VIPocean fakta mm.
Fra : Peter F.

Dato : 19-05-10 14:06

Debat Emnet : anmeldelse til NITEC for spam fra VIPocean
faldt da godt nok sammen ret hurtigt - jeg skal for en nok indrømme jeg bære
min del af ansvaret efter , som mit første indlæg i debatten egentligt ikke
var særligt godt
da det mindede mere om en skitse til et indlæg ind - det var gennem tænkt ,
men efter som det er en Jura gruppe tænkte jeg der sikkert var nogen viste
noget om Jura - men debatten blev dog påfaldende følelsesladet meget hurtigt
og hørte egentligt ikke hjemme i dk.videnskab.jura - hvis man da har gjort
sig den anstrengelse at læse fundatsen for dem der ikke kender den så er den
værd at læse det postes hermed også vil jeg beskrive de faktiske forhold :

http://www.usenet.dk/fundats/dk.videnskab.jura.txt

3. Fundats:
Formålet med gruppen er seriøs diskussion af juridiske emner.
Deltagerne opfordres til at begrænse deres svar til de områder
hvor de har konkret juridisk viden under en eller anden form,
herunder f.eks. uddannelse, praktisk arbejde eller personlige
erfaringer.

Deltagere bedes bemærke at gruppens fokus er debat og ikke
egentlig juridisk rådgivning, og at svar i gruppen ikke bør
erstatte professionel konsultation i væsentlige sager. Med
dette forbehold kan spørgsmål om alle mulige konkrete sager
eller situationer stilles og drøftes.
--
Ønskes ikke:
- ------------

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

Vurderinger af det fornuftige og rimelige ved lovgivningen
samt dens samfundsmæssige og sociale konsekvenser.

Når vi har det på plads så er sagen :
Så drejer mit indlæg sig om VIPocean har :

1.) sendt mig ind til flere e-mail hvor de under afsender står , som en
bekendt
2.) med disse mail har de : har de sendt mails uden mit samtygge - hvad der
kendes som spam mail
3.) VIPocean har en teknik til at "høste mail s" som det beskrives af NITEC

Der hersker lidt forvirring om hvad VIPocean
som man kan se hvis man laver en google søgning : ttp://alturl.com/5ww4

hvor et medlem skriver : "jeg blev nysgerrig og accepterede invitation og
tilmeldte mig. Der står ikke rigtig noget derinde. kunne godt minde lidt om
et forsøg på dating/facebookagtig/reklame/deltag i udvalgte
begivenheder-side..Det er en lidt underlig side synes jeg hehe .."

Nå en sådan side er reklame finansieret - så ligger det i sagens natur jo
flere medlemmer man kan få jo bedre er udsigten til reklame penge.

som jeg ser det så berøre det lovgivningen på følgende områder :

Når man udgiver sig for at være en man ikke er :
straffeloven

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1852&#P171

§ 171. - § 174.

aktuelt :

§ 171.
Stk. 3. "Et dokument er falsk, når det ikke hidrører fra den angivne
udsteder, eller
der er givet det et indhold, som ikke hidrører fra denne."

Når man sender en e-mail i en andens navn ikke mindst en bekendt af
modtager - må det være rimeligt at antage , det er et falsk dokouemt !

Men det kan godt være det går under bagatel grænsen for straffe loven !

kriteriet må siges at være opfyldt for VIPocean s mail er i strid med :

Markedsføringsloven § 6.

http://ivaekst.dk/vaekst/2/3/0/7/markedsfoeringsloven-sect-6-uanmodet-henvendelse-til-bestemte-aftagere

"Markedsføringsloven forbyder som udgangspunkt markedsføring via e-mail,
automatiske opkaldssystemer
og telefax, med mindre modtager har givet sit samtykke ..."

formuleringen " som udgangspunkt " kan virke lidt vag - men det der menes
med ( i.flg forbrugerombuds mandens jurister ) er AT hvis man har handlet
på nettet og er kommet til under handels betingelser at man er villig til at
modtage "nyheds breve / aktuelle tilbud" osv - så er der ikke noget forkert
i det så
længe man kan framelde sig disse reklamer ...

Men reklamer (spam) der sendes uden samtygge med modtager er i strid med
Markedsføringsloven § 6.

Det man normalt kan gøre med spam mail er at sende en klage til den isp
hvorfra mail kommer

men i Danmark har man muligheden for at sende det til forbrugerombuds manden
:
der har skrevet en klage vejledning som den ses her :
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nettjek/Klag-over-spam/klagevejledning
med mulighed for at forward spam mail ...

Mht. e-mail hvor de under afsender står , som en bekendt -
det er i.flg Justitsministeriet - slet og ret en Politi sag ,

anmeldelsen kan gøres online :
http://tinyurl.com/33ymadk

Mht. " Mail høst " så sortere det under Datatilsynet
http://www.datatilsynet.dk/
Hvad de gør ved jeg ikke endnu men har sagen under behandling !

