Endnu en der ikke kan klare en elgtest (Ci~
Fra : Anders Majland

Dato : 19-05-10 15:14

http://ing.dk/artikel/108927-se-fransk-vaeltepierre-dumpe-biltest

Mon ikke de får ESP som std i dk ? ....

/A

Fra : Klaus G.

Dato : 19-05-10 15:29

> http://ing.dk/artikel/108927-se-fransk-vaeltepierre-dumpe-biltest
>
> Mon ikke de får ESP som std i dk ? ....
Mon ikke...

Men jeg synes fame det er noget af en lappeløsning at smide ESP på og så er
alt bare "ok". Nej, gu' er det da ej ok, at en bil er konstrueret så den
vælter så nemt der. Var det ikke mercedes der lavede samme stunt engang?

--
Klaus G.

Fra : Anders Majland

Dato : 19-05-10 15:44

> [...]
> er alt bare "ok". Nej, gu' er det da ej ok, at en bil er konstrueret så
> den vælter så nemt der. Var det ikke mercedes der lavede samme stunt

Jo Mercedes A klassen blev lidt forsinket....

Belært af det fik smart'en ESP som standard fra starden - og bredere
baghjul. (std er min 175mm bag og 155foran).

Ønsker man en lille kompakt bil med god plads, må det nødvendigvis bliver
til lidt i højden. Og er friktionen god mod underlaget så risikerer man som
i testen at den tipper før den skrider ....

Jeg har haft smart'en på et køreteknisk anlæg (og "leget" meget i vinters)

Og jeg er ganske imponeret af hvad sådan en ESP kan redde. Smarten er
nærmest komplet umuligt at køre i glat føre uden... Kort akselafstand og
baghjulstræk er i den sammengæng en skidt kombination. Kunne forestille mig
der minder meget om vw 1300 boble, uden jeg dog har kørt sådan en til
grænsen ....

Så ja ESP er en lappeløsning, men testen med fiat'en viser jo også at der
noget der virker i praksis. Men fiat'en kan sikkert også tippes om på taget.
Det vil bare tage en lille "kantsten" på indersiden i den undvigemanøvre

Ligeledes er ESP'en i smarten ret restriktiv - men derfor kan man da godt
lave 45graders udskridninger. Man skal bare tage svinget hurtigt nok (læs
meget hurtigere end forholdene tillader det). Det gik der lidt sport i
forgange vinter når jeg skulle dreje fra asfalten (der var næsten ryddet)
til egen grusvej der bestod af fastgørt sne.

Her en slalom på asfalt med knapt 80km/h
http://www.youtube.com/watch?v=fl0NOyl6nxs Uden ESP var den sikkert også
røget på taget der. Ihvertfald på den gennemkørsel hvor jeg lige klippede
foden af en af keglerne ...

Fra : Henrik B.

Dato : 19-05-10 22:03

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
> http://ing.dk/artikel/108927-se-fransk-vaeltepierre-dumpe-biltest

Det er ikke en elg-test, men derimod en "dobbelt-undvige-manøvre". )

Dette er en elgtest:
http://www.lafferty.ca/photos/Things/Saab_9-3/saab_moose_test.jpg

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 20-05-10 08:16

> Det er ikke en elg-test, men derimod en "dobbelt-undvige-manøvre". )
>
> Dette er en elgtest:
> http://www.lafferty.ca/photos/Things/Saab_9-3/saab_moose_test.jpg

Svenskernes udgave af en dobbelt undvigemanøvre er nu blevet kaldt en
elgtest i resten af europa siden dengang en mercedes A klasse væltede i den.

Du har selv skrevet 17.11.2003
" Mit indtryk er at stort set alle (hvis ikke alle) er begyndt med den
såkaldte elgtest de senere år, om det er selvfølgelig fordi man tager
disciplinen undvigemanøvre alvorligt. "

Så du har selv kaldt den dobbelte undvigemanøvre for en elgtest. forskellen
til den man træner herhjemme på køretekniske anlæg er at man i elgtesten
ikke retter op til at køre ligeud før man drejer retur igen (ret mig gerne)

/A

Fra : Henrik B.

Dato : 20-05-10 19:58

> [...]
> " Mit indtryk er at stort set alle (hvis ikke alle) er begyndt med den
> såkaldte elgtest de senere år, om det er selvfølgelig fordi man tager

Fordi alle kalder det for en elgtest....

Fra : ShutEye

Dato : 20-05-10 21:46

> Fordi alle kalder det for en elgtest....

Et stk Citron dumpet:
http://ekstrabladet.dk/112/article1349939.ece