikke for at kritisere Mette eller hendes arbejde. Der er mere
i webdesign end en WYSIWYG editor, klippe klistre fra andre, og de
bedste intensioner i verden.
Det er beundringsværdiget, at ville hjælpe sine venner og veninder, med
ting man har forstand på og evner til. Men det her er, så vidt jeg kan
se, at gøre dem en bjørnetjeneste.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-05-10 09:07

Den 21-05-2010 08:38, Birger Sørensen skrev:
> [...]

> virker. Men hvis designkravet er en vandret menu i toppen, duer en liste
> i siden ikke rigtigt til mere end en dysfunctional table.

En liste af links styles med CSS, så kan den sagtens blive vandret. Det
er hele fordelen ved CSS, at man kan style som man vil.

Jeg forstår ikke kritikken af denne del, eftersom udgangspunkt er en
vandret menu sådan som der er nu, ikke en lodret alm. liste med links.
Kig på de links, jeg har givet til CSS-menuer, de er begge vandrette.
Det skal bare skiftes, så tabeldelen kommer væk og listen på.

Når man implementerer den listemenu, så starter man med HTMLen, og så er
det klart, menuen er lodret. Det er CSSen som gør den vandret, og den
lægges på, når HTMLen virker. Alt dette er noget du ved allerede....

Så hvad har jeg misforstået i dit svar, Birger`?

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-05-10 10:31

Den 21-05-2010, skrev Rune Jensen:

> [...]
> når HTMLen virker. Alt dette er noget du ved allerede....
>
> Så hvad har jeg misforstået i dit svar, Birger`?

Jamen du og jeg og Allan med, kan snildt fremstille en vandret menu -
og en masse andet med HTML og CSS.
Mette kan åbenbart ikke.
Min komentar gik på Allans "forslag", at hvis man ikke kan fremstille
det designeren ønsker, så må designeren nøjes med det man kan
fremstille. Og det syntes jeg er lidt mærkelig holdning.

"CSSS'en lægges på når HTML'en virker"...
Mette designer i DW, og kan ikke hardcode selv (det ser for mig ud
somom DW, heller ikke er specielt velegnet til den del).
Planen er åbenlyst at bruge DW, og kopiere det man ikke selv kan finde
ud af, og ikke kan/vil sætte sig ind i.
Du ved såvel som jeg, at det ender i noget halvfærdigt, der muligvis
kommer til at vise det ønskede - men i andre sammenhænge, vil blive
kaldt noget helt end brugbar programmering. Og det er synd for Mette's
veninde, og hendes præsentation på nettet.

Tilbage til diskussionen om at bruge en masse resourcer på nogle
områder, og så spare fornuften væk når produktet skal præsenters i den
verden det skal bruges i.

Selvfølgelig kan og skal vi hjælpe dem der gerne vil selv.
Vi kan også oprette en ny gruppe, der arbejder gratis, for folk der har
brug for et site, men ikke vil betale udgiften.
Hvor går grænsen, og hvordan finder man ud af, hvem man skal hjælpe, og
hvem der er "klamphuggere"?
Det site Mette her præsenterer, er ikke andet end et oplæg, der koster
en hel del arbejde, før det kan bruges til noget.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-05-10 19:29

Birger Sørensen skrev:

> Min komentar gik på Allans "forslag", at hvis
> man ikke kan fremstille det designeren ønsker,
> så må designeren nøjes med det man kan
> fremstille. Og det syntes jeg er lidt mærkelig
> holdning.

Det var jo heller ikke det jeg mente med det,
det er dig der har mistolket det.

Beder en kunde mig om at lave en menu med
tabeller, vil jeg da overbevise kunden om at det
er meget mere fleksibelt med en listemenu, og
særligt når det skal være dropdown.

Der findes en masse eksempler på Jørgen Farum
Jensens side http://webdesign101.dk - alle med
kode lige til at klippe ud, og en fin beskrivelse.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-05-10 01:15

Den 21-05-2010, skrev Allan Vebel:

> [...]

"Jeg valgte drop down'en fordi det er det ejeren af siden megegt gerne
vil have. Hun ønsker ikke liste i siden..."
siger Mette, hvortil Allan svarer
"Du skal ikke lytte til ejeren, men til det folk vil have.
Det skal du, som designer, overbebevise ejeren om er det rigtige."

Beklager hvis jeg misforstår...

