> Men jeg synes fame det er noget af en lappeløsning at smide ESP på og så
> er alt bare "ok". Nej, gu' er det da ej ok, at en bil er konstrueret så
> den vælter så nemt der. Var det ikke mercedes der lavede samme stunt
> engang?
Jo Mercedes A klassen blev lidt forsinket....
Belært af det fik smart'en ESP som standard fra starden - og bredere
baghjul. (std er min 175mm bag og 155foran).
Ønsker man en lille kompakt bil med god plads, må det nødvendigvis bliver
til lidt i højden. Og er friktionen god mod underlaget så risikerer man som
i testen at den tipper før den skrider ....
Jeg har haft smart'en på et køreteknisk anlæg (og "leget" meget i vinters)
Og jeg er ganske imponeret af hvad sådan en ESP kan redde. Smarten er
nærmest komplet umuligt at køre i glat føre uden... Kort akselafstand og
baghjulstræk er i den sammengæng en skidt kombination. Kunne forestille mig
der minder meget om vw 1300 boble, uden jeg dog har kørt sådan en til
grænsen ....
Så ja ESP er en lappeløsning, men testen med fiat'en viser jo også at der
noget der virker i praksis. Men fiat'en kan sikkert også tippes om på taget.
Det vil bare tage en lille "kantsten" på indersiden i den undvigemanøvre
.....
Ligeledes er ESP'en i smarten ret restriktiv - men derfor kan man da godt
lave 45graders udskridninger. Man skal bare tage svinget hurtigt nok (læs
meget hurtigere end forholdene tillader det). Det gik der lidt sport i
forgange vinter når jeg skulle dreje fra asfalten (der var næsten ryddet)
til egen grusvej der bestod af fastgørt sne.
Her en slalom på asfalt med knapt 80km/h
http://www.youtube.com/watch?v=fl0NOyl6nxs Uden ESP var den sikkert også
røget på taget der. Ihvertfald på den gennemkørsel hvor jeg lige klippede
foden af en af keglerne ...