Konfiskere ID ??
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 20-05-10 01:23

Hej

Min datter og jeg har snakket om noget som jeg mener at vide svaret på, men
da gerne vil have bekræftet eller afkræftet her om muligt...

En person, alder 18-25 uden at vide om dette reelt har betydning, får en
barregning på et diskotek. Vedkommende lægger indledningsvis 300 kr. (Det er
10 kr. bar i starten af aftenen) og kan så købe drinks uden at skulle have
penge op konstant..

Da aftenen slutter, viser det sig, at denne regning samlet løber op i 1.800,
idet man ikke har tænkt over at drinks stiger markant efter et bestemt
tidspunkt og diskoteket ikke selv har holdt igen, da de 300 var opbrugt...

Vedkommende har nu ikke penge til at afregne og diskoteket forlaqnger nu, at
man skal efterlade en læderjakke, vedkommendes sygesikringsbevis og kørekort
som "pant" for at man kommer og betaler regningen dagen efter...

Jeg har i mange år fungeret som hyrevognschauffør og mener at have lært
herigennem, at netop sådan noget som sygesikringsbevis, kørekort, pas o.l.
IKKE må tages som pant af en kunde..

1) Husker jeg korrekt her ?? (Gerne med evt. § henvisning)

2) Hvis diskoteket alligevel forlanger det inddraget og dette ikke er
lovligt, så vil/bør politiet vel skride ind overfor den pågældende
beværtning, ikke?? Jeg tænker her på, at et ungt menneske jo nemt kan lade
sig overfuse af et par udsmidere af meget stor størrelse...

Den/de unge mennesker har ikke til hensigt at snyde beværtningen for dennes
tilgodehavende, men jeg synes det ville være rart at vide, om sådanne
papirer må tages i pant..

/Finn
--
Der er 10 slags mennesker - Dem som forstår binær og dem som ikke gør.
There are 10 kinds of people. Those who understand binary and those who

Fra : Per

Dato : 20-05-10 04:34

Finn Stampe Mikkelsen wrote:
> [...]
> kørekort, pas o.l. IKKE må tages som pant af en kunde..
>
> 1) Husker jeg korrekt her ?? (Gerne med evt. § henvisning)

Det må være en lokal Hyrevognsregel du tænker på - der er ingen retsregler
på området.

Du må tage i pant, hvad vedkommende ønsker at give dig og som du accepterer.

Der kan så være ting, der er mere hensigtmæssige end andre.

> 2) Hvis diskoteket alligevel forlanger det inddraget og dette ikke er
> lovligt, så vil/bør politiet vel skride ind overfor den pågældende
> beværtning, ikke??

Tja - det er vel kun hvis der trues eller lign. ellers har politiet jo intet
med sagen at gøre.

Jeg tænker her på, at et ungt menneske jo nemt kan
> lade sig overfuse af et par udsmidere af meget stor størrelse...

Klart...

> Den/de unge mennesker har ikke til hensigt at snyde beværtningen for
> dennes tilgodehavende, men jeg synes det ville være rart at vide, om
> sådanne papirer må tages i pant..

Der er ingen regler for hvad der må tages i pant - det er jo en aftale man
selv laver med beværtningen.

Det er dog vigtigt at man er enige om aftalen. Hvad må diskoteket gøre med
fx. et ur, hvis der ikke er betalt efter 14 dage!

Mvh. Per

Fra : Kasper Demant

Dato : 20-05-10 10:55

Den 20-05-2010 05:33, Per skrev:
> Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> Det er dog vigtigt at man er enige om aftalen. Hvad må diskoteket gøre
> med fx. et ur, hvis der ikke er betalt efter 14 dage!
>
> Mvh. Per

Ved håndpant skal panthaver med en uges varsel i et anbefalet brev
opfordre pantsætter til at opfylde kravet. Før udløbet af denne uge må
han ikke tage skridt til at søge sig fyldestgjort (sælge).
Pantsætteren kan ikke ved aftale give afkald på at skulle modtage en
sådan opfordring.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-05-10 12:22

Per skrev:

> Du må tage i pant, hvad vedkommende ønsker at give dig og som du accepterer.

Men spørgsmålet er om diskoteket kan *forlange* at det f.eks.
skal være et pas. Det kan de ikke så vidt jeg forstår dig.

Hvad gør man så hvis man ikke har en pant som kan tilfredsstille
diskotekets ønske om sikkerhed? Hvad gør diskoteket - lovligt -
vel at mærke?

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 20-05-10 19:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> Men spørgsmålet er om diskoteket kan *forlange* at det f.eks.
> skal være et pas. Det kan de ikke så vidt jeg forstår dig.

Nej de kan ikke engang forlange at få noget i pant.

De må lave et civilt søgsmål, hvis vedkommende nægter at "samarbejde"

> Hvad gør man så hvis man ikke har en pant som kan tilfredsstille
> diskotekets ønske om sikkerhed? Hvad gør diskoteket - lovligt -
> vel at mærke?

Civilt søgsmål - de kan ikke kræve "noget"

Politiet er dog hjælpsomme med navn og adresse i sådanne situationer.

Mit svar er baseret på, at der ikke er tale om et bedrageriforhold.

Mvh. Per