Lammekrebinetter
Fra : Aksel

Dato : 18-05-10 20:13

Lammekrebinetter er en meget skattet spise hos os. Sædvanligvis laver vi
farsen af kød fra et lammelår.
Et par gange har vi dog været fristet af den nemmere løsning: at købe
færdighakket lammefars. Men det hat ikke været nogen succes. Farsen har
ligesom ikke været hakket ordentligt. De enkelte farspartikler har været
sammenhængende, trævlede,hårde og vanskelige at stege.
Min kone mistænker kødet for at være "maskinudbenet".
Kan det tænkes, at kød fra vanskeligere dele som skanker,forben o.l. kommer
i en maskine, som fræser kødet af?
Vi er i hvert fald helt færdig med at købe færdighakket lammefars.
Mvh
Aksel

Fra : padre

Dato : 18-05-10 20:25

"Aksel" <Aksel@stribnet.dk> skrev i en meddelelse

> Vi er i hvert fald helt færdig med at købe færdighakket lammefars.

Køber du hos en halalslagter? Det jeg selv får hos mine lokale halalslagtere
har altid været rigtig godt.

--
padre

Fra : Aksel

Dato : 19-05-10 16:41

"padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Køber du hos en halalslagter? Det jeg selv får hos mine lokale
> halalslagtere har altid været rigtig godt.

Vi skal ikke have noget fra dyr, der har fået halsen skåret over uden
bedøvelse og som i stedet har fået et par vers fra koranen stoppet ind i
ørene.
Nej tak - selvom så kødet måske er en anelse bedre. Et etisk problem.

Mvh
Aksel

Fra : padre

Dato : 19-05-10 16:35

> Vi skal ikke have noget fra dyr, der har fået halsen skåret over uden
> bedøvelse og som i stedet har fået et par vers fra koranen stoppet ind i
> ørene.

"Altså stammer det danske halalkød fra dyr, der er bedøvet forud for
slagtningen."

http://da.wikipedia.org/wiki/Halal

--
padre

Fra : Aksel

Dato : 19-05-10 19:38

> "Aksel" <Aksel@stribnet.dk> skrev i en meddelelse
>
> "Altså stammer det danske halalkød fra dyr, der er bedøvet forud for
> slagtningen."
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/Halal

¨Citerer derfra: Slagtningen af dyret er en religiøs, rituel handling, der
indledes med ordene "I Allahs Navn, den Barmhjertige, den Nådige" (??????
????? ?????????? ??????????, bismillah, i-rahman, i-rahim). Ved
halal-slagtning bør dyret ikke bedøves eller lammes.

´> padre

Hvem ved, hvad derforegår? Men velbekomme!'

Men det burde være muligt at undgå dette hallal-haløj for etniske danskere,
der bare vil have lammefars af ordentlig kvalitet - uden at blande Allah ind
i det.
Mvh
Aksel

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-05-10 11:32

"Aksel" <Aksel@stribnet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>

> Men det burde være muligt at undgå dette hallal-haløj for etniske
> danskere, der bare vil have lammefars af ordentlig kvalitet - uden at

Kan du da smage Allah? Jeg er temmelig sikker på at kræene er ligeglade med
hvad der fremmumles af formørkede ligegyldigheder.
Eller er det mon fordomme, der giver den bitre smag?

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Billeder fra fiskerlandsby i

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-05-10 15:11

Jan Bøgh <nothanx@nospam.tome> skrev i meddelelsen
4bff9ba8$0$281$14726298@news.sunsite.dk:

> Kan du da smage Allah? Jeg er temmelig sikker på at kræene er
> ligeglade med hvad der fremmumles af formørkede ligegyldigheder.
> Eller er det mon fordomme, der giver den bitre smag?

Uden i øvrig at forholde mig til, om vi skal undgå "hallal-haløj" eller ej,
så kan man vel godt smage Allah, hvis man er troende. Så hvis man er
fordomsfuld, når man *ikke* ønsker at smage Allah, er man vel ligeså
fordomsfuld, hvis man insisterer på, at al ens mad *skal* smage af Allah?

