Ak, ny plæneklipper, og indstilling af høj~
Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 15-05-10 19:24

Min gamle plæneklipper var ved at være færdig, og er udskiftet med en ny
smart tingest med høje/store hjul bagest, og forhjulstræk .....

Og så kommer det: Hvordan bør højden stå på sådan et apparat. Der er 9 "hak"
foran, og 9 "hak" bagest, som højden kan stå på. Det skulle så vidt jeg kan
regne ud, give ikke mindre end 81 kombinationsmuligheder.

I følge brugsanvisningen, som i øvrigt ikke siger meget om indstillingerne,
kan den klippe fra 30-70 mm.

Skal de bageste hjul helst være hævet, eller sænket - eller bør man køre
"plan" med "hakkene" i samme tal foran og bagpå ?

Og så til forhjulstrækket - øh, jeg synes ikke det er så smart som den gamle
med baghjulstræk, da jeg helt naturligt nogle steder trykker ned på
håndtaget - så svæver forhjulene i luften, og tager ikke fat - og når de
tager fat, synes jeg de har for let til "hjulspind" - så er der "for"-dele
ved forhjulstræk fremfor baghjulstræk ?

--
/Jens S., Esbjerg
SYM Fiddle 125, GS 500 F

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 15-05-10 19:50

Jens S., Esbjerg skrev:
> [...]
> tager fat, synes jeg de har for let til "hjulspind" - så er der "for"-dele

Hjulene skal sikkert stå i samme hak hele vejen rundt for at den klipper
lige.
Jeg foretrækker absolut forhjulstræk, da det er det nemmeste når man
skal klippe ind under f.eks en busk. Så kan man lige løfte forhjulene op
og trække klipperen baglæns uden at slå trækket fra.
Hilsen Matthias

Fra : Martin Bak

Dato : 15-05-10 20:12

"Jens S., Esbjerg" <NoRespond@a.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "hak" foran, og 9 "hak" bagest, som højden kan stå på. Det skulle så vidt
> jeg kan regne ud, give ikke mindre end 81 kombinationsmuligheder.

Mange flere, hvis der er seperat indstilling til hvert hjul.

> [...]
>
> Skal de bageste hjul helst være hævet, eller sænket - eller bør man køre
> "plan" med "hakkene" i samme tal foran og bagpå ?

Afhængig af din plænes beskaffenhed kan det være en fordel at have de
bagerste hjul noget højere end de forreste. Især hvis der er ujævnt er det
en fordel. Det er stadig de laveste hjul der afgør klippehøjden, men
klipperen kløjs ikke nå nemt i højt afklippet græs, eller pinde og andet
skrammel der måtte ligge på græsstykket. Hvis du har en golfbane, så skal
hjulene bare stå ens hele vejen rundt.

> [...]
> tager fat, synes jeg de har for let til "hjulspind" - så er der "for"-dele

Det er nok mest et spørgsmål om tilvænning.

--
Martin
www.martinbak.dk/