/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Automatisk kørelys
Fra : Allan M


Dato : 16-05-10 11:14

Nå men så starter spørgsmålene vedr. min nyanskaffede Previa.

Automatisk kørelys - hvordan klare man den ?
Har set bla. Thansen har et relæ til 199 og de skriver der skal KUN monteres
seks ledninger.
OK men hvilke ledninger. Nogen der kender til hvordan det laves og evt. kan
forklare mig det ?

Mvh. Allan



 
 
Klaus D. Mikkelsen (16-05-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 16-05-10 11:35

Allan M skriver:
>
> Automatisk kørelys - hvordan klare man den ?

På forskellig vis

> Har set bla. Thansen har et relæ til 199 og de skriver der skal KUN monteres
> seks ledninger.
> OK men hvilke ledninger. Nogen der kender til hvordan det laves og evt. kan
> forklare mig det ?

Man luser dem ind over ledningerne til de nuværende lygter og så får
man signal fra tændingen.




Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Ukendt (16-05-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-05-10 11:49

Synes sku jeg husker det er fabriksmonteret normalt

PE som kommer lidt i tvivl selv om jeg havde den model i 10 år Hmmmmmmm




AS (16-05-2010)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 16-05-10 11:52


"Allan M" <am@allanm.dk> wrote in message
news:4befc54d$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
> Nå men så starter spørgsmålene vedr. min nyanskaffede Previa.
>
> Automatisk kørelys - hvordan klare man den ?

Jeg vil helst have lys, mens jeg vil det, ikke billen. Det er muligvis bare
mig.



Klaus D. Mikkelsen (16-05-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 16-05-10 12:30

AS skriver:
>
> Jeg vil helst have lys, mens jeg vil det, ikke billen. Det er muligvis bare
> mig.

Det er det. JEg er gald for "auto" funktionen på min "lystænder", jeg
bestemmer over kort og lang lys - thats it. Ja okay også tåbelygterne,
men ind til videre (næsten 7 måneder) har de ikke været i brug.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

alexbo (16-05-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 16-05-10 12:38


"AS" skrev

> Jeg vil helst have lys, mens jeg vil det, ikke billen. Det er muligvis
> bare mig.

Nej I er en del, nemme at kende på det tændte lys på parkeringspladsen, og
det slukkede på vejen.

mvh
Alex Christensen



Ib Jakobsen (16-05-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 16-05-10 14:08

Den 16-05-2010 13:37, alexbo skrev:

>
> Nej I er en del, nemme at kende på det tændte lys på parkeringspladsen, og
> det slukkede på vejen.


Stod det til mig, så blev det lovkrav med automatik. Man kan tydeligt se
at det er en importbil, BMW, Audi, MB, osv der kommer kørende. Der har
simpelthen ikke været råd til at få det fixet så det tænder automatisk.
Man kan møde de samme tosser hverdag uden lys. Og der kommer flere og
flere af dem. Når man har blinket til dem et par gange, så begynder de
at hilse.





--
MVH
Ib Jakobsen

ShutEye (16-05-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 16-05-10 17:13

>> Nej I er en del, nemme at kende på det tændte lys på parkeringspladsen,
>> og
>> det slukkede på vejen.

Hehe :)

> Stod det til mig, så blev det lovkrav med automatik. Man kan tydeligt se
> at det er en importbil, BMW, Audi, MB, osv der kommer kørende. Der har
> simpelthen ikke været råd til at få det fixet så det tænder automatisk.
> Man kan møde de samme tosser hverdag uden lys. Og der kommer flere og
> flere af dem. Når man har blinket til dem et par gange, så begynder de at
> hilse.

Nånå. Har selv hentet Hondaen i Tyskland og den har ikke kørelysautomatik.
Jeg er også typen der helst vil bestemme selv og glemmer ikke at sætte lys
på, nok meget fordi at stilken til blinklys er formet således, at man straks
lægger mærke til om lyset er tændt eller ej første gang man skal svinge.
Og det er efter ~100M her.

Er glad for kontrollen bl.a. i drive-in bio (jaja det er ikke SÅ tit det
sker :)

Findes der forresten en statistik over, om det at bruge lys om dagen
overhovedet har ændret noget?