Og jeg er personligt græsk-katolsk, om dyr er blevet halal-slagtet,
schæchtet eller bare fået en bolt skudt ind i knolden uden gejstlig
medvirken. Jeg er dog ikke græsk-katolsk over, at mørke kræfter er ved at
gøre madvarer til en religiøs slagmark. Jeg vil saftsusemig have lov til at
spise alt det svinekød, jeg har lyst til - også når/hvis jeg engang ryger på
plejehjem. Og mine børnebørn skal saftsusemig have lov til at spise
leverpostejmadder og frikadeller i børnehaven.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 28-05-10 18:21

> [...]
> ryger på plejehjem. Og mine børnebørn skal saftsusemig have lov til at
> spise leverpostejmadder og frikadeller i børnehaven.

HØRT!

VH Pernille

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 20-05-10 17:25

> [...]
> ørene.
> Nej tak - selvom så kødet måske er en anelse bedre. Et etisk problem.

Så du spiser heller ikke dansk kylling?

http://www.danishmeat.dk/Husdyrproduktion/viden_om/Produktion_af_slagtekyllinger/Historien%20om%20en%20kylling/halalslagtnin.aspx

Citat: For det første er det vigtigt at slå fast, at slagtemetoden til
fjerkræ er nøjagtig den samme, uanset om det er halal-slagtning eller ej.

VH Pernille

Fra : Aksel

Dato : 21-05-10 16:43

"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Citat: For det første er det vigtigt at slå fast, at slagtemetoden til
> fjerkræ er nøjagtig den samme, uanset om det er halal-slagtning eller ej.

Du har en hel del ret.
Men fra min tid i branchen blev kyllingerne - hallal eller ikke - bedøvet
inden slagtningen. Den eneste forskel var, at til eksport til muslimske
lande afspilledes nogle hellige sentenser fra koranen af en båndoptager ved
siden af "drabsstedet".
Derved imødekom man ønsker fra landene med overvejende muslimsk flertal.
Fair nok.
Jeg kan sagtens spise kylling, der i sidste øjeblik har fået nogle guds ord
med på vejen.
Mvh
Aksel

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 19-05-10 12:35

On 19 Maj, 20:37, "Aksel" <Ak...@stribnet.dk> wrote:

> Men det burde være muligt at undgå dette hallal-haløj for etniske danskere,
> der bare vil have lammefars af ordentlig kvalitet - uden at blande Allah ind
> i det.

Det har ikke meget med mad og drikke at gøre, men jeg undrer mig over,
at oplyste, moderne danskere kan gå op i den slags. Jeg køber ofte
hallal-kød af meget høj kvalitet og til en uhyre billig penge, der
ligger langt under Føtex' vakuum-kød.

I øvrigt hakker vi selv vores kød. Du kunne overveje at investere i en
kødhakker, de fås efterhånden meget billigt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Aksel

Dato : 19-05-10 20:10

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

I øvrigt hakker vi selv vores kød. Du kunne overveje at investere i en
kødhakker, de fås efterhånden meget billigt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Prøv at læse indledningen til denne tråd.
Mvh
Aksel ´
(som endnu ikke er konverteret)

Fra : Hauge

Dato : 19-05-10 20:02

Aksel skrev:
> (som endnu ikke er konverteret)

Men er nået stadiet af fanatiker.

Mvh Hauge

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-05-10 20:18

Aksel wrote:
> Kevin Borbye Edelvang skrev

> Prøv at læse indledningen til denne tråd.

Du skrev selv at du er færdig med at købe færdighakket lammekød.

Det er et fantastisk godt råd at købe lammekødet som småkød eller
udskårne stykker og selv hakke det. Man har meget bedre styr på
fedtindhold (og andet indhold) og kvaliteten af hakningen.

Jeg er enig med Kevin i at man kan købe lammekød af god kvalitet ret
billigt hos en halalslagter, og der uanset hvilken religiøse
overbevisning man har.