Når nu disse faktisk og juridiske forhold er på plads - så vil jeg gerne
høre nærmer hvis der er nogen der ved noget om jura

Venligst
/P

Fra : Jakob

Dato : 19-05-10 18:33

> 1.) sendt mig ind til flere e-mail hvor de under afsender står , som en
> bekendt

Jeg har også fået et par mails, men der står "lars via VIPocean" som
afsender. Om det så tolkes som dokumentfalsk har jeg ikke kompetencer til at
vurdere. Ingen tvivl om det er et tvivlsomt foretagende, men om det er
strafbart og overhovedet umagen værd at jagte, er en anden sag.

Mvh
Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-05-10 18:56

Jakob skrev:

> Jeg har også fået et par mails, men der står "lars via VIPocean" som
> afsender.

Det var en ny oplysning som Peter F. ikke har givet os. Men han
har allerede flere tråde kørende (i ring) om samme emne. Her i
gruppen er der:

   Dansk spam i en bekendts navn

--
Bertel

Fra : Peter F.

Dato : 19-05-10 20:13

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det var en ny oplysning som Peter F. ikke har givet os.

Når man åbner mail de første gange så ligner det så meget en almindelig mail
at jeg går ud fra afsender bare har ændret noget
nu sider jeg pt ved en anden maskine ind de mails er kommet ind på - men som
sagt for og efternavn er der som det plejer at være ...

> Men han
> har allerede flere tråde kørende (i ring)

ja det har jeg min andel i jeg skulle bare have holdt mig til fundatsen og
kun svaret på de indlæg der havde
faktisk og aktuel Jura med sig - også bare lade det andet være , men jeg
tror ikke nogen kan se sig fri for at ryge i Chat fællen en gang i mellem

>om samme emne. Her i
> gruppen er der:
>
> Dansk spam i en bekendts navn

jeg tror ikke på at den holder , den dame jeg talte med fra forbrugerombuds
manden var overbevist om det - men så faldt det sig så uheldigt at deres
hjemmeside gik helt i stå imens vi snakkede (både i hendes og min ende )...
men hun mente jeg skulle bare formulere det som jeg havde fortalt det også
ville hun tage kontakt til de jurister der arbejder med sager som denne og
se til jeg fik en hurtigt svar ...

Hvis man læser markedsførings loven igennem så falder VIPocean igennem med
det samme under indledningen om go skik - det bliver ALDRIG go skik at
udgive sig for at være en man ikke er - også har de en ting mere imod sig
det er DANSKER HADER spam .. hvis man gør sig den ulejlighed at google
VIPocean så findes der ikke en eneste favorabel udtalelse - det er folk der
undre sig over de her sære spam mails og jeg kun fundet en der har meldt sig
ind der berette det var en uskøn blanding ad dating facebook og reklamer ...

Datatilsynet - den mand jeg talte med sagde han . skulle læse det igennem -
men der var helt sikkert på at tingene på ingen måde var som det skulle
være -
men der er sådan lidt overlap i mellem deres og politiets rolle hvis det
er en mail høstning ved hack så er det politiet hvis det er tvivlsom omgang
med personfølsomme oplysninger ( som mail adresser kan være ) så er det data
tilsynet.

Fra : Peter F.

Dato : 19-05-10 19:41

Jakob wrote:

> Jeg har også fået et par mails, men der står "lars via VIPocean" som
> afsender.

Nahh det står der så ikke mine men det er rigtigt der er en forskel men for
og efternavn er det samme som den jeg kender

Det er forsøgte værd

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-05-10 22:55

"Peter F." <ters-spam@mail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Når man sender en e-mail i en andens navn ikke mindst en bekendt af
> modtager - må det være rimeligt at antage , det er et falsk dokouemt !

Jeg synes, at du glemmer noget i ovenstående. Stk. 3 kan ikke stå alene.
§ 171. Den, der gør brug af et falsk dokument til at skuffe i retsforhold,
straffes for dokumentfalsk.

Stk. 2. Ved et dokument forstås en skriftlig eller elektronisk med
betegnelse af udstederen forsynet tilkendegivelse, der fremtræder som
bestemt til at tjene som bevis.

Stk. 3. Et dokument er falsk, når det ikke hidrører fra den angivne
udsteder, eller der er givet det et indhold, som ikke hidrører fra denne.

Alle 3 stykker i § skal være opfyldt.
Jeg tvivler på, at en spammail er at betegne som "brug af et falsk dokument
til at skuffe i retsforhold".

Kurt

Fra : Peter F.

Dato : 20-05-10 11:33

> [...]
>
> Alle 3 stykker i § skal være opfyldt.
> Jeg tvivler på, at en spammail er at betegne som "brug af et falsk

Tak for svaret Kurt

Venligst