vognmandstilladelse.
Fra : Petersen Michael

Dato : 16-05-10 08:56

Hej Ng

Jeg har googlet efter vognmandstilladelse i forbindelse med godskørsel. Det
jeg er nået frem til er at for køretøjer over 3500 Kg (Lastbiler) kræves der
tilladelse, samt gennemført vognmandskursus.

Intet sted kan jeg finde regler for godstransport fremført med køretøjer
under 3500 Kg (varebiler)
Skal der ingen tilladelse til?

Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Fra : Jubii

Dato : 16-05-10 10:43

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev
i meddelelsen news:4befa502$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> (Lastbiler) kræves der tilladelse, samt gennemført vognmandskursus.
>
> Intet sted kan jeg finde regler for godstransport fremført med

Hvad med godsvognmænd og godstilladelse (EU regler)?

Fra : alexbo

Dato : 16-05-10 12:46

"Petersen Michael" skrev

> [...]
> kræves der tilladelse, samt gennemført vognmandskursus.
> Intet sted kan jeg finde regler for godstransport fremført med køretøjer

Nej:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=116237&exp=1

"§ 1. Den, der er etableret på dansk område og udfører godskørsel for
fremmed regning med motorkøretøj, hvis største tilladte totalvægt inklusiv
påhængsvogn eller sættevogn overstiger 3.500 kg, skal have tilladelse
hertil. Tilladt totalvægt for et motorkøretøj må ikke nedsættes til 3.500 kg
eller derunder."

Bemærk at det er incl. påhæng, og det er tilladt totalvægt og ikke
faktisk totalvægt, så en trailer tom eller læsset vil nemt overskride
grænsen.

Alex Christensen

Fra : Petersen Michael

Dato : 16-05-10 13:31

alexbo wrote:

Tak Alex

> [...]
> nedsættes til 3.500 kg eller derunder."

"Tilladt totalvægt for et motorkøretøj må ikke nedsættes til 3.500 kg eller

Man kan jo i princippet ikke vide, hvis man køber brugt, om køretøjet på et
tidspunkt er vejet ned fra fx. TT 3900 Kg til 3500 Kg.
Man kan handle i god tro, eller ond tro..

Fra : alexbo

Dato : 16-05-10 14:20

"Petersen Michael" skrev

> "Tilladt totalvægt for et motorkøretøj må ikke nedsættes til 3.500 kg
> eller derunder."

Ja jeg lurede også på det, det er ikke rigtigt sådan uden videre,
der må være en forudsætning der ikke fremgår, måske en tilføjelse "uden ny
afgiftberigtigelse".
Linket er ikke ret meget officielt men giver dog et bidrag.

http://www.hilpers.dk/816571-nedvejning-af-min-dodge-power

Ned og opvejningreglerne er kringlede og har skiftet en del på det sidste,
en følge af forkvaklede afgiftregler,
man smed 200 kilo bly i bunden af bilen for at få den tungere og billigere
i afgift.

mvh
Alex Christensen

Fra : Petersen Michael

Dato : 16-05-10 15:11

alexbo wrote:

Hej igen

> [...]
> sidste, en følge af forkvaklede afgiftregler,
> man smed 200 kilo bly i bunden af bilen for at få den tungere og

Ja, det er kringlet :-/

Der er til eksempel en VW LT 45 som autotransport, I Gul & Gratis, som er
vejet ned til TT 3500 Kg L 1500 Kg (så vidt jeg ved har den originalt været
TT 3900 L 1900) men nu kan den køres med et B kort - og laste 400 Kg
mindre..
Og kræver ikke vognmandstilladelse - hvis man ikke ved at den er vejet ned