SEAT på vej i graven?
Fra : Henrik B.

Dato : 17-05-10 14:51

"SEAT vil få en sidste chance for at lykkes"
Mr. Brandt - 2010-05-14 12: 47

"At spanske SEAT har været ude af stand til at øge salget og blive rentable,
har gjort ejeren, Volkswagen AG, mere og mere frustrerede. Ny SEAT-direktør
James Muir giver en sidste chance for at lykkes, med en ny aggressive
femårsplan. Men derefter... "

"Ifølge Muir er den femårige plan, der er nu en etableret et sidste forsøg
på at beholde SEAT som varemærke. At sælge SEAT er ikke realistisk, ifølge
Muir:
"Lad os se nøgtern på det. At sælge SEAT vil ikke være realistisk, uden at
skulle betale en evt. ny ejer for at overtage mærket", sagde James Muir til
tilhørerne. "Dette er det sidste forsøg for mærket, der ikke kan se andre
udveje."

http://automotorsport.se/news/20819/seat-får-en-sista-chans-att-lyckas/

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-10 15:02

"Henrik B." skriver:

> "SEAT vil få en sidste chance for at lykkes"

EB har lidt anden ordopstilling:

Blandingen af spansk temperament og tysk grundighed ser ikke ud til at
give spanske Seat et tiltrængt boost i salget på verdensmarkedet.
Derfor har Folkevognsgruppen efterhånden fået nok af at holde hånden
under Seat.

I første kvartal af 2010 alene tabte Seat 800 millioner kroner. Det
vil tyskerne ikke stå model til, så den spanske deadline lyder på fem
år. Hvis Seat ikke giver overskud om fem år lukker bilmærket.

- Det er sidste chance for Seat som mærke. Det ville ikke være logisk
at se det på andre måder, siger Seat’s administrerende direktør, James
Muir.

Seat’s store problem er, at de primært har gode markedsandele i
Sydeuropa, hvor markedet for mindre biler er gået helt i stå.

Folkevogns plan er, at Seat skal have sit gennembrud i resten af
verdensmarkedet. Det skal ske gennem en strøm af nye modeller de næste
fem år.

Det undrer mig at markedet for småbiler er i stå i sydeuropa. Kan de
ikke bare sende de små biler herop, folk er jo tossede med dem i
Danmark.....

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-05-10 15:16

KLIP

> Det undrer mig at markedet for småbiler er i stå i sydeuropa. Kan de
> ikke bare sende de små biler herop, folk er jo tossede med dem i
> Danmark.....

Jow, vi er jo også så mange mennesker flere i Danmark end i sydeuropa.

Vi kan snildt tage et par tusinde potter og så er Seat reddet....

mvh/Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 17-05-10 16:01

"Henrik B." skrev

> "At spanske SEAT har været ude af stand til at øge salget og blive
> rentable, har gjort ejeren, Volkswagen AG, mere og mere frustrerede.

Man må formode at det er med VAG og SEAT som med GM og SAAB,
moderfirmaet har suget livet ud af fabrikken, at det hele er VAG's skyld.

30 år med FIAT kopier og 30 år med VAG kopier, måske de skulle prøve selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 17-05-10 16:03

> Man må formode at det er med VAG og SEAT som med GM og SAAB,
> moderfirmaet har suget livet ud af fabrikken, at det hele er VAG's skyld.
>
> 30 år med FIAT kopier og 30 år med VAG kopier, måske de skulle prøve selv.

Måske? Ingen anelse? Jeg nøjes med at udtale mig om det svenske mærke, som
jeg kender indgående.... )

Fra : Gamle

Dato : 17-05-10 18:16

Henrik B. wrote:

klip
> Måske? Ingen anelse? Jeg nøjes med at udtale mig om det svenske
> mærke, som jeg kender indgående.... )

Hvad synes du så om denne
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1325271.ece ?

Mvh
Torben

Fra : Henrik B.

Dato : 17-05-10 18:30

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad synes du så om denne
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1325271.ece ?

Der er vel egentlig ikke andet at sige, at alle de selvudnævnte
"Saab-proféter", som tidligere på året gang på gang for frem med bål og
brand ang. Saab's fremtid, bliver mere og mere til grin...

Fra : Brian

Dato : 17-05-10 18:47

> Der er vel egentlig ikke andet at sige, at alle de selvudnævnte
> "Saab-proféter", som tidligere på året gang på gang for frem med bål og
> brand ang. Saab's fremtid, bliver mere og mere til grin...

Rolig nu, ifølge artiklen har de jo svært ved bare at finansiere udviklingen
af bilen.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 17-05-10 19:02

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Rolig nu, ifølge artiklen har de jo svært ved bare at finansiere
> udviklingen af bilen.

Man har stort set den næste generation 9-3 klar - som skal komme i 2012.
Forudbestillinger på den nye 9-5 vælter ind - og den er ikke hos
forhandlerne endnu. Generelt stiger salget kraftigt, ligesom der er indgået
nye forhandleraftaler over det meste af verden.

Ang. en Saab 9-2 så er der sandsynligvis et samarbejde med BMW, om
udviklingen af denne. Dertil kommer at kinesiske BAIC står klar med 1,5
mia., hvis det skulle blive nødvendigt.

Nåh ja, og så har man headhuntet VW's tidligere salgsdirektør.

Fra : alexbo

Dato : 17-05-10 19:07

"Henrik B."skrev

> Der er vel egentlig ikke andet at sige, at alle de selvudnævnte
> "Saab-proféter", som tidligere på året gang på gang for frem med bål og
> brand ang. Saab's fremtid, bliver mere og mere til grin...

Ja jeg føler mig en del til grin når jeg ser strømmen af fremtiddrømme rulle
ud af fabrikken.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 17-05-10 19:36

> Ja jeg føler mig en del til grin når jeg ser strømmen af fremtiddrømme
> rulle ud af fabrikken.

Dét skyldes at det ikke længere er "interssant" at skrive om Saab's
fremgang. Man har øget styrken med 250 mand, og øger snart med yderligere
187. Ligesom underleverandøren Lear (som producerer sæder) ansætter 37 mand.
Detil kommer at man har skåret sommerferien ned fra 6 uger til 3 uger, for
at kunne følge efterspørgslen.
Og så længe de andre bilproducenter ikke vil øge deres produktion (som
f.eks. MB), så de kan levere biler, så er der jo mulighed for at hapse
kunder fra deres butik...