Ny bøgehæk - om rødder, vand og farve
Fra : Kanstrup

Dato : 19-05-10 07:08

Hej

Jeg plantede jo 1000 bøgetræer i november/december sidste år, og de er
i fuld gang med at springe ud. Der er kun ca. 30 planter hvor jeg ikke
rigtigt synes knopperne er blevet lyse/større, så de skal måske
skiftes, men vi får se.

Spørgsmålet går på vand og vanding: Jeg har en håndfuld der er knækket
i vinters, og hvis jeg trækker disse små halve planter op (nogle med
udsprugne blade) og klipper rødderne over, så er de lyse (hvide) og
saftige - dvs. hvis jeg klemmer hvor jeg har klippet, så kommer der
vand ud.

Kan man tage ovenståenden for tegn på at de _ikke_ trænger til vand nu
- eller er det bedre at grave lidt i planterenden og mærke om jorden
er fugtig 10 cm nede?

Skal jeg forøvrigt regne med at vande hen over sommeren uanset hvad
der kommer af regn? Jeg havde forstillet mig at give 20-25 mm en gang
om ugen i højsommeren - hvordan lyder det?

- Kanstrup

(hvem kommer før Mads?!)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-05-10 18:33

> Skal jeg forøvrigt regne med at vande hen over sommeren uanset hvad
> der kommer af regn? Jeg havde forstillet mig at give 20-25 mm en gang
> om ugen i højsommeren - hvordan lyder det?

Jeg ville vande hver 3-4 uge med 50 mm, og sætte en vandmåler op, så du kan
supplere hvis det regner i stedet for at skulle vande helt op fra bunden.
Du kan formentlig nøjes med at vande om 4 uger, og så igen midt på sommeren
afhængig af vejret i øvrigt.

Mvh Maria

Fra : Kanstrup

Dato : 19-05-10 12:02

> [...]
> Du kan formentlig nøjes med at vande om 4 uger, og så igen midt på sommeren

Det synes jeg ikke lyder af meget til en ny bøgehæk? Nuvel - det er jo
også min første

- Kanstrup

Fra : Lise Hansen

Dato : 19-05-10 22:07

Hej.
Dit spørgsmål om vanding er svært at besvare. Der er for mange ubekendte
faktorer.
Hvordan er din jord - bliver den hurtigt tør - holder den godt på vandet -
eller kan den endda blive sumpet? Og det helt store spørgsmål: hvor meget
"naturlig vanding" kommer der?

Dit eget forslag om at grave i planterenden og vurdere om jorden er tør
eller fugtig lyder fornuftigt. Selvfølgelig skal du også se på planterne -
trives de hele tiden - eller ser de ud til at være tørstige?
Når/ hvis jorden bliver tør - og planterne behøver vand, er det vigtigt, at
de får vand nok, dvs MINDST 20 mm, som du selv skriver. 25 mm hver uge i
højsommeren lyder dog af meget.
Hilsen
Lise

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-05-10 18:52

On Wed, 19 May 2010 06:07:40 -0700 (PDT), Kanstrup
<kanstrupperne@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
>Kan man tage ovenståenden for tegn på at de _ikke_ trænger til vand nu
>- eller er det bedre at grave lidt i planterenden og mærke om jorden

Du kan bruge det tegn til at se, at de indtil nu har det godt og gror
godt. Det er fint.
Men, vi har ikke fået alverden regn siden sneen smeltede, ikke her i
hvert fald. Vi fik godt nok en gang regn omkring weekenden, men jeg er
ikke sikker på det var nok. Så jeg ville faktisk vande dem godt igennem
lige nu.
Godt igennem er 20-30 mm.

>Skal jeg forøvrigt regne med at vande hen over sommeren uanset hvad
>der kommer af regn? Jeg havde forstillet mig at give 20-25 mm en gang
>om ugen i højsommeren - hvordan lyder det?

