Hvem har ret til erstatningen?
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-05-10 06:19

En kollega har afleveret sin bil hos en forhandler, hvor han af
forsikringsselskabet har fået godkendt en skade på hans bil, værdi 5.000 kr.

Kollegaen vurderer at han kan lave skaden billigere selv. Kan han få beløbet
udbetalt?

Hvad hvis beløbet kun dækker materialer, ikke arbejdsløn (det kunne f.eks.
være fælge)?

--
Per

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-10 07:49

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> beløbet udbetalt?
>
> Hvad hvis beløbet kun dækker materialer, ikke arbejdsløn (det kunne f.eks.

Det har jeg pøvet, som en del af en større skade ville taksator kun give mig
til en fælg og et dæk, på trods af at 2 dæk var ødelagt. Han sagde at dækene
var slidte og han ikke ville give fuld erstatning. Der fik jeg ca 5000kr for
selv at skaffe hjul og dæk, jeg argumenterede med at det ikke kunne værre
rimeligt at jeg skulle købe to halve dæk hos Toyota til samme pris som jeg
andensteds kunne få to hele for.

Mvh Ove

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5122 (20100517) __________

http://www.eset.com

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-05-10 08:47

"Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> kunne værre rimeligt at jeg skulle købe to halve dæk hos Toyota til samme
> pris som jeg andensteds kunne få to hele for.

I fælgenes tilfælde .. værkstedet vil selvfølgelig gerne sælge nogle andre
(billigere), men når værkstedet har fået x kr. af værkstedet, har man så
krav på at kræve dem kontant udbetalt af værkstedet til indkøb af fælge et
andet sted? Det kunne f.eks. være et autoriseret værksted, hvor man gerne
ville vælge nogle lignende men uoriginale et andet sted.

Men du fik selv pengene??

--
Per

Fra : Anders Majland

Dato : 18-05-10 09:24

> I fælgenes tilfælde .. værkstedet vil selvfølgelig gerne sælge nogle andre
> (billigere), men når værkstedet har fået x kr. af værkstedet

Her hopper kæden af for mig. Hvorfor har værkstedet fået pengene udbetalt af
forsikringen ? Det må jo betyder at den uheldige har akcepteret værkstedets
tilbud og forsikringens erstatning ?

> Men du fik selv pengene??

Efter et uheldigt møde med en svensker havde jeg nogle skader på min gamle
mc. Bla var kåben flækket og den kunne ikke skaffes fra ny mere. Det var
også ligegyldigt da resten jo også var slidt. Jeg aftale med taksator at jeg
selv måtte udbedre skaden og fik pengene udbetalt efter fremsendelse af
dokumentation for mine udgifter (Købte en brugt kåbe og blinklys ved en tysk
ophugger) Hvis det havde været en større skade ville jeg nok også have bedt
om lidt til egen arbejdsløn. Det har jeg hørt også kan lade sig gøre - dog
mest ved skade på hus og lign (En onkel har haft forsikringen til at betale
ham arbejdsløn for selv at udbedre en stormskade).

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-05-10 11:33

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Her hopper kæden af for mig. Hvorfor har værkstedet fået pengene udbetalt
> af forsikringen ? Det må jo betyder at den uheldige har akcepteret
> værkstedets tilbud og forsikringens erstatning ?

Problemet er nok nærmere at værkstedet holder på erstatningen som om det er
dem der "ejer" dem :) De vil gerne have de investeres i firmaet, f.eks. i
andre fælge :)

--
Per

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-10 13:26

> Problemet er nok nærmere at værkstedet holder på erstatningen som om det
> er dem der "ejer" dem :) De vil gerne have de investeres i firmaet, f.eks.
> i andre fælge :)

Det er vel meget forståeligt! Hvis de har fået pengene må der jo også være
truffet en aftale om at det er dem der skal ordne det.
I mit tilfælde ringede jeg straks til taksatoren og aftalte direkte med ham.

Mvh Ove

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5124 (20100518) __________

http://www.eset.com

Fra : JBH

Dato : 18-05-10 17:10

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kr.
>
> Kollegaen vurderer at han kan lave skaden billigere selv. Kan han få

Jeg havde på et tidspunkt en autoskade, men kunne iflg. mit daværende
forsikringsselskab ikke få dækket omkostningerne hvis jeg selv ville udbedre
skaden. Det ville kræve at jeg var momsregistreret. Det skulle være en
speciel regel som netop gælder for indregistrerede køretøjer.

> Hvad hvis beløbet kun dækker materialer, ikke arbejdsløn (det kunne f.eks.
> være fælge)?

Mon ikke f.eks. dæk/fælge går ind under "tilbehør"

mvh
JBH