Klaus D. Mikkelsen (16-05-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 16-05-10 17:18

ShutEye skriver:
>
> Jeg er også typen der helst vil bestemme selv og glemmer ikke at sætte lys
> på, nok meget fordi at stilken til blinklys er formet således, at man straks
> lægger mærke til om lyset er tændt eller ej første gang man skal svinge.
> Og det er efter ~100M her.

Altså glemmer du det indtil du har drejet......




Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

ShutEye (16-05-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 16-05-10 17:48

>> Jeg er også typen der helst vil bestemme selv og glemmer ikke at sætte
>> lys
>> på, nok meget fordi at stilken til blinklys er formet således, at man
>> straks
>> lægger mærke til om lyset er tændt eller ej første gang man skal svinge.
>> Og det er efter ~100M her.
>
> Altså glemmer du det indtil du har drejet......

Meget sjældent. Altså at jeg glemmer det - drejer gør jeg ret tit :)



Ib Jakobsen (16-05-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 16-05-10 18:55

Den 16-05-2010 18:13, ShutEye skrev:

>
> Nånå. Har selv hentet Hondaen i Tyskland og den har ikke kørelysautomatik.

Jeg har faktisk også mødt flere nye Honda uden lys. Og kommer hver gang
til at tænke da krydsede min vej i 2002-03. Det kunne man stadig ikke
finde ud af at montere det fra fabrikken. Det skulle monteres ved
nyvognsalg mod merpris.



> Jeg er også typen der helst vil bestemme selv

Se, det argument har jeg hørt før. Men hvorfor det?.

>
> Findes der forresten en statistik over, om det at bruge lys om dagen
> overhovedet har ændret noget?

Det ved jeg ikke. Men flere og flere lande går over til det. Mon ikke
Svenskerne har lavet lidt på det område.

Nå, nu har jeg ikke mere tid. Jeg skal lige have afmonteret
stoplyskontakten. Jeg vil have en trykknap på rattet. Så kan jeg trykke
på den når jeg bremser. Skulle jeg glemme det, så dytter dem bagved nok.
Og er der ikke nogen, så er lyset unødvendigt. Ironi kan forekomme.



--
MVH
Ib Jakobsen

ShutEye (16-05-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 16-05-10 19:26

<klip>
> Nå, nu har jeg ikke mere tid. Jeg skal lige have afmonteret
> stoplyskontakten. Jeg vil have en trykknap på rattet. Så kan jeg trykke på
> den når jeg bremser. Skulle jeg glemme det, så dytter dem bagved nok. Og
> er der ikke nogen, så er lyset unødvendigt. Ironi kan forekomme.

Hehe :P



Brian (20-05-2010)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 20-05-10 12:03



"ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen

> Nånå. Har selv hentet Hondaen i Tyskland og den har ikke kørelysautomatik.
> Jeg er også typen der helst vil bestemme selv og glemmer ikke at sætte lys
> på, nok meget fordi at stilken til blinklys er formet således, at man
> straks lægger mærke til om lyset er tændt eller ej første gang man skal
> svinge.
> Og det er efter ~100M her.
>
> Er glad for kontrollen bl.a. i drive-in bio (jaja det er ikke SÅ tit det
> sker :)

Da jeg hentede min bil i samme land, fik jeg kodet kørelys med det samme. De
fik kodet det på en måde så jeg stadig kan slukke lyset, modsat det gængse
kørelys (ihvertfald som det har været i mine tidligere biler med aut.
kørelys) hvor man som minimum har positionslamperne tændt.

> Findes der forresten en statistik over, om det at bruge lys om dagen
> overhovedet har ændret noget?

Det skal der nok være. Set ud fra hvordan kørelys bliver mere normalt rundt
omkring, må man formode at der har været konstateret en effekt - ellers
ville det jo være ren energi-fråds i disse Co2 tider

/Brian


ShutEye (20-05-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 20-05-10 20:39

> Da jeg hentede min bil i samme land, fik jeg kodet kørelys med det samme.
> De fik kodet det på en måde så jeg stadig kan slukke lyset, modsat det
> gængse kørelys (ihvertfald som det har været i mine tidligere biler med
> aut. kørelys) hvor man som minimum har positionslamperne tændt.

