stille p skive på andet tidspunkt end man ~
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-05-10 05:41

Hej

Jeg synes denne beskrivelse er lidt mærkelig for parkering på Ro´s
torv i Roskilde:

Altså hvis jeg ankommer klokken 08 og skiven stilles til kl 8 kan
reglerne om parkering så betyde jeg for en bøde fordi jeg har sat p-
skive på aktuelt ankomsttidpunkt?

Jeg har nemlig fået 3 bøder på Ro´s torv, og de holder konstant
opsyn... De 3gange er fordi jeg enten har stilt pskive forkert eller
glemt at stille... Nu har jeg så installeret en automatiskt P-watch...
Men ser så denne beskrivelse på hjemmesiden... Jeg kan i prensippet
godt instille p skiven manuelt, men det kan man jo hurtigt glemme når
det er en automatiskt p-skive.
Hvis jeg nu er tilfreds med at parkere til klokken 12, skullle jeg vel
ikke få en bøde fordi jeg den er stillet kl 8 fx?

Eller det samme hvis jeg ankommer kl 20:01 og der står man skal stille
p skive til kl 10..

Nogen der kan svare på om det er et KRAV man stille p skiven til et
tidspunkt man ikke er ankommet på?

Fra : Ralph

Dato : 15-05-10 13:22

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej

Jeg synes denne beskrivelse er lidt mærkelig for parkering på Ro´s
torv i Roskilde:

Hvis der er en to-timers grænse mellem 10-20 (sådan læser jeg din besked,
mest mellem linierne) så kan man da ikke få en bøde før efter kl. 12.00 (i
min verden, altså ikke juridsik, men jeg vil gerne korrekses hvis jeg tager
fejl)

--
Ralph

Fra : KT

Dato : 15-05-10 19:18

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> mest mellem linierne) så kan man da ikke få en bøde før efter kl. 12.00 (i
> min verden, altså ikke juridsik, men jeg vil gerne korrekses hvis jeg

Du kan da godt få en bøde før klokken 12.
Hvis du har stillet uret til f.eks. kl. 8 har du jo brugt din 2-timers
parkeringsret kl. (få minutter over) 10 - og får derfor en bøde.
I dit tilfælde er der en parkeringlimit på 2 timer dog udvidet således du
kan være der mellem 20 og 10 ( om natten ) uden betaling.
Det ændrer ikke ved at hvis du sætter uret til kl 23:00 udløber perioden kl
1:00 - og det betyder at når kontrollen sætter ind i gen kl 10, at du står
til en P-afgift.

Knud

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-05-10 19:29

On Sat, 15 May 2010 20:17:43 +0200, "KT" <knut.t@privat.dk> wrote:

> [...]
>1:00 - og det betyder at når kontrollen sætter ind i gen kl 10, at du står
Nej det er ikke pga. udløbet af de 2 timer han vil få en P-afgift, det
er for forkert indstilling af P-skive.

Bekendtgørelse om parkeringsskiver, paragraf 3, stk. 2.

/Hans

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-05-10 13:35

Den Sat, 15 May 2010 04:40:40 -0700 skrev Bjarke Hansen:

> [...]
> skive på aktuelt ankomsttidpunkt?
>

> Nogen der kan svare på om det er et KRAV man stille p skiven til et

Nu er dette jo ikke LOV, men pjecen siger at p-skiven skal sættes frem
til begyndelsestidspunktet for p-skive påbud.

Sikkert indført for at lave penge på folk som dig (glemsomme)

http://www.parkering.dk/fileadmin/user_upload/pdf/Miniguide_061130.pdf

--
Karl Erik.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-05-10 14:14

Bjarke Hansen skrev:

> [...]

Det havde været praktisk om du havde linket til bertingelserne.
Nu skal jeg gøre det for dig:

   http://www.rostorv.dk/da/alt_om_ros_torv/parkering

> Altså hvis jeg ankommer klokken 08 og skiven stilles til kl 8 kan
> reglerne om parkering så betyde jeg for en bøde fordi jeg har sat p-
> skive på aktuelt ankomsttidpunkt?

Nu står der på det blå skilt:

   Ved parkering indledt mellem kl. 20.00 og 10.00
   stilles P-skiven på kl. 10.00.