Det vil være alt rigeligt! Var det mig fik de 2, måske 3 gange hen over
sommeren, og så igen 20-30 mm når de fik.

Ved at vande 20 mm om ugen vil du selvfølgelig få rigtig godt gang i
planterne. Men også med fare for at rødderne måske ikke kravler så dybt
og bredt som de burde.

>- Kanstrup
>
>(hvem kommer før Mads?!)

Et par stykker - jeg har jo også arbejde at passe, og med solen og
varmen her de sidste par dage er der godt nok travlt!
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Werner C. Klausen

Dato : 20-05-10 19:21

Mads Lie Jensen wrote:

> Det vil være alt rigeligt! Var det mig fik de 2, måske 3 gange hen over
> sommeren, og så igen 20-30 mm når de fik.

Vær lige obs på at der er væsentlig forskel på hvor godt forskellige
typer jord holder på fugten. Vi bor et sted hvor der tidligere var
granskov, og vi kørte ikke muld på. Sådan en udpræget sandjord holder
ikke ret længe på fugten medens en fed lerjord derimod ikke giver slip
på noget der først er landet på den.

Fra : Kanstrup

Dato : 20-05-10 12:58

> [...]
> hvert fald. Vi fik godt nok en gang regn omkring weekenden, men jeg er
> ikke sikker på det var nok. Så jeg ville faktisk vande dem godt igennem

Ok - her ved Fredericia har vi fået 20-25 mm de sidste 7 dage. Jeg har
jo forøvrigt fed lerjord, som holder godt på fugten. Efter de sidste
par dages sol, virker overfladen betonhård og helt knastør, men bare 1
cm under overfladen er jorden fugtig - nok til at man kan lave små
"jordtotter" med fingrene.

> Det vil være alt rigeligt! Var det mig fik de 2, måske 3 gange hen over
> sommeren, og så igen 20-30 mm når de fik.

Ok - jeg vil bare sikre mig at de ikke går til. 3 gange hen over
sommeren er ca. hver 4. uge...det kan jeg godt holde til.

> Ved at vande 20 mm om ugen vil du selvfølgelig få rigtig godt gang i
> planterne. Men også med fare for at rødderne måske ikke kravler så dybt
> og bredt som de burde.

Ja - det er jeg ops på. God pointe.

> Et par stykker - jeg har jo også arbejde at passe, og med solen og
> varmen her de sidste par dage er der godt nok travlt!

Fair nok! Tak for svarene.

Mads - et par tillægsspørgsmål:

1)
Der er ca. 30 planter ud af 1000 som virker som om de er gået i stå
eller døde. Det baserer jeg på at knopperne ikke er blevet lyse -
knopperne er heller ikke blevet større. Det er _meget_ tydeligt at se
når der står en sund plante ved siden af en af de omtalte skrællinger..
Hvor lang tid synes du jeg skal venter før jeg skifter dem der er gået
i stå - hvor lang tid skal jeg give dem? Jeg har 90 planter stående på
nabogrunden på 40x300 cm til netop det formål, men de står _meget_ tæt
og jeg vil gerne have dem "brugt" så hurtigt som muligt hvis du
forstår hvad jeg mener, så de ikke skal kæmpe så meget om lys/luft/
vand.

2)
Jeg har 200 meter hæk, og med 2 små børn får jeg ikke luget (vi ligger
frit til åben marken og ubebyggede byggegrunde så der er MEGET), så
jeg har besluttet mig for at ligge flis på - mod gartnerens
anbefaling. Jeg vil gøde mig ud af problematikken med næringstabet ved
flisformulding hvis jeg kan. Spørgsmålet er - planterne er jo plantet
i korrekt højde, og hvis jeg skal have 10-15 cm flis på, så kommer jeg
til at dække de nederste grene på mange af planterne, og det synes jeg
ikke lyder fornuftigt? Er måden at ligge 10-15 cm hvor man kan, og så
kun 3-5 cm helt inde omkring stammerne, således alle grene/sideskud er
fri af flisen?

pft,
Kanstrup

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-05-10 06:06

On Thu, 20 May 2010 11:58:22 -0700 (PDT), Kanstrup

> [...]
>par dages sol, virker overfladen betonhård og helt knastør, men bare 1
>cm under overfladen er jorden fugtig - nok til at man kan lave små

Hvis du kan komme til at løsne bare de øverste få cm af jorden, f.eks
med en kultivator, så vil det holde på vandet. Det løse jordlag øverst,
gør at vandet i jorden derunder kun meget dårligt kan fordampe.