Men bevares, hvis du er så ekstrem muslimhader at du undgår at købe
kvalitetsprodukter, og helst køber hos danske slagtere (måske nogle af
dem som har svindlet med pakning af kødprodukter og er blevet fyret), så
fortsæt endelig, men hold venligst dine hadske kvababbelser ude af
gruppen her.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Kirsten Marker

Dato : 19-05-10 21:19

Hvem er gruppen??? Der er vel os alle sammen??? oder???

mvh/kirsten

Fra : Hauge

Dato : 19-05-10 21:33

Kirsten Marker skrev:
> Hvem er gruppen??? Der er vel os alle sammen??? oder???

Der er grupper omhandlende religiøse ting og denne grupper er ikke den
ene af dem.

Mvh Hauge

Fra : Kirsten Marker

Dato : 19-05-10 21:38

Undskyld, der skulle have stået ELLER??? istedet for oder.

Fra : Max

Dato : 19-05-10 22:22

Hej Kirsten

> Undskyld, der skulle have stået ELLER??? istedet for oder.

Og det skulle have stået under det du svare på.

Max

Fra : Ralph

Dato : 19-05-10 22:32

> Og det skulle have stået under det du svare på.

Det hedder svareR - har du været inde på dk.snak.vittigheder idag

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 19-05-10 22:44

Hej Ralph

> Det hedder svareR - har du været inde på dk.snak.vittigheder idag

Har du været på dk.sprog ?

Max

Fra : Ralph

Dato : 19-05-10 23:51

> Hej Ralph
> Har du været på dk.sprog ?

Det hedder dk.kultur.sprog

Men lad os nu tale mad:

Jeg var på VISA i Aalborg idag, deres vegetarsandwich slog mine tre (af
fire) kvinder* i mit livs, kyllinge-, serrano-, hjortefilet-sandwich med
flere længder, jeg er ikke vegetar, men den lød mest spændene, og det var
den så.

(* kone, søster og søster - min datter var ikke med)

IKKE kun roser, de havde ingen hvede-øl

Nu er det jo ikke sproggruppen, men jeg er noget i tvivl om ejefalds-s'et
skal efter kvinder eller liv?

--
Ralph

--
Ralph

Fra : Hauge

Dato : 20-05-10 13:17

Ralph skrev:
> Det hedder svareR - har du været inde på dk.snak.vittigheder idag

Husk at det hedder "i dag" og ikke "idag", især når man vil rette andre..

Mvh Hauge

Fra : Aksel

Dato : 20-05-10 12:20

> Undskyld, der skulle have stået ELLER??? istedet for oder.
> "Kirsten Marker" <kmarker@fjerndette.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Jeg ved nu ikke, hvem der kommer med hadske kvababbelser. Jeg melder hus
forbi.
Mine indlæg har handlet om dyrevelfærd, kødkvalitet og unødvendigheden af
at blande religion ind i hverdagen. Men så dukker mudderkasterne op som
trold af æske.
Ingen har svaret på mit oprindelige spørgsmål vedr. kvaliteten af
færdiglavet lammefars.
Mvh
Aksel

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 19-05-10 14:52

On 19 Maj, 22:32, Hauge <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Der er grupper omhandlende religiøse ting og denne grupper er ikke den
> ene af dem.

Jeg tror også, at den slags grupper gerne ser sig fri for den slags
indlæg. Men de er vist ganske vant til det ovre i dk.politik :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 20-05-10 00:14

On 20 Maj, 00:50, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:

> Jeg var på VISA i Aalborg idag, deres vegetarsandwich slog mine tre (af
> fire) kvinder* i mit livs, kyllinge-, serrano-, hjortefilet-sandwich med
> flere længder,

[...]

> Nu er det jo ikke sproggruppen, men jeg er noget i tvivl om ejefalds-s'et
> skal efter kvinder eller liv?

Det kan ikke gøres anderledes, end du har gjort det, men som du
sikkert fornemmer, er det en meget klodset sætning. Jeg ville
omformulere til noget i stil med "... slog dem, der tillaves/
tilberedes/laves af de tre (af fire) kvinder i mit liv ..." eller "mit
livs tre kvinders kyllinge- osv".

Mvh
Kevin Borbye Edelvang