Spørgsmålet er om det er en aftalebetingelse eller blot et
venligt råd fordi man derved får længst mulig fri parkering. Det
kan nok kun opklares ved en forespørgsel til Europark.

Det forekommer mig dog ret sært hvis de vil udstede afgifter på
baggrund af at man stiller sin skive korrekt hvis man i øvrigt
ikke har overskredet parkeringsfristen.

Et tricky spørgsmål som jeg ikke kan svare på, er dette:

Kan man lovligt få en opkrævning hvis man ankommer kl. 9.00 og
stiller skiven til dette tidspunkt og derefter først kører derfra
kl. 13.30. Det er jo mindre end 4 timer efter kl. 10.00.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 15-05-10 14:21

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev

> Kan man lovligt få en opkrævning hvis man ankommer kl. 9.00 og
> stiller skiven til dette tidspunkt og derefter først kører derfra
> kl. 13.30. Det er jo mindre end 4 timer efter kl. 10.00.

Ja, i hvert fald efter Parkering Københavns oplysninger.

http://www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/Parkering/PAfgift/klagevejledning/praksis.aspx

Eksempel 6:
En kommune havde pålagt en borger en parkeringsafgift, fordi hans bil var
parkeret med forkert indstillet parkeringsskive i en zone med 2 timers
gratis parkering.

Borgeren kunne påvise, at hans parkering var påbegyndt kl. 04.45, og
afgiften blev pålagt samme sted kl. 08.01 den samme dags morgen.
Tidsbegrænsningen i området på 2 timer begyndte kl. 07.00. Borgeren havde
derfor utvivlsomt parkeret i mindre end de tilladte to timer, da kommunen
pålagde parkeringsafgiften.

Kommunen fastholdt afgiften, da bilisten havde parkeret i strid med den
regel, der kræver, at parkeringsskiven indstilles til tidsbegrænsningens
start. Parkeringsskiven skulle derfor i den konkrete sag have været
indstillet til kl. 07.00.

Folketingets Ombudsmand fandt efter en nærmere undersøgelse af reglen i
p-skivebekendtgørelsens § 3, at overtrædelsen af denne regel i sig selv
kunne medføre pålæggelse af en parkeringsafgift i overensstemmelse med
færdselslovens § 121, selvom det kunne bevises, at tidsbegrænsningen ikke i
sig selv var overskredet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-05-10 14:31

alexbo skrev:

> Ja, i hvert fald efter Parkering Københavns oplysninger.

Jeg var slet ikke klar over hvad p-skive-loven siger. Nu har jeg
læst den, og så er det klart nok at skiven skal stilles som
Europark siger.

--
Bertel

Fra : Gamle

Dato : 15-05-10 17:41

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg var slet ikke klar over hvad p-skive-loven siger. Nu har jeg
> læst den, og så er det klart nok at skiven skal stilles som
> Europark siger.

De skal jo have ret en gang imellem

/Torben

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-05-10 11:43

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> venligt råd fordi man derved får længst mulig fri parkering. Det
> kan nok kun opklares ved en forespørgsel til Europark.

Det er et eksempel på meget god skiltning, og et venligt råd.

Mange er ikke klar over at parkeringsbegrænsning betyder at man skal
stille parkeringsskiven til det tidspunkt hvor begrænsningen starter,
hvis man ankommer forinden.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-05-10 14:11

On Sat, 15 May 2010 04:40:40 -0700 (PDT), Bjarke Hansen
<bjarke_h@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Altså hvis jeg ankommer klokken 08 og skiven stilles til kl 8 kan
>reglerne om parkering så betyde jeg for en bøde fordi jeg har sat p-
Ja.

> [...]
>Men ser så denne beskrivelse på hjemmesiden... Jeg kan i prensippet
>godt instille p skiven manuelt, men det kan man jo hurtigt glemme når
Lidt synd at P-watch ikke tydeligt gør opmærksom på denne detalje der
i visse tilfælde gør deres produkt virkningsløst ifht. at det skulle
sikre problemfri (korrekt) indstilling af "P-skiven"

>Nogen der kan svare på om det er et KRAV man stille p skiven til et
>tidspunkt man ikke er ankommet på?
Ja ifgl. Bekendtgørelse om parkeringsskiver

/Hans