Som jeg læser det, beder kunden ikke om en tabel - blot en vandret menu
med lodrette drop down undermenuer.
Om man henter dem hos Jørgen, klippe-klistrer fra andre steder, eller
producerer dem selv, er vel ligegyldigt.
Og jeg kender ikke DW godt nok til at vide om det overhovedet
accepterer den slags. Og under alle omstændigheder, går det nok ikke,
uden en viden om HTML og CSS.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-05-10 23:02

Birger Sørensen skrev:

> [...]

Jeg opfattede det på den måde at hun ikke
ønskede en liste-menu.

> Beklager hvis jeg misforstår...

Tja, liste og liste-menu opfatter jeg som en liste
eller en <li>.

> Som jeg læser det, beder kunden ikke om en
> tabel - blot en vandret menu med lodrette drop
> down undermenuer.

Det er netop det en liste-menu er genial til - det er
dem der er så mange af - og kan formateres på
utallige måder.

> Om man henter dem hos Jørgen, klippe-klistrer
> fra andre steder, eller producerer dem selv, er vel
> ligegyldigt.

Det var blot et eksempel, på dansk, hvordan man
formaterer sådan noget - der er altid gode og
forståelige forklaringer på hans sider.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-05-10 00:50

Allan Vebel forklarede den 24-05-2010:

> [...]
> utallige måder.

> Det var blot et eksempel, på dansk, hvordan man
> formaterer sådan noget - der er altid gode og

Vi har vist snakket forbi hinanden.
DW er WYSIWYG - en "liste" er for mig så en lodret menu - og spørgerens
formulering en "liste i siden" opfatter jeg sådan.
At den vandret også kan udføres med som en liste, ved vi "garvede" jo
godt, men det er næppe teknikken der referes til, men det visuelle.

I øvrigt er jeg helt enig i dine synspunkter B-)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-05-10 19:55

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-05-10 21:11

Den 21-05-2010 20:55, Allan Vebel skrev:

> Der findes en masse eksempler på Jørgen Farum
> Jensens side http://webdesign101.dk - alle med
> kode lige til at klippe ud, og en fin beskrivelse.

Det hjælper ikke en meter, hvis man ikke kender til HTML i forvejen. Her
har Birger ret.

Jeg har siddet og bakset lidt med det, og det bliver ikke nemt bare at
"copy/paste" ind, hvis man ikke ved hvad en tabel er og hvad en liste
er. Mette er nødt til at vide, hvad skal væk, og hvor skal det nye ind
på hver side.

Grunden til kompleksiteten var, hvad jeg ikke lige havde overvejet, at
der er brugt en del andre scripts end det til menuen - så vidt jeg kan
se i hvert fald (noget med noget dato). De må væk, ellers bliver det
ikke til at have med at gøre, og så må man plugge på efterhånden som
hver del virker.

Men selve designet er ikke noget problem. Det er ret simpelt, selv om
det er tabeller, og det kan senere laves om til DIVer, hvis det er.

Menuen er kommet på her, og der er lavet mulighed for keyboardnav uden
JS (der er rent faktisk flere fejl i det menuscript jeg henviste til, så
dem måtte jeg lige rette). Keyboardnav virker ikke i IE, men var heller
ikke ventet ;)

....men selve drop down'en gør.

http://runejensen.dk/temp/nyhedsgrupper/deiwh/acedog .htm

....fjern space før .htm

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-05-10 22:01

Rune Jensen skrev:

> Det hjælper ikke en meter, hvis man ikke kender
> til HTML i forvejen. Her har Birger ret.

Skal man lave hjemmesider for andre, er det en
stor fordel at man kender noget til html. Her har
jeg ret

> Men selve designet er ikke noget problem. Det
> er ret simpelt, selv om det er tabeller, og det kan
> senere laves om til DIVer, hvis det er.

Jamen, hvorfor ikke lave det ordentligt med det
samme? Nu har vi i mange år tordnet mod design
i tabeller - og der er fortsat folk der laver det.

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-05-10 00:11

Den 21-05-2010 23:00, Allan Vebel skrev:

> Jamen, hvorfor ikke lave det ordentligt med det
> samme? Nu har vi i mange år tordnet mod design
> i tabeller - og der er fortsat folk der laver det.

Det kommer an på, hvordan Mette arbejder. Hvis hun er vant til tabeller,
er det ikke sikkert det er en god idé at indføre det hele på en gang.

For at kunne lære en ny teknik, skal man først kunne se fordelen ved
den, og jeg fokuserer på selve menuen og det at sætte links på lister i
første omgang. Her er det vigtige f.eks. sytematikken i, hvor man
placerer linksne, hvordan listerne og linksne er opbygget mm. Dertil så
hvor i siden den kode skal placeres.

