Hvad er Jeres erfaringer med en Skoda Fabi~
Fra : P

Dato : 16-05-10 11:54

Jeg har i nogle uger haft en Fabia Greenline, og indtil nu har jeg
følgende brændstofmæssige erfaringer:

Landevej 27,3 km/l ved 90 km/t over en strækning på 50 km, og
temperatur omkring de 10 grader. 1 person i bilen.

Landevej 25,6 km/l ved 90 km/t over en strækning på 50 km, og
temperatur omkring de 10 grader. 2 personer i bilen.

Motorvej 20 km/l ved 120 km/t over en strækning på 95 km ved 13
grader. 1 person i bilen.

Speedometer passer indenfor 2 km/t med min gps ved såvel 60, 90 og 120
km/t hvilket jeg synes er imponerende.

Hvad er Jeres erfaringer?

Fra : Armand

Dato : 16-05-10 12:09

P skrev:
> [...]
> grader. 1 person i bilen.
>
> Speedometer passer indenfor 2 km/t med min gps ved såvel 60, 90 og 120

Ikke min men andre i gruppens: Tag nu lige og kontrollér at du også
efterfylder den mængde brændstof som computeren angiver at du har brugt
- Hvis du hælder mere på end forventet falder økonomien jo tilsvarende!
I disse dage hvor økonomi er salgsfaktor #1 kan man godt mistro at
fabrikanterne bevidst sætter kørecomputeren til at være optimistisk og
derved få tilfredse kunder :-/

GPS?
Prøv også at bruge kantafmærknings-pælenes km-angivelse til kontrol af
km-tælleren!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-05-10 12:32

P skriver:

> Hvad er Jeres erfaringer?

At VAG instrumenter som regel er cirka 8% for "positive". Tank og mål
over en 3-4000 km. Så finder du ud af gennemsnittet for din kørsel.

Min Golf V 1,9TDI kunne også holde 20km/l på motorvej med 120 km/t -
det var efter at jeg havde fået kalibreret isntrumentet. Men start og
stop er noget dyrt.

Kalus

Fra : Jensen

Dato : 17-05-10 09:27

On Sun, 16 May 2010 13:31:32 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Kalus

Har du været hos nummerolog?
Og mangler der ikke et 'ori' mellem 'Kal' og 'us'?

--
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-10 14:26

Jensen skriver:

> Har du været hos nummerolog?

Nej, det er blto et af mine mange alias.

> Og mangler der ikke et 'ori' mellem 'Kal' og 'us'?

LOL.

Klaus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-05-10 14:14

"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> grader. 1 person i bilen.
>
> Speedometer passer indenfor 2 km/t med min gps ved såvel 60, 90 og 120

Medvind og modvind. Vand på kørebanen (regn). For meget udstyr i
bagagerummet. For lidt luft i hjulene. For hurtigt.

I dit tilfælde - forkert visning km-tæller. Forkert visning fartviser.
Forkert visning computer.

Min viser 2-3% for lidt km og 5-7% for meget på forbruget, og 2 km/t på
speedometeret.

Forbruget (målt på computeren) er stadig faldende efter afmontering af
chipning...

Glem ikke dine dårlige målinger. De gode målinger ... medvind :)

Jeg har ført statistik på mit forbrug og computervisning over de sidste
100.000+ km. Det er nok den vej du skal gå, hvis du har interesse i tal :)

--
Per

Fra : Anders Majland

Dato : 18-05-10 07:27

> Jeg har ført statistik på mit forbrug og computervisning over de sidste
> 100.000+ km. Det er nok den vej du skal gå, hvis du har interesse i tal :)

Og gider man ikke selv rode med regneark er http://spritmonitor.de/ rigtig
nemt at bruge

Der findes også en iphone app til det, og så må det jo være det rigtige at
bruge for dem der er med på noderne

http://majland.org/blog/?p=240

/A - stadig med regneark i quattro pro

Fra : Brian Lund

Dato : 18-05-10 07:49

Den 16-05-2010 12:54, P skrev:
> [...]
> grader. 1 person i bilen.
>
> Speedometer passer indenfor 2 km/t med min gps ved såvel 60, 90 og 120

Kørecomputer eller målt?
Hvis det er kørecomputer sååeh... Jaeh... Hvis den er lige så præcis som
på andet VAG (eks. Leon) så stol ikke for meget på det!

Hvis det er målt, er du 100% sikker på at du har målt rigtigt? Prøv med
en længere strækning iøvrigt, 50km er ikke nok til at give et entydigt
svar

Kan som allerede andre har skrevet anbefale
http://www.spritmonitor.de/

Her er mine 2 seneste biler, begge to laaaangt langt under EU-mix på
trods af at jeg selv synes jeg generelt kører pænt...
http://www.spritmonitor.de/en/detail/362720.html
http://www.spritmonitor.de/en/detail/313017.html
Hvis du oprette en bruger og logger ind kan du ændre forbruget til at
blive vist i km/l istedet for l/100km

Jeg er iøvrigt lige nu ved at se hvor meget jeg kan presse ud af min nye
diesel 2'er, har indtil videre kørt 420km med op til max 85 km/t, rulle
farten af, ikke bremse for meget og holde stille, jeg kan se at den går
væsentligt længere på literen end når jeg tager motorvejen, er ikke
under halv tank endnu ved 420 og jeg plejer at tanke ved 700-750km hvor
jeg fylder næsten en hel tank på.

