Bagning !
Fra : Harry Lund

Dato : 18-05-10 09:19

Hej Gruppe,
Har I været inde på www.kvalimad.dk og se opskriften på Verdens bedste
brød. ???
Det er virkeligt godt. Se videoen om hvordan man gør.
Harry Lund

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 18-05-10 14:19

Hej Harry.
Bagte dem i sidte weekend til barnedåb.
En ubetinget succes, og flere spurgte til opskriften.
OG så er det LET at lave..
Med venlig hilsen
john Senius-Jørgensen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 18-05-10 19:07

On 2010-05-18 10:18, Harry Lund wrote:
> Hej Gruppe,
> Har I været inde på www.kvalimad.dk og se opskriften på Verdens bedste
> brød. ???
> Det er virkeligt godt. Se videoen om hvordan man gør.

Ja - jeg laver det regelmæssigt... dog en lidt alternativ udgave (som
meget ligner den).

5 dl lunkent vand
2 tsk. salt
1½ tsk. flydende honning
600g hvedemel
Gær som en en stor ært

Jeg lader det tit kun hæve en 5-6 timer før jeg går videre til næste
step - i forhold til kvalimad.dk

Ligeledes bager jeg den lidt anderledes - ved 210g (alm. ovn) i cirka
23-25 minutter. Tager derefter låget af og bager videre i 13-15 minutter.

I øvrigt kan det være en god idé at lege lidt med at bytte en del af det
almindelige hvedemel ud med f.eks. majsmel eller lign. for at give lidt
anerledes smag :)

Mvh
Johan

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 18-05-10 19:15

Hej Johan.
Varianten med honning, skal da prøves, lyder godt.
Sjovt at du nævner dét med at prøve forskellige kornsorter, jeg havde den
samme tanke da jeg (for første gang) prøvede opskriften.
Jeg skal prøve at huske, at komme med et resultat af disse tests.

Med venlig hilsen
John Senius-Jørgensen

Fra : Harry Lund

Dato : 19-05-10 08:11

John Senius-Jørgensen skrev:
> [...]
> samme tanke da jeg (for første gang) prøvede opskriften.
> Jeg skal prøve at huske, at komme med et resultat af disse tests.

Jeg har prøvet Amo grov Spelt og alm hvedemel. Begge giver et fint resultat.
Honning og sirup skal prøves.
Venligst Harry

Fra : Pia L

Dato : 20-05-10 10:06

> [...]
> brød. ???
> Det er virkeligt godt. Se videoen om hvordan man gør.

Lyder spændende.
Hvilken slags gryde bruger I til bagningen ?

Pia L.

Fra : Harry Lund

Dato : 20-05-10 12:42

Pia L skrev:
> "Harry Lund" <hcnl@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Lyder spændende.
> Hvilken slags gryde bruger I til bagningen ?
>
> Pia L.

En mellemstor støbejerns stegegryde med låg.
Iøvrigt har jeg nu prøvet med hvedemel, grahamsmel og grov speltmel,
hver for sig.
Og det virker fint.
Harry

Fra : Harry Lund

Dato : 20-05-10 12:42

Fra : Harry Lund

Dato : 20-05-10 12:44

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 20-05-10 12:08

Pia L wrote:
> "Harry Lund" <hcnl@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Lyder spændende.
> Hvilken slags gryde bruger I til bagningen ?

Jeg bruger en römertopf.

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Harry Lund

Dato : 21-05-10 09:11

Lisbet Overvad Laursen skrev:

> Jeg bruger en römertopf.

Hej Lisbet,
sådan en har vi, men hænget det ikke fast ????
Harry

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 21-05-10 10:30

Harry Lund wrote:

> sådan en har vi, men hænget det ikke fast ????
> Harry

Det fungerer fint med en römertopf. Den skal lægges i blød ca. 30
min., sættes i kold ovn (i to dele) ved 250 grader varmluft og blive
meget varm, inden dejen lægges/hældes/skrabes over i den. Den skal
være godt drysset med mel.
Ifølge min opskrift skal der bages i 30 min., hvorefter der skrues
ned til 225 grader, låget tages af, og der bages yderligere 15-20
min. til brødet er gyldent og skorpen sprød.

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Heidi

Dato : 16-08-10 17:26

"Pia L" <r@c.com> skrev i meddelelsen

> Lyder spændende.
> Hvilken slags gryde bruger I til bagningen ?

Jeg har prøvet med en almindelig stålgryde i ovnen, ovnfaste glasfade med
låg på bagesten i gasgrill, og en støbejernsgryde på bagesten i gasgrill -
alle tre metoder fungerer fint.