Smart nok! Det er nu rart at kunne slukke helt - lige meget om det er ifm
automatik eller ej!
Men nu er min potte fra en tid hvor "kodet" ikke var noget man brugte ifm
biler :)

>> Findes der forresten en statistik over, om det at bruge lys om dagen
>> overhovedet har ændret noget?
>
> Det skal der nok være. Set ud fra hvordan kørelys bliver mere normalt
> rundt omkring, må man formode at der har været konstateret en effekt -
> ellers ville det jo være ren energi-fråds i disse Co2 tider

Yep.
Nogen gange lyder det bare på folk at de tror, at man er døden på hjul hvis
lyset ikke er tændt.



AS (17-05-2010)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 17-05-10 16:06


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:4befee3d$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Stod det til mig, så blev det lovkrav med automatik.

Hm.. Muligvis, men billen kan godt registreres, heldigvis.

Man kan tydeligt se
> at det er en importbil, BMW, Audi, MB, osv der kommer kørende. Der har
> simpelthen ikke været råd til at få det fixet så det tænder automatisk.
> Man kan møde de samme tosser hverdag uden lys. Og der kommer flere og
> flere af dem.


Mener du tosser, der har importeret sin bil? Eller tosser, der glemmer nogen
gang lys?

OK, automatik er _OK_, så længe man kører i sin lille landsby. Hvis man når
lidt længere i verden, er man en rigtig tosser, når man ikke kan slukke
lyset f.eks i bjergene og "hilse" modkørende på dansk (skandinavisk?) måde.



Hans Kjaergaard (17-05-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 17-05-10 17:26

On Mon, 17 May 2010 17:06:16 +0200, "AS" <no@mail.com> wrote:


>OK, automatik er _OK_, så længe man kører i sin lille landsby. Hvis man når
>lidt længere i verden, er man en rigtig tosser, når man ikke kan slukke
>lyset
Rigtigt kørelys kan manuelt sætte ned på positionslys.

Det er faktisk et krav i FL at man kan blænde ned til positionslys,
gæt selv hvor det står.


/Hans

ShutEye (17-05-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 17-05-10 17:50

>>OK, automatik er _OK_, så længe man kører i sin lille landsby. Hvis man
>>når
>>lidt længere i verden, er man en rigtig tosser, når man ikke kan slukke
>>lyset
>
> Rigtigt kørelys kan manuelt sætte ned på positionslys.

Ja det er jo fantastisk ift manuelt betjent lys der kun kan ... øhm det
samme?

> Det er faktisk et krav i FL at man kan blænde ned til positionslys,
> gæt selv hvor det står.

"Oplys" os dog :P



Hans Kjaergaard (17-05-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 17-05-10 17:59

On Mon, 17 May 2010 18:50:11 +0200, "ShutEye" <no@no.no> wrote:

>>>OK, automatik er _OK_, så længe man kører i sin lille landsby. Hvis man
>>>når
>>>lidt længere i verden, er man en rigtig tosser, når man ikke kan slukke
>>>lyset
>>
>> Rigtigt kørelys kan manuelt sætte ned på positionslys.
>
>Ja det er jo fantastisk ift manuelt betjent lys der kun kan ... øhm det
>samme?
Mange "fabriks" monterede kørelys kan ikke sætte ned til positionslys,
deraf mit indlæg.

>> Det er faktisk et krav i FL at man kan blænde ned til positionslys,
>> gæt selv hvor det står.
>
>"Oplys" os dog :P
Det kan ikke være rigtigt at jeg er den eneste der finde ud af at læse
?
FL burde være hvermands eje.
Men start her, bookmark denne side
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126302

/Hans

Kent Friis (17-05-2010)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 17-05-10 18:06

Den Mon, 17 May 2010 20:58:38 +0400 skrev Hans Kjaergaard:
> On Mon, 17 May 2010 18:50:11 +0200, "ShutEye" <no@no.no> wrote:
>
>>>>OK, automatik er _OK_, så længe man kører i sin lille landsby. Hvis man
>>>>når
>>>>lidt længere i verden, er man en rigtig tosser, når man ikke kan slukke
>>>>lyset
>>>
>>> Rigtigt kørelys kan manuelt sætte ned på positionslys.
>>
>>Ja det er jo fantastisk ift manuelt betjent lys der kun kan ... øhm det
>>samme?
> Mange "fabriks" monterede kørelys kan ikke sætte ned til positionslys,
> deraf mit indlæg.

