DSG - kobler den helt ud, når man bruger b~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 19-05-10 14:31

Hej guruer,

Jeg er sikker på at et lyst hoved (Klaus ?) kan kaste lys over dette
spørgsmål - jeg har ikke kunnet finde det entydigt på skrift.
Spørgsmålet går på om transmissionen kobler helt ud, når man holder stille
med gearvælgeren i enten D, S eller R ?
Da jeg overtog bilen, nævnte forhandleren noget om at man jo kunne skåne
koblingen ved at sætte gearvælgeren i N, når man holder stille - men er det
rigtigt ?
Mine egne forsøg siger mig at jeg har ret, og at den kobler helt ud. Dette
bygger jeg på at forbrugsmåleren viser det samme tomgangsforbrug, som når
gearvælgeren står i N.
Når jeg derimod sætter den i D og slipper bremsen, så stiger forbruget så
snart bilen begynder at krybe fremad.

Hvad siger i ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Klaus G.

Dato : 19-05-10 16:14

> Hvad siger i ?
Den kobler helt fra, alt andet vil være fuldstændigt sindsygt ifbm. kø
kørsel jo. Fordelen ved autgear jo ikke til stede, hvis man skal hive i
gearvælgeren hele tiden. Ellers ville den vrider en koblinger i stykker på
20min. ved at trykke på bremsen :)

Det med at smide den i "N" er fra pløretubiner, hvor den, selv om man står
på bremsen, stadig bliver ved med at smide olie rundt i converteren = større
forbrug.

--
Klaus G.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-05-10 17:41

"Andreas M. Hansen" skriver:

> Spørgsmålet går på om transmissionen kobler helt ud, når man holder stille
> med gearvælgeren i enten D, S eller R ?

6 eller 7 trins?

Det afhænger lidt af, hvor meget du træder på bremsn.

> Da jeg overtog bilen, nævnte forhandleren noget om at man jo kunne skåne
> koblingen ved at sætte gearvælgeren i N, når man holder stille - men er det
> rigtigt ?

Sludder og vrøvl.

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 19-05-10 18:16

Den Wed, 19 May 2010 18:41:23 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> "Andreas M. Hansen" skriver:

> 6 eller 7 trins?
>
> Det afhænger lidt af, hvor meget du træder på bremsn.

> Sludder og vrøvl.

Det lyder lidt som min kørelærer der brokkede sig over at jeg trådte
koblingen ned måske 50m før et kryds (by - 50 km/t), og holdt den nede
til vi holdt stille og jeg satte den i frigear.

Mig bekendt er det eneste det slider på fjederen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus G.

Dato : 19-05-10 18:18

> Mig bekendt er det eneste det slider på fjederen.
Der sidder et udtrykkerleje, eller hvad det nu hedder. Det bliver der slidt
på. Måske det var et problem i "gamle dage", for min far har det også såen,
at man ikke skal holde koblingen nede for længe af gangen. Jeg har ikke i
nyere tid hørt om sådan et leje der er blevet slidt op...

--
Klaus G.

Fra : Henrik B.

Dato : 19-05-10 22:22

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> også såen, at man ikke skal holde koblingen nede for længe af gangen. Jeg
> har ikke i nyere tid hørt om sådan et leje der er blevet slidt op...

Jo, udrykkerlejer skiftes også (altid sammen med koblingsskift, af den
seriøse mek'er).
Det er i øvrigt udrykkerlejet man kan høre, som "hviner" under kørsel. Lyden
forsvinder, når der kobles ud. Des mere hvinene, desto mere slidt.

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : ShutEye

Dato : 19-05-10 23:05

> [...]
> Det er i øvrigt udrykkerlejet man kan høre, som "hviner" under kørsel.
> Lyden forsvinder, når der kobles ud. Des mere hvinene, desto mere slidt.

Det må da være et leje af pinlig dårlig kvalitet hvis det ikke kan holde til
de småting?
Hjullejerne på min gamle Civic har nu rullet 262.000km og fejler intet.
Kom ikke og påstå at den belastning udrykkerlejet udstår er større end
hjullejernes!
Bruger man bare lejer af ringere kvalitet der? Eller er det matchet med
hvornår koblingen alligevel skal skiftes?

Fra : Henrik B.

Dato : 20-05-10 19:56

"ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen

> [...]
> Bruger man bare lejer af ringere kvalitet der? Eller er det matchet med
> hvornår koblingen alligevel skal skiftes?

Der er kæmpe forskel på de to lejers størrelse og gods....
Et godt eksempel er Kim, som i dag netop skriver om et slidt udrykkerleje
(på en Polo).

Fra : ShutEye

Dato : 20-05-10 20:30

> Der er kæmpe forskel på de to lejers størrelse og gods....
> Et godt eksempel er Kim, som i dag netop skriver om et slidt udrykkerleje
> (på en Polo).

Ok. Ja det er heller ikke for at være efter dig :)
Jeg undrede mig bare over belastning vs holdbarhed på hhv
hjulleje/udrykkerleje.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 19-05-10 18:34

> 6 eller 7 trins?

Det er den nye 7 trins

> Det afhænger lidt af, hvor meget du træder på bremsn.

De jeg mener, er når man f.eks holder og venter ved et kryds med foden
solidt plantet på bremsen

> Sludder og vrøvl.

Det var også min formodning, sådan rent logiskt betragtet

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-05-10 21:45

"Andreas M. Hansen" skriver:

> Det er den nye 7 trins

Som du måske husker kører jeg bil med begge dele. 6 trins kan have
tendens til at den er koblet ind (det er vel derfor oliekøleren er
der), holder man på bremsen og skifter i N, kan man mærke at den
slipper gearene. Det kan man ikke på 7 trins

> De jeg mener, er når man f.eks holder og venter ved et kryds med foden
> solidt plantet på bremsen

Ingen fremdrift overhovedet.

> Det var også min formodning, sådan rent logiskt betragtet

Et sted mellem 80 og 90% af VAG sælgerne ved ikke, hvad de snakker om.
Ham der skulle give mig "overdragelsesdemonstration" lærte noget de
han skulle vise mig, hvordan bilen fungerede. Jeg vidste mere end
ham.....

Klaus