>Ok - jeg vil bare sikre mig at de ikke går til. 3 gange hen over
>sommeren er ca. hver 4. uge...det kan jeg godt holde til.

Jeg plejer gerne at sige, hvis det har været tørt og varmt i 14 dage, og
du kan se i vejrudsigten at det fortsætter en uge mere, så er det nu der
skal vandes. På den måde er du på forkant med vandingen.

> [...]
>og jeg vil gerne have dem "brugt" så hurtigt som muligt hvis du
>forstår hvad jeg mener, så de ikke skal kæmpe så meget om lys/luft/

Skift dem med det samme. Det lyder ikke til at de 30 planter overhovedet
kommer. De få bøg her som endnu ikke er sprunget ud, de har knopper som
tydeligt er vokset i foråret. Så der er i hvert fald ikke rigtig nogen
grund til at vente med at skifte dem.

> [...]
>ikke lyder fornuftigt? Er måden at ligge 10-15 cm hvor man kan, og så
>kun 3-5 cm helt inde omkring stammerne, således alle grene/sideskud er

Det lyder som en god måde at starte på. Helt inde mod hækken vil der jo
også være mere skygge, og dermed knap så gode forhold for ukrudtet, så
der må det være nok med et lidt tyndere lag. Ellers kan du jo bare fylde
lidt mere på hvis det viser sig ikke at være nok.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kanstrup

Dato : 20-05-10 13:02

> Det vil være alt rigeligt! Var det mig fik de 2, måske 3 gange hen over
> sommeren, og så igen 20-30 mm når de fik.

Et måske åbenlyst spørgsmål for nogle - men hvordan kan jeg se at
bøgeplanterne tørster? Jeg kan se på min fredslilje at den hænger med
bladene når den trænger, og 15 minutter efter vanding har den rejst
sig igen. Det er vel ikke helt så tydeligt med bøgen? Hvis det kommer
så vidt den tørster, er den så allerede sat tilbage eller har taget
skade?

- Kanstrup

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-05-10 06:12

On Thu, 20 May 2010 12:02:24 -0700 (PDT), Kanstrup

> [...]
>sig igen. Det er vel ikke helt så tydeligt med bøgen? Hvis det kommer
>så vidt den tørster, er den så allerede sat tilbage eller har taget

Godt du lige nævnte fredslilje - mine i stuen trængte til vand og det
havde jeg da glemt alt om, men nu fik jeg det gjort

Bøgen vil også hænge med bladene. I starten ikke så voldsomt som
fredsliljen, men de vil hænge. Når bladene hænger meget, vil det
selvfølgelig ikke være helt godt, men planten tager ikke varig skade
hvis bare den bliver vandet der. Men det går ud over væksthastigheden,
så det bedste er hvis den bliver vandet inden bladene kommer til at
hænge for meget.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kanstrup

Dato : 20-05-10 23:56

> Hvis du kan komme til at løsne bare de øverste få cm af jorden, f.eks
> med en kultivator, så vil det holde på vandet. Det løse jordlag øverst,
> gør at vandet i jorden derunder kun meget dårligt kan fordampe.

Det virker desværre ikke her, for det er allerede gjort i forbindelse
med første lugning - jorden pakker simpelthen sammen til beton igen
når det har regnet. Leren må være årsagen. Uanset må flisen jo også
nedsætte fordampningen ganske betragteligt.

- Kanstrup