Jeg prøvede det samme med benzineren og opnåede et godt resultat, 19,5
km/l på benzin, det er over EU-mix men mindre end de lovede ved
EU-landevej...

Brian

Fra : P

Dato : 18-05-10 18:10

On Tue, 18 May 2010 08:48:38 +0200, Brian Lund <brian@lundfoto.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg prøvede det samme med benzineren og opnåede et godt resultat, 19,5
>km/l på benzin, det er over EU-mix men mindre end de lovede ved

Tak for info. Mine tal er bare taget fra kørecomputeren, og på ingen
måde valideret ... det kommer senere
Jeg ville gerne vide, om tallene er helt i skoven, eller bare
nogenlunde ok

/P

Fra : Armand

Dato : 18-05-10 19:50

P skrev:

> Tak for info. Mine tal er bare taget fra kørecomputeren, og på ingen
> måde valideret ... det kommer senere
> Jeg ville gerne vide, om tallene er helt i skoven, eller bare
> nogenlunde ok

Hvis man tørt anskuer spritmonitor.de så er der kun to ud af 92stk Fabia
Greenline -ejere der har kunnet holde et snit på over 25km/l !

Du vil givetvis kunne gentage stuntet, men efterhånden som hverdagen
træder ind skal du nok regne med at falde ind blandt spritmonitors Fabia
greenline -kørere, som du ligger på listen for din hidtidige bil.

Jeg ved så ikke om det er helt ud i skoven eller blot 'spag forventning' :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 20-05-10 17:01

Armand skrev:

> [...]
> greenline -kørere, som du ligger på listen for din hidtidige bil.
>
> Jeg ved så ikke om det er helt ud i skoven eller blot 'spag forventning'

I går fik snakken mig så til endelig at prøve at køre en længere
landevejstur indenfor fartgrænserne: Vi skulle til Flensborg for at
handle ind og kørte på vej hjem, forbi Esbjerg for et kort besøg hvilket
fik kørt 350km på tælleren da dagen var omme.
I mangel af kørecomputer måtte jeg forventningsfuldt konstantere at
distancen ikke havde flyttet tankmåler-nålen til dén streg som svarer
til omkring 18km/l ved 300km, og ved eftermiddagens tankning kunne jeg
så konstantere at have rundet 25km/l - Helt præcist 25,1!
Tallet er langt det bedste jeg nogensinde har præsteret (har én gang (på
90.000km) kørt ca. 21km/l over en hel tank), men stadig under de 27,8
der opgives for landevejs-forbrug - Det skal dog pointeres at vi var to
mand ombord og der var tre kasser sodavand plus det løse i bagagerummet.

Jagten på de forskellige forbrugsopgivelser, udover 'blandet kørsel' fik
gjort mig opmærksom på at 206'eren er opgivet til 18,2km/l ved
bykørsel, hvilket i praksis er meget tæt på hvad jeg kører i
almindelighed (á korte ture indenfor bygrænsen og derudover
motorvejs-kørsel til nabobyerne)!

For Fabia'ens vedkommende er den angivet til en anelse bedre økonomi end
'Gøjtens: 24,4km/l ved blandet kørsel mod franskmandens 23,3km/l, så jég
ville næppe køre meget mere end 18½km/l i dén.
Hvad har du/Fabia'en brugt hvis du regner på det ved optankning?

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 21-05-10 07:49

> I mangel af kørecomputer ...

kan jeg anbefale en ScangaugeII
http://scangauge.net/ eller http://www.landberg.dk

Det er ikke det mest sexy af den slags instrumenter men prisen er også
blandt de laveste. (skal det være lækkers så kig på
http://www.plxkiwi.com/kiwiwifi/hardware.html og en Rev på en iphone)

Jeg var fra c5'en vandt til kørecomputeren, og selv på mc'en har jeg en
simpel forbrugsmåler så i smarten kom så en sådan en scangauge.

Hvis man vil øve sig i at køre økonomisk er der praktisk med et instrument
der kan fortælle en det aktuelle forbrug. Og i modstætning til indbyggere
kørecomputere/forbrugsmåler kan man selv kalibrere den. Både
hastighed/odometer og forbrug (smartens km tæller viser lidt for lidt &
speedometeret lidt for meget)

Fra : P

Dato : 30-05-10 11:03

KLIP
> [...]
>ville næppe køre meget mere end 18½km/l i dén.
>Hvad har du/Fabia'en brugt hvis du regner på det ved optankning?

Jeg har lavet en lille prøve. 278 km fordelt på ca. 220 km motorvej
med 130 km/t og resten på landevej med 90 km/t
Halvdelen af turen var der udover de 3 personer et helt bagagerum
fyldt med varer fra vort sydlige naboland, og det var fyldt op til
afdækningen, så der var en del kilo (fortrinsvis i flydende form). Der
var 3 personer i bilen på 230 af de 278 km.
Snittet blev 18,96 km/liter og kørecomputeren sagde 20 km/l.
Fejlvisning 5,2 %
Er lidt imponeret over den lille sparegris. Stort set hele ruten blev
i øvrigt kørt med fartpilot.

/P