Døv kædesav
Fra : Steen

Dato : 15-05-10 10:36

Hvor kan man få slebet kæden på sin motorsav? Jeg har ikke det
nødvendige grej til selv at gøre det. Det er måske billigere at købe en
ny kæde?

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 15-05-10 10:52

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev
> Hvor kan man få slebet kæden på sin motorsav? Jeg har ikke det
> nødvendige grej til selv at gøre det. Det er måske billigere at købe en
> ny kæde?

En fil der passer til kæden skal man altid have på sig. Kæden skiftes kun
hvis der er for lidt gods bag slibestedet. Man filer kun i fremadbevægelsen.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Keld Nygaard

Dato : 15-05-10 11:04

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor kan man få slebet kæden på sin motorsav? Jeg har ikke det
> nødvendige grej til selv at gøre det. Det er måske billigere at købe en
> ny kæde?

En havemaskineforretning / maskinstation vil nok være et godt bud.
Men som Preben også siger, så er det ikke holdbart i længden. En
tommelfingerregel er, at hver gang du tanker saven, skal kæden lige have en
tur med filen. Det lyder umiddelbart fuldstændigt overdrevet, men når man
får rytmen, er det en sand fornøjelse at skære med en kæde der altid er
skarp.

For at få lidt mere tempo på arbejdet, købte jeg 3 kæder til at skifte med,
og sådan en fætter:
http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Haveartikler.aspx?GroupID=275&ArticleID=42698
Den sliber kæden utrolig præcist og skarp, omend den slider kæden ned noget
hurtigere. Nu bruger jeg kun en fil hvis jeg er væk fra matriklen.

Mvh
Keld

Fra : Thomas

Dato : 15-05-10 04:55

On 15 Maj, 11:35, Steen <ist...@gmail.com> wrote:
> Hvor kan man få slebet kæden på sin motorsav? Jeg har ikke det
> nødvendige grej til selv at gøre det. Det er måske billigere at købe en
> ny kæde?

Med en filelære og en fil så går det faktisk utroligt nemt.

Det lyder intressant at der er gode erfaringer med file maskinen jeg
har ellers kun hørt dårligt om dem.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-05-10 12:34

Thomas skrev:

> Med en filelære og en fil så går det faktisk utroligt nemt.
>
> Det lyder intressant at der er gode erfaringer med file maskinen jeg
> har ellers kun hørt dårligt om dem.

den r god til sløve save!
- jeg har ikke HØRT at de er gode til DØVE save

finn

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-10 20:12

"Cykelsmeden" <Cykelsmeden@her.dk> skrev i en meddelelse

> den r god til sløve save!
> - jeg har ikke HØRT at de er gode til DØVE save
>
> finn

Jeg har faktisk hørt om en rimelig genial metode til at slibe kæden, mens
den sidder på. Og en kammerat jeg kender har en. Det er et spiralsnoet
stykke rundjern med diamanter på, som du sliber kæden med. Det tager under
et minut at slibe en kæde.
Googlede lidt og det er en filoc slibemaskine. Firmaet gik desværre konkurs
sidste år, men patentet må da leve endnu.

kender nogen en forhandler?
Mvh
Mads

Fra : Janne

Dato : 16-05-10 06:07

On 15 Maj, 13:34, "Cykelsmeden" <Cykelsme...@her.dk> wrote:

> den r god til sløve save!
>   - jeg har ikke HØRT at de er gode til DØVE save
>
> finn

Jeg får slebet min kæde hos en farveforretning i nærheden. Jeg har to
kæder - og derfor altid en nyslebet. Prøv evt. at kikke her, hvis du
ikke kan forhøre dig hos naboer :http://www.reparationsguiden.dk/
vis.php?kat=6