Hvordan kan sådan en bil blive godkendt / synes?

>>> Det er faktisk et krav i FL at man kan blænde ned til positionslys,
>>> gæt selv hvor det står.
>>
>>"Oplys" os dog :P
> Det kan ikke være rigtigt at jeg er den eneste der finde ud af at læse?

Skulle det nu være nødvendigt at læse? Da jeg tog kørekort, skulle man
gå ned på positionslys hvis fx man holdt ved en jernbaneoverkørsel hvor
vejen går opad, da man ellers kan blænde lokoføreren (og vel egentlig
også de modkørende).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Hans Kjaergaard (17-05-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 17-05-10 18:10

On 17 May 2010 17:05:58 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Hvordan kan sådan en bil blive godkendt / synes?
Det kan jeg ikke besvare, kun konstaterer at det finder sted, har selv
undret mig over det.

>>>> Det er faktisk et krav i FL at man kan blænde ned til positionslys,
>>>> gæt selv hvor det står.
>>>
>>>"Oplys" os dog :P
>> Det kan ikke være rigtigt at jeg er den eneste der finde ud af at læse?
>
>Skulle det nu være nødvendigt at læse? Da jeg tog kørekort, skulle man
>gå ned på positionslys hvis fx man holdt ved en jernbaneoverkørsel hvor
>vejen går opad, da man ellers kan blænde lokoføreren (og vel egentlig
>også de modkørende).
Nogle har tilsyneladende ikke lært ovenstående, eller de har glemt det
?
De kunne have glæde af at læse FL, måske der var mere de havde glemt ?


/Hans

ShutEye (17-05-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 17-05-10 18:29

>>> Rigtigt kørelys kan manuelt sætte ned på positionslys.
>>
>>Ja det er jo fantastisk ift manuelt betjent lys der kun kan ... øhm det
>>samme?
>
> Mange "fabriks" monterede kørelys kan ikke sætte ned til positionslys,
> deraf mit indlæg.

Ah! Ok. Det er jo ikke så fedt.

>>> Det er faktisk et krav i FL at man kan blænde ned til positionslys,
>>> gæt selv hvor det står.
>>
>>"Oplys" os dog :P
> Det kan ikke være rigtigt at jeg er den eneste der finde ud af at læse

Jeg kan da skrive og læse her i gruppen.

> FL burde være hvermands eje.
> Men start her, bookmark denne side
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126302

*suk*
Gider ikke rende rundt i tekster for at gætte mig frem til folks pointer.



Brian (17-05-2010)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 17-05-10 18:49



"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Mange "fabriks" monterede kørelys kan ikke sætte ned til positionslys,
> deraf mit indlæg.

Hvilke biler er det, f.eks ?

/Brian


Uffe Bærentsen (17-05-2010)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 17-05-10 23:36


"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4bf18187$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Mange "fabriks" monterede kørelys kan ikke sætte ned til positionslys,
>> deraf mit indlæg.
>
> Hvilke biler er det, f.eks ?

Fiat fra 1995.



--
Uffe Bærentsen



Brian (18-05-2010)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 18-05-10 15:18



"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen

>>> Mange "fabriks" monterede kørelys kan ikke sætte ned til positionslys,
>>> deraf mit indlæg.
>>
>> Hvilke biler er det, f.eks ?
>
> Fiat fra 1995.

Spøjst - hvordan den mon er blevet genkendt i sin tid?!

/Brian


Hans Kjaergaard (18-05-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 18-05-10 16:41

On Tue, 18 May 2010 16:18:02 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>
>
>"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>
>>>> Mange "fabriks" monterede kørelys kan ikke sætte ned til positionslys,
>>>> deraf mit indlæg.
>>>
>>> Hvilke biler er det, f.eks ?
>>
>> Fiat fra 1995.
>
>Spøjst - hvordan den mon er blevet genkendt i sin tid?!

