Rationel Domus vs. Patus
Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-05-10 13:54

Jeg har lige bestilt nogle Domus vinduer og en Domus terassedør, men har
fået en bekræftelse på ditto i serien Patus. Jeg har læst lidt frem og
tilbage på rationel.dk, men jeg kan simpelthen ikke skabe nogen mening
med hvad der står.

Er der nogen der kan forklare mig hvad forskellen er på Domus og Patus?
Rationel ønsker formentlig ikke at sammenligne dem direkte og dén
holdning kan jeg ikke bruge til noget. Hvad er "bedst" hvis man kan
stille det sådan op? Skal jeg få lavet ordren om, så den lyder på Domus
fremfor Patus? Eller er Patus de bedste?

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 15-05-10 14:06

Lars Stokholm wrote:

> Er der nogen der kan forklare mig hvad forskellen er på Domus og Patus?

SÃ¥vidt jeg kan se, efter en hurtig sammenligning, er at der er flere
varianter ved Domus end der er ved Patus.

Tilsyneladende er Patus primært tænkt til renovering, da de sælger den
som at den passer ind i ældre boliger.

Hvorfor de splitter de 2 typer?
Tjah, det ved kun deres marketingsafdeling.

Set her:
http://www.rationel.dk/rationel/data.nsf/webDocuments/9F684C8E903C9137C12570D100549F86
http://www.rationel.dk/rationel/data.nsf/webDocuments/8FCF09B3587477C9C125707C00348599

Mvh. Jørgen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 15-05-10 14:19

Jørgen Rasmussen wrote:
> [...]

Jeg fandt forskellen på de 2:
Aldus er med aluminium overflade. Domus er kun træ.

Mvh. Jørgen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-05-10 14:55

Jørgen Rasmussen wrote:
> Jeg fandt forskellen på de 2:
> Aldus er med aluminium overflade. Domus er kun træ.

Ja tak. Det var bare ikke Aldus, men Patus. ;) Jeg forstår dog udmærket
at du blander rundt i dem. Jeg er som sagt også selv forvirret. Både
Domus og Patus er vist i træ og uden aluminium af betydning.

Du skal over i Aldus eller Patus+ hvis du vil have aluminium, men det
vil jeg af hensyn til prisen ikke.

De vinduer jeg er interesseret i er disse (928 x 1178):

DOMUS - Sidehængt vindue - 2 fløjet m/2 vandrette sprosser:
http://www.rationel.dk/rationel/data.nsf/webDocuments/E87028014C381DF8C12570F8003E6B64?OpenDocument
2 x 5314 = 10628 (uden moms)

PATUS - Sidehængt vindue - 2 fags m/2 vandrette sprosser
http://www.rationel.dk/rationel/data.nsf/webDocuments/BCF571CC0D42E6C5C12570F30042C14F?OpenDocument
2 x 3740 = 7480 (uden moms)

Målet på priseksemplet for Domus-vinduet er meget større end det jeg
faktisk skal have, så det er måske derfor det er så meget dyrere.

Og den terrassedøre jeg er interesseret i er (958X2123):

DOMUS - Terrassedør - m/3 vandrette sprosser
http://www.rationel.dk/rationel/data.nsf/webDocuments/1B43731E2D966104C12570FA0037641C?OpenDocument
1 x 4908 = 4908 (uden moms)

PATUS - Terrassedør - m/3 vandrette sprosser
http://www.rationel.dk/rationel/data.nsf/webDocuments/A393AC7EEC51C3A6C12570F4004DFC37?OpenDocument
1 x 5331 = 5331 (uden moms)

Domus-pris sammenlagt: 10628 + 4908 = 15536
Patus-pris sammenlagt: 7480 + 5331 = 12811

Er der sammenhæng mellem pris og kvalitet? Og hvad skal man tolke af
priserne? Domus-serien er vist lavet af "langsomtvoksende træ" mens
Patus-serien er lavet af "udsøgt nåletræ". På mig lyder dét som om, at
Domus er bedre end Patus, men hvorfor er Domus-terrassedøren ikke også
dyrere end den tilsvarende i Patus?

Fra : JHB

Dato : 15-05-10 23:58

"Lars Stokholm" <lars.stokholm@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> stille det sådan op? Skal jeg få lavet ordren om, så den lyder på Domus
> fremfor Patus? Eller er Patus de bedste?

Her er et par link (film) som viser opbygningen på Domus og Patus.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:FfzUedmyI1AJ:www.ration
el.dk/rationel/data.nsf/q/DB4721AFD4E26B36C12570CA00625122+domus%2Brationel&
cd=2&hl=da&ct=clnk&gl=dk&client=firefox-a

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:pBHdjCGrSJgJ:www.ration
el.dk/rationel/data.nsf/q/698F2B51F19B9FF5C12570EE003B0891+rationel+patus&cd
=2&hl=da&ct=clnk&gl=dk&client=firefox-a