Som Birger skriver, fordrer det noget arbejde af spørgeren selv, så hvis
Mette gerne vil lære mere skal jeg såmænd gerne hjælpe med at gøre den
side perfekt. Men en ting ad gangen.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-05-10 00:30

Rune Jensen skrev:

> Det kommer an på, hvordan Mette arbejder.

Jeg taler om webdesign, genrelt.

> Hvis hun er vant til tabeller, er det ikke sikkert det er en god idé at
> indføre det hele på en
> gang.

Jo, det er en god ide at få de nyeste
designteknikker ind med modermælken.

Laver man en ny hjemmeside i dag, er der ingen
grund til at bruge gammeldags principper som
tabeller og gammeldags kode.

> For at kunne lære en ny teknik, skal man først
> kunne se fordelen ved den

Fordelen er vel at det er nemmere at formatere
en liste-menu end en tabel-menu.

> Som Birger skriver, fordrer det noget arbejde
> af spørgeren selv, så hvis Mette gerne vil lære
> mere skal jeg såmænd gerne hjælpe med at
> gøre den side perfekt. Men en ting ad gangen.

Ja, det fordrer lidt fra Mette, men hun lærer også
en del af processen - er det ikke det egentlige
formål med disse grupper?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-05-10 04:58

Allan Vebel skrev:
> Rune Jensen skrev:
8X

> Ja, det fordrer lidt fra Mette, men hun lærer også
> en del af processen - er det ikke det egentlige
> formål med disse grupper?

Hvis Mette er interesseret i at lære noget, lærer hun noget af
processen.
Hvis DW er værktøjet, og målet at få en menu der virker som
design-ønsket, og et slideshow mage til et andet site, er udbyttet nok
minimalt.

Jeg mener stadig, hun starter et forkert sted. Og jeg kan ikke se
viljen - men jeg vil da gerne korrektes i den retning.

Selvfølgelig skal vi hjælpe dem der vil lære.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-05-10 12:04

Den 22-05-2010 01:30, Allan Vebel skrev:

> Jeg taler om webdesign, genrelt.

Men mettes projekt er ikke generelt, der er en helt specifik opgave som
skal løses.

Den bedste hjemmeside, jeg har lært fra, var ikke en a-z, men én som
fokuserede på løsninger til problemer man sad med lige nu
(html-goodies). Her kunne man gå ind med lige sit problem og finde en
løsning, og ja det lærte man faktisk en del af, fordi der selvfølgelig
var nogle korte forklaringer med til metoderne. Hjemmesideskolen har
lidt det samme, den har jeg også lært meget af.
Tutorials, som forklarer fra A-Z er fine nok, men jeg kan altså ikke
hitte ud af dem. Jeg ender med at falde i søvn..

> Jo, det er en god ide at få de nyeste
> designteknikker ind med modermælken.

Det har ikke særligt meget at sige, hvor man starter. Hvad der har noget
at sige er, hvor man gerne vil hen. Hvis det havde været et eller andet
databasestyret projekt f.eks., ville jeg mere kunne se det som et
problem. Men menuen er altså stadig kun HTML, så langt er det ikke fra,
man kan starte med c i stedet for a og så arbejde sig frem imod z og
senere plugge de manglende ting på.

> Fordelen er vel at det er nemmere at formatere
> en liste-menu end en tabel-menu.

At få fortalt, at én teknik er bedre end en anden er ikke det samme som
at kunne se det ;)

> Ja, det fordrer lidt fra Mette, men hun lærer også
> en del af processen - er det ikke det egentlige
> formål med disse grupper?

Jo, netop, det er rigtigt set, men man skal ikke have det hele på en
gang, som jeg først opfattede du ville. Det er forkert.

Man skal have det sådan, at man kan se en forholdsvist hurtig udvikling
i det man er i gang med, det er meget vigtigt i starten, det er det, som
giver lysten til at lære mere, og validering f.eks. ville jeg slet ikke
røre, før baggrunden er klar.. Jeg ved sguitte rigtigt hvordan jeg
ellers skal formulere det ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-05-10 22:49

Rune Jensen skrev:

> Det har ikke særligt meget at sige, hvor man
> starter.

Jo, i høj grad. Starter man med en ældre tutorial
fra html.dk, er man startet forkert.

Starter man med frames og tabeller, fordi det er
det man lige er faldet over, er man startet forkert.

Jeg ser masser af eksempler på den slags - så
spørger designeren her, og skal lave det hele på
en ny måde.

Havde designeren spurgt her først, var det gået
helt anderledes.

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-05-10 00:20

Den 23-05-2010 23:49, Allan Vebel skrev:

> Jo, i høj grad. Starter man med en ældre tutorial
> fra html.dk, er man startet forkert.