Nu "godkender" man ikke automatisk kørelys i sig selv.
Så man har bare ikke været opmærksom på denne lille detalje.

Jeg vil tro at der da reglerne om det såkaldte kørelys blev indført
var der nogle hurtige, smarte forretningsfolk der gik til div.
bilimportører og solgte nogle "kit" til eftermontage der gjorde
kørelyset automatisk, disse kit var/er selvsagt ikke godkendt (det
skal de ikke være) og importørene købte stort ind og brugte så det
lager de havde.

Der er jo flere specielle fordanskninger af biler der bliver foretaget
af importørene, med større eller mindre held både hvad angår design,
finish og så om det så har den ønskede effekt mht. virkning og øvrig
lovlighed.

De danske afgiftsregler og udstyrsbekgørelsen bøjes og vrides efter
bedste evne, de fleste gange opnår man noget der er lige efter bogen,
andre gange noget hvor en uheldig bilejer kan kommer til at stå med en
bil der ikke opfylder lovens bogstav (og derfor skal modificerer sin
bil og/eller betale en større afgift)

/Hans

Klaus D. Mikkelsen (17-05-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 17-05-10 22:55

Hans Kjaergaard skriver:
>
> Mange "fabriks" monterede kørelys kan ikke sætte ned til positionslys,
> deraf mit indlæg.

Jeg har endnu til gode at prøve en sådan bil. Kan du nævne et par
stykker?



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Ib Jakobsen (18-05-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 18-05-10 16:29

Den 17-05-2010 17:06, AS skrev:

> Man kan tydeligt se
>> at det er en importbil, BMW, Audi, MB, osv der kommer kørende. Der har
>> simpelthen ikke været råd til at få det fixet så det tænder automatisk.
>> Man kan møde de samme tosser hverdag uden lys. Og der kommer flere og
>> flere af dem.
>
>
> Mener du tosser, der har importeret sin bil?

Nej.


> Eller tosser, der glemmer nogen gang lys?

Ja. "Nogen" gange og "ofte".

Og tosser der mener det er nok med positionslys
Og tosser der ikke vil slide på deres "dyre" pærer.
Og tosser der absolut mener der er vigtigere at man kan se de kører med
blå positionslyspærer.




>
> OK, automatik er _OK_, så længe man kører i sin lille landsby. Hvis man når
> lidt længere i verden, er man en rigtig tosser, når man ikke kan slukke
> lyset f.eks i bjergene

Åh jo. Jeg har været ude af sognet. Flere gange. Må man ikke køre med
lys i bjergene?.


og "hilse" modkørende på dansk (skandinavisk?) måde.

Som er?. Et kip med fjernlyset er altid muligt. Så jeg kan ikke helt
følge hvad du mener?.



--
MVH
Ib Jakobsen

AS (18-05-2010)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 18-05-10 16:37


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:4bf2b23c$0$281$14726298@news.sunsite.dk...

> Åh jo. Jeg har været ude af sognet. Flere gange. Må man ikke køre med lys
> i bjergene?.
>
>
> og "hilse" modkørende på dansk (skandinavisk?) måde.
>
> Som er?. Et kip med fjernlyset er altid muligt. Så jeg kan ikke helt følge
> hvad du mener?.


Jeg mener, at mens du kører md toppen, bilens vinkling er sådan, at også
nærlyset peger mod himlen. Det er vel nok irriterende for modkørende, som
man mæder omkring toppen, når de får den stærke lys i øjnene. Nogen gang de
blinker, "hilser" at du har vel glemt at slukke lyset, men du kan bare
blinke med den fjerne



Kent Friis (18-05-2010)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 18-05-10 16:51

Den Tue, 18 May 2010 17:29:01 +0200 skrev Ib Jakobsen:
> Den 17-05-2010 17:06, AS skrev:
>
>> Man kan tydeligt se
>>> at det er en importbil, BMW, Audi, MB, osv der kommer kørende. Der har
>>> simpelthen ikke været råd til at få det fixet så det tænder automatisk.
>>> Man kan møde de samme tosser hverdag uden lys. Og der kommer flere og
>>> flere af dem.
>>
>>
>> Mener du tosser, der har importeret sin bil?
>
> Nej.
>
>
>> Eller tosser, der glemmer nogen gang lys?
>
> Ja. "Nogen" gange og "ofte".