Jeg bruger dog en lidt anden opskrift, fundet via New York Times, hvor den
kaldes no-knead bread (den har været fremme tidligere i gruppen). Den har
den fordel at der bruges tørgær, så man behøver ikke have frisk gær i huset.
Og nu er jeg også gået over til kun at lave flutes af dejen, da jeg synes
det kan bruges til lidt mere (feks. sandwich, og pæne brødstykker til
gæster).
Hvis nogen skulle være interessede i fremgangsmåden, så kommer den her:

No-knead flutes:
2 stk.

ca. 7 dl mel (3 cups)
1/4 tsk tørgær
1 1/4 tsk salt
ca. 3,75 dl lunkent vand (1 5/8 cups)

De tørre ingredienser blandes godt sammen, og vandet hældes i, hvorefter det
hele blandes, enten med en ske eller hænderne.
Dejen hældes i en skål eller et fad, og hæver tildækket (jeg putter skålen i
en stor gennemsigtig affaldspose som jeg lukker med en poseklemme) i minimum
12-18 timer ved lun stuetemperatur. Flere gange har den stået op til 24
timer uden problemer.
Dejen skal have luftbobler og være hævet til ca. dobbelt størrelse.

Dejen skrabes ud af skålen på et meldrysset bord. Hæld lidt mel over dejen,
så man kan folde den ind over sig selv 3-4 gange uden at den hænger for
meget ved hænderne. Dæk den med et viskestykke og lad den hvile i 15
minutter.

Nu kan man enten forme den hurtigt til en kugle, som lægges i et meldrysset
viskestykke med "samlingen" nedaf - eller som jeg gør, forsigtigt dele den i
to feks med en dejskraber, forme delene løseligt til flutes uden at ælte for
meget (det gør ikke noget de kommer til at se lidt rustikke ud, efter min
mening), og lægge dem i et meldrysset viskestykke, og dække til. Her skal de
hæve endnu 2 timer.

Grillen (hvor jeg plejer at lave dem på en bagesten) eller ovnen varmes nu
op til ca. 250-260 grader (alt efter hvor højt den kan komme op), sammen med
bagesten hvis man bruger det (eller bare en bageplade som er varmet op
sammen med ovnen, og dækket med bagepapir), og når temperaturen er nået og
hævetiden er gået, løftes begge flutes forsigtigt over på bagestenen, og
bager i ca. 20-30 minutter, til de har en pæn brun farve og sprød skorpe.

Denne fremgangsmåde giver efter min mening nogle fantastiske flutes med
kæmpe lufthuller (som man normalt betaler i dyre domme for), og de kan
snildt måle sig med den bedre slags af købeflutes.

Jeg har et par gange også forsøgt med lidt "fyld" - feks. rosmarin og
hvidløg, og basilikum og oliven - det giver også en udmærket smag.
Næste gang har jeg planer om at forsøge med ost, samt måske lidt grovere
mel, men den helt almindelige naturel version er nu stadig god.

--
Heidi

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-05-10 15:34

Lisbet Overvad Laursen skrev:

> Det fungerer fint med en römertopf. Den skal lægges i blød
> ca. 30 min., sættes i kold ovn (i to dele) ved 250 grader
> varmluft og blive meget varm, […]

Måske et dumt spørgsmål, men når alt vandet ikke at fordampe hvis
den sættes i en ovn i en halv time og “bliver meget varm”? Og hvad
er i så fald fidusen med vandet?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 21-05-10 18:02

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Måske et dumt spørgsmål, men når alt vandet ikke at fordampe
> hvis den sættes i en ovn i en halv time og "bliver meget
> varm"? Og hvad er i så fald fidusen med vandet?

Jeg har ikke en skid forstand på det, men gør bare som min opskrift
befaler Ovenstående var et citat fra min opskrift.

På den anden side vil jeg også meget gerne vide hvorfor min opskrift
befaler som den gør.
Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Erik Poulsen

Dato : 21-05-10 15:18

> Har I været inde på www.kvalimad.dk og se opskriften på Verdens bedste
> brød. ???
> Det er virkeligt godt. Se videoen om hvordan man gør.
> Harry Lund

Jeg bruge 5½ dl vand, 150g groft rugmel, 150g fuldkorns speltmel, 325g
hvedemel og ca. 1 dl. opblødte 3 kornsblanding, gær på str. med en ært og 2
tsk. salt

Bage først i 35min ved 250grader derefter i 15min uden låg ved 225 grader og
til sidst 5 min med bunden op.Også ved 225 grader.

/Erik