Vi snakker om det udfra forskellig synsvinkel. Hvad jeg mener er,
hvilket niveau man selv starter på, hvilken baggrundsviden man har, er
mindre vigtigt.

Hvad der styrer lysten til at lære, det er jo det, at man kan se en
udvikling, og at man har et mål.

Jeg synes, problemet med tutorials som html.dk er, det varer lang tid
før de kommer til det egentlige. Det er problemet, fordi de starter med
a, b, c, hvor jeg måske er interesseret i at vide noget om d, fordi deri
er mit problem, som jeg vil have en løsning på. Så kan man altid tage de
tre foregående senere.

Selvfølgelig skal man ikke starte for højt oppe i forhold til ens
niveau, men som sagt, det er altså stadig kun HTML til selve menuen, og
et spøtgsmål om at få de ting på plads i en anden rækkefølge, end en
tutorial vil gøre det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-05-10 22:17

Rune Jensen skrev:

> Vi snakker om det udfra forskellig synsvinkel.

Det gør vi sikkert.

> hvilken baggrundsviden man har, er mindre
> vigtigt.

Skal man lave noget for andre, er en vis viden om
det man laver da en god ting

> Hvad der styrer lysten til at lære, det er jo det, at
> man kan se en udvikling, og at man har et mål.

Målet er vel at der kommer en rimelig hjemmeside
ud af det - men så ligger der pludselig endnu en
tabel-baseret side der i mange år.

Midlet må være at få skapt det helt enkle, der
samtidig er nemmere at formatere - det er så
målet fremover.

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-05-10 09:49

Den 20-05-2010 22:41, Mette Abrahamsson skrev:

> Jeg valgte drop down'en fordi det er det ejeren af siden megegt gerne vil
> have. Hun ønsker ikke liste i siden...

Det er en listemenu, som styles så den er vandret. Hun bestemmer vel
ikke over din kode ;)

Som jeg skrev, så er det et problem, hvis din side kun kan navigeres med
javascript slået til. Det vil gøre siden mindre tilgængelig for
brugerne, og det kan også skade siden på Google.

> Men rune du må meget gerne prøve og lave sådan et udkast... meget gerne
> :) Skriv evt til mig på XXXXXX(email slettet aht. botter)

Giv mig lige til i aften, så skal jeg fikse noget.

PS: Det vidst imod gruppens politik, man får personligt svar herinde,
med mindre svaret ikke har almen interesse. Det er af hensyn til andre
med det samme problem, som jo gerne skulle kunne finde en evt. løsning
også ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Mette Abrahamsson

Dato : 21-05-10 10:48

Hej Rune

Tusinde tak...

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-05-10 21:32

Den 21-05-2010 11:48, Mette Abrahamsson skrev:
> Hej Rune
>
> Tusinde tak...

OK, nu har jeg et lille udkast klart:

http://runejensen.dk/temp/nyhedsgrupper/deiwh/acedog .htm

(Fjern mellemrummet før .htm)

Der er kun lige de første menupunkter, men det virker.

Mit problem har været dine javascripts. Har de nogle specielle
funktioner, udover menuen?

Hvis ikke, så er første hurdle sådan set forbi.

Næste blir så, at du skal have det ind på hver side, og her skal
Javascriptsne væk først på alle sider. Ellers bliver det simpelthen for
vanskeligt at overskue.

Men kig på det, jeg vender tilbage i morgen - hvis det kan bruges.

MVH
Rune Jensen

Fra : Mette Abrahamsson

Dato : 22-05-10 08:33

Hej Rune

Nej Javascriptsene er/var der kun for menuen's skyld. som sagt er jeg ikke
en der umiddelbart kan hardcode, men derfor ville jeg meget gerne lære og
bygge en hjemmeside op "rigtigt", men gerne uden at skulle kunne huske
samtlige koder i bogen, for jeg glemmer hurtigt (det er mit store
problem..) så har du nogle fif så sig endelig til.

Det jeg egentlig har gjort med siden er, at jeg har lavet forsiden gemt
den, og så rettet i den så teksten passede til de andre sider og gemt dem
som de respektive sider. så java'en er jo på samtlige sider samt evt fejl
på forsiden er på alle sider... Men er det muligt og få lavet en slags
template som egentlig kan gå igen (menuen osv skal jo være den samme på
alle sider) hvor at det er tekst osv der "bare" skal skiftes..

Men igen tusinde tusinde tak rune. skriv evt til mig på
mettesbbk(snabela)hotmail(punktum)com