Hvordan ved du at de har glemt lyset? Det kunne jo være der bare er
sprunget en pære, så er der jo ikke noget lys på - for folk skifter
jo ikke den første pærre medmindre bilen skal til syn.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Ib Jakobsen (18-05-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 18-05-10 17:22

Den 18-05-2010 17:51, Kent Friis skrev:

>
> Hvordan ved du at de har glemt lyset? Det kunne jo være der bare er
> sprunget en pære, så er der jo ikke noget lys på - for folk skifter
> jo ikke den første pærre medmindre bilen skal til syn.

Se det er næste gåde. Hvordan kan man køre i dagevis med et manglende
nærlys?. Man ser det da straks om aftenen. Om dagen der man det straks i
en butiksrude eller andet der giver genskin. Kort sagt, stram banjoen og
følg reglerne. De gælder ens for os alle og tager ikke hensyn til
individuelle fortolkninger.

Endeligt skal to kørelys/nærlys, to positionslys og to baglys gå ud. Og
ja, jeg er bekendt med at der ikke mere skam være lys i sidstnævnte
efter de nye regler. At det så er gjort lovligt vil jeg undlade at
kommentere. Så vil bare kalde mig en gammel brokrøv.


--
MVH
Ib Jakobsen

alexbo (18-05-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 18-05-10 17:46


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev


> Se det er næste gåde. Hvordan kan man køre i dagevis med et manglende
> nærlys?.

En af grundede kan være at det er umuligt at skifte dem selv, nogle biler er
så vanskelige at stort set ingen bilister kan skifte dem selv, når man på en
banal Corrolla skal fjerne batteriet og rode med små mystiske fjedre forstår
jeg godt at det får lov at vente til et værkstedsbesøg.
Andre biler kræver afmontering af forhjul for at komme til kørelyspærer, og
det hele foregår uden udsyn udelukkende på gefül, der er helt grotesk så
vanskeligt det kan være at skifte en pære
Nogle forhandlere gør det så også gratis, køb pæren og vi skifter for dig,
de skammer sig simpelthen over det ringe design..

Jeg mener at have læst at det bliver et lovkrav at pærer skal kunne skiftes
uden værktøj på få minutter, men det kan være det bare er et rygte.

mvh
Alex Christensen



Ib Jakobsen (18-05-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 18-05-10 21:29

Den 18-05-2010 18:46, alexbo skrev:

>
> En af grundede kan være at det er umuligt at skifte dem selv, nogle biler er
> så vanskelige at stort set ingen bilister kan skifte dem selv, når man på en
> banal Corrolla skal fjerne batteriet og rode med små mystiske fjedre forstår
> jeg godt at det får lov at vente til et værkstedsbesøg.
> Andre biler kræver afmontering af forhjul for at komme til kørelyspærer, og
> det hele foregår uden udsyn udelukkende på gefül, der er helt grotesk så
> vanskeligt det kan være at skifte en pære

Åh, det vækker minder. Da jeg startede i bilbranchen var det rustne
skruer i lygtekransen og lygteophæng. Nu om dage er det blevet til
tåbelige design. Desværre.

> Nogle forhandlere gør det så også gratis, køb pæren og vi skifter for dig,
> de skammer sig simpelthen over det ringe design..

Jeg har ikke undladt mig at brokke mig til importøren når lejligheden
bød sig. Bildesignerne skulle have tæv med den tandrem som ingenørerne
nu har erkendt skal væk igen.
>
> Jeg mener at have læst at det bliver et lovkrav at pærer skal kunne skiftes
> uden værktøj på få minutter, men det kan være det bare er et rygte.

Det har været nævnt her et par gange. Så måske er der noget om snakken.
Jeg vil håbe det.



--
MVH
Ib Jakobsen

AS (18-05-2010)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 18-05-10 18:46


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:4bf2bead$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 18-05-2010 17:51, Kent Friis skrev:

>
> Se det er næste gåde. Hvordan kan man køre i dagevis med et manglende
> nærlys?. Man ser det da straks om aftenen.

Lige her er problemmet, når man skal køre med tændt lys hele døgn. Om
vinteren kan man se hurtigt, når man skal på arbejdet og tilbage i mørke.
Den lysere halvåret kan man køre i flere dage indtil man opdager det
pludseligt en sent aften.



Klaus D. Mikkelsen (18-05-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 18-05-10 18:51

Ib Jakobsen skriver:
>
> Se det er næste gåde. Hvordan kan man køre i dagevis med et manglende
> nærlys?. Man ser det da straks om aftenen.

Nej, når man sætter tænding på bilen, og den selv tester pærerne. Er
der en sprungen kommer bilen da og fortæller om det.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Ib Jakobsen (18-05-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 18-05-10 21:35

Den 18-05-2010 19:51, Klaus D. Mikkelsen skrev:

>
> Nej, når man sætter tænding på bilen, og den selv tester pærerne. Er
> der en sprungen kommer bilen da og fortæller om det.

Jamen det gør den da. Selv om xenon-selvcheck-systemet er defekt.

Og min højre pære er udbrændt. Den skal nogen gange "kickstartes".
Faktisk står det på synsattesten. Men krejleren mente ikke han skulle
skifte den inden han solgte.

Eller også havde han kun råd til den kasse øl synsmanden skulle have. Og
ikke en ny pære. Men det er en helt anden historie.



--
MVH
Ib Jakobsen

Brian (20-05-2010)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 20-05-10 11:57



"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Nej, når man sætter tænding på bilen, og den selv tester pærerne. Er
> der en sprungen kommer bilen da og fortæller om det.

Alligevel farer man ud og tjekker om systemet nu har ret

/Brian


Klaus D. Mikkelsen (20-05-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 20-05-10 22:05

Brian skriver:
>
> Alligevel farer man ud og tjekker om systemet nu har ret

G-L-ÆM det....

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Claus Frørup (16-05-2010)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 16-05-10 18:47

Isang tao pinangalanan, Allan M nagsulat:

>Nå men så starter spørgsmålene vedr. min nyanskaffede Previa.
>
>Automatisk kørelys - hvordan klare man den ?
>Har set bla. Thansen har et relæ til 199 og de skriver der skal KUN monteres
>seks ledninger.
>OK men hvilke ledninger. Nogen der kender til hvordan det laves og evt. kan
>forklare mig det ?
>
>Mvh. Allan

Er det ikke medfødt på din bil? Jeg har som tidligere nævnt haft tre
Previaer... alle fra 92 og de havde medfødt kørelys.

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Claus Frørup (16-05-2010)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 16-05-10 18:51

Isang tao pinangalanan, Allan M nagsulat:

>Nå men så starter spørgsmålene vedr. min nyanskaffede Previa.
>
>Automatisk kørelys - hvordan klare man den ?
>Har set bla. Thansen har et relæ til 199 og de skriver der skal KUN monteres
>seks ledninger.
>OK men hvilke ledninger. Nogen der kender til hvordan det laves og evt. kan
>forklare mig det ?
>
>Mvh. Allan

Er det ikke medfødt på din bil? Jeg har som tidligere nævnt haft tre
Previaer... alle fra 92 og de havde medfødt kørelys.

Allan M (16-05-2010)
Kommentar
Fra : Allan M


Dato : 16-05-10 20:37

> Er det ikke medfødt på din bil? Jeg har som tidligere nævnt haft tre
> Previaer... alle fra 92 og de havde medfødt kørelys.

Nej det er der ikke - skal tændes på blinkearmen ved hjælp af drejekontakt.
Nu du er her - på instrumentbordet ca. under blinkerarmen ved siden af
kontakt til tågelys sidder
der i min previa en orange vippekontakt. Den kan tændes eller slukkes men
aner ikke hvad det kunne være
den tænder eller slukker for. Har du nogen ide ?

Er der nogen som har prøvet at eftermontere aut. kørelys - evt. med ræde fra
thansen ?
Klaus' forklaring var lige en tand for sparsom til jeg kan bruge den til
noget.


Allan


Kent Friis (16-05-2010)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 16-05-10 21:15

Den Sun, 16 May 2010 21:36:43 +0200 skrev Allan M:
>> Er det ikke medfødt på din bil? Jeg har som tidligere nævnt haft tre
>> Previaer... alle fra 92 og de havde medfødt kørelys.
>
> Nej det er der ikke - skal tændes på blinkearmen ved hjælp af drejekontakt.
> Nu du er her - på instrumentbordet ca. under blinkerarmen ved siden af
> kontakt til tågelys sidder
> der i min previa en orange vippekontakt. Den kan tændes eller slukkes men
> aner ikke hvad det kunne være
> den tænder eller slukker for. Har du nogen ide ?

"Ved siden af kontakt til tågelys" - er det ikke kontakten til de andre
tågelygter?

På min Toyota (ikke Previa) fra 1991, sidder kontakterne til tåge-forlys
og tåge-baglys lige ved siden af hinanden.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Allan M (16-05-2010)
Kommentar
Fra : Allan M


Dato : 16-05-10 21:47

> "Ved siden af kontakt til tågelys" - er det ikke kontakten til de andre
> tågelygter?
>
> På min Toyota (ikke Previa) fra 1991, sidder kontakterne til tåge-forlys
> og tåge-baglys lige ved siden af hinanden.

Der er kun tågebaglygter bag på min men jeg har fået at vide andet sted at
det er
en kontakt til konstant strøm til trækket - det undersøger jeg en dag.

Allan



Claus Frørup (17-05-2010)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 17-05-10 19:15

Isang tao pinangalanan, Allan M nagsulat:

>> Er det ikke medfødt på din bil? Jeg har som tidligere nævnt haft tre
>> Previaer... alle fra 92 og de havde medfødt kørelys.
>
>Nej det er der ikke - skal tændes på blinkearmen ved hjælp af drejekontakt.
>Nu du er her - på instrumentbordet ca. under blinkerarmen ved siden af
>kontakt til tågelys sidder
>der i min previa en orange vippekontakt. Den kan tændes eller slukkes men
>aner ikke hvad det kunne være
>den tænder eller slukker for. Har du nogen ide ?

På min seneste Dyt er det en multi knap med høj og lav sædevarme i
chaufførsiden. På de to forrige var det extra kabinelys på den ene og
extra fjernlygter på den anden.... du må have fat i forrige ejer for
at få nøjagtig viden.

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Ivan Nielsen (17-05-2010)
Kommentar
Fra : Ivan Nielsen


Dato : 17-05-10 19:07



>
> Automatisk kørelys - hvordan klare man den ?
> Har set bla. Thansen har et relæ til 199 og de skriver der skal KUN
> monteres seks ledninger.
> OK men hvilke ledninger. Nogen der kender til hvordan det laves og evt.
> kan forklare mig det ?


Jeg var i bilbranchen dengang i firserne da vi alle skulle have
eftermonteret kørelys på vore biler. Det var det almindeligt kendt at disse
billige standardsæt, som kunne købes i enhver autotilbehørsforretning (det
var f'ør Thansen) IKKE kunne anvendes på japanerbiler. Der er lavet megen
skade på disse under forsøgene.

Mit råd vil da være at kontakte en god Toyota-forhandler, og høre om han
ikke har en løsning. Det er jo ikke alle forhandlere der er bestialske
uhyrer der bare er ude på at slagte dig

Jeg var dengang hos en Volvo-forhandler. Og der er da ingen tvivl om at
mange lavede en masse hjemmesløjd med lidt relæer og strømtyve som da kom
til at virke udemærket. Men vi solgte en original kontakt til et par
hundrede kroner, som de fleste selv kunne skifte. Og så havde kunden noget
der bare virkede.

De kunne jo være at der også er en nem løsning til Toyotaen. En sikring der
skal monteres - et relæ der skal monteret - et stik der skal flyttes eller
hvad ved jeg. Men pas i hvert fald på med at bruge det billige Thansen-sæt.
Men prøv dog at spørg den unge mand i Thansen-biksen - han har sikkert et
rigtigt godt produktkendskab


--
Ivan Bartholin Nielsen
Yamaha FZ6s2 - den er go'



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408509
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste