En fordel med 6 fremadgående gear?
Fra : Jan .

Dato : 15-05-10 14:47

En del biler har nu 6 fremadgående gear, mod hidtil 5.

Er det sjette gear reelt et (nyt) ekstra gear, "efter" det femte,
eller er det blot et ekstra gear inden for de fem første gear?

Håber i kan følge mig ... Hvad er idéen og fordelen med det sjette
gear. Salgsgas eller reel betydning?

Fra : Sørensen

Dato : 15-05-10 22:09

"Jan ." > skrev
Er det sjette gear reelt et (nyt) ekstra gear, "efter" det femte,
eller er det blot et ekstra gear inden for de fem første gear?

Jeg har prøvet en passat 2006, jeg var oppe i 6. inden jeg nåede
80 km/t og da vi kom på motortrafik-vej sad jeg og rodede efter
7. gear med andre ord den var alt for lavgearet, det samme
høre jeg fra en bekendt som har købt en nyere Renualt Laguna.

Jeg havde også håbet at det var et slags "overgear" for komfort
og økonomi, men det er måske bare salgsgas.

vh.
Sørensen

Fra : TGJ

Dato : 15-05-10 22:10

"Jan ." <janelne@gmail.com> skrev i meddelelsen
> En del biler har nu 6 fremadgående gear, mod hidtil 5.
>
> Er det sjette gear reelt et (nyt) ekstra gear, "efter" det femte,
> eller er det blot et ekstra gear inden for de fem første gear?

Til stavil motorvejs kørsel
Sænker typisk omdr med ca 500 = lavere støj, lidt bedre brændstof øko

/Thomas

Fra : KimH

Dato : 15-05-10 22:17

> [...]
> eller er det blot et ekstra gear inden for de fem første gear?
>
> Håber i kan følge mig ... Hvad er idéen og fordelen med det sjette

Jeg har en Golf 2,0 TDI den kører 110 km/t ved 2000 omdr. i sjette gear men
den kunne godt have klarret det med 5 gear også

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-05-10 22:46

"Jan ." skriver:

> En del biler har nu 6 fremadgående gear, mod hidtil 5.

Korrekt

> Er det sjette gear reelt et (nyt) ekstra gear, "efter" det femte,
> eller er det blot et ekstra gear inden for de fem første gear?

Oftest det sidste.

> Håber i kan følge mig ... Hvad er idéen og fordelen med det sjette
> gear. Salgsgas eller reel betydning?

I mange tilfælde halvt salgsgas og halvt "nu har du altid det rette
gear til rådighed". på min gamle Golf med 5 ear, var 5 gearet kun en
betydelighed lavere end dem med samme motor og 6 gear. Spørger du mig
var de 6. gear spild af tid. Nu har jeg så en med 7 gear, men der
bestemmer bilen selv, hvilket af de 7 gear den vil bruge....

Klaus

Fra : Armand

Dato : 15-05-10 22:47

Jan . skrev:
> [...]
> eller er det blot et ekstra gear inden for de fem første gear?
>
> Håber i kan følge mig ... Hvad er idéen og fordelen med det sjette

Det er efter min opfattelse af hensyn til mindre spring mellem de
enkelte gear, hvorved at man kan holde omdrejningerne indenfor det
absolut mest økonomiske!

På samme måde har Folkewogn med deres 7(!) trins DSG-gearkasse opnået at
matche 'manuelle' modellers forbrug, hvilket ellers er ualmindeligt for
biler med automat-gearkasse/skifterobot.

Endelig er det med hastighed/omdrejningstal uhyre individuelt fra motor
til motor og f.eks. Folkewogns TSI-motorer har tilsyneladende en
temmelig høj totalgearing (=lave omdrejninger) - Også med DSG, så det er
svært at sammenligne :-/

Personligt kan jeg ikke forstå at man på moderne CR-diesel'er ikke
monterer en gearkasse med et superhøjt top-gear, der kun kan/skal bruges
til at cruise indenfor hastighedsgrænserne og derved udnytter motorens
drejningsmoment til at kunne holde en opnået fart og opnår mindre
forbrug qua lavere omdrejningstal :-/

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-05-10 23:34

> [...]
> matche 'manuelle' modellers forbrug, hvilket ellers er ualmindeligt for
> biler med automat-gearkasse/skifterobot.

Intet odiøst i dette, eftersom det er - som du selv nævner - en manuel
gearkasse med skifte-robot. Ergo er der ikke mere tab i kassen, end i en
alm. manuel kasse. Og da motorstyringen bedst ved, hvornår det er optimalt
at skifte, vil den gøre det bedre end en person...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-10 05:02

"Henrik B." skriver:

> Intet odiøst i dette, eftersom det er - som du selv nævner - en manuel
> gearkasse med skifte-robot. Ergo er der ikke mere tab i kassen, end i en
> alm. manuel kasse.

Ved DSG-6 er der.....

Klaus

Fra : Armand

Dato : 17-05-10 16:02

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Henrik B." skriver:
>
> Ved DSG-6 er der.....

Jeg har prøvet DSG én gang og jeg mindes ikke at skulle bruge kobling
ved igangsætning.
Hvis der ikke findes en pløreturbine, hvorledes klarer DSG-automatikken
så at sætte bilen igang?

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 17-05-10 16:04

> [...]
> igangsætning.
> Hvis der ikke findes en pløreturbine, hvorledes klarer DSG-automatikken så

Det kan en automatik såmænd sagtens finde ud af. Når man holder stille
sættes automatisk i 1. gear. Lige så snart man rører speederen, kobles der
til...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-10 16:30

Armand skriver:

> Jeg har prøvet DSG én gang og jeg mindes ikke at skulle bruge kobling
> ved igangsætning.

Korrekt - eller næsten korrekt.

> Hvis der ikke findes en pløreturbine, hvorledes klarer DSG-automatikken
> så at sætte bilen igang?

Ved hjælp af en kobling.......

Læs evt lidt på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox
http://www.volkswagen.dk/vw/Volkswagen-service/Teknologi-2009/Motorer/DSG-gear/

Klaus

Fra : Klaus G.

Dato : 17-05-10 20:17

> Ved DSG-6 er der.....
Fordi den har vådkobling?

Den helt store DSG7 har også vådkoblinger og kan tygge 600nm ;) Fee kasse :D

--
Klaus G.

Fra : ShutEye

Dato : 17-05-10 20:08

> [...]
> alm. manuel kasse. Og da motorstyringen bedst ved, hvornår det er optimalt
> at skifte, vil den gøre det bedre end en person...

Hold nu op! Den skifter automatisk = automatisk gearkasse.
Find på noget mere præcist at hænge forskellene op på!

Fra : Henrik B.

Dato : 17-05-10 20:27

"ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen

> Hold nu op! Den skifter automatisk = automatisk gearkasse.
> Find på noget mere præcist at hænge forskellene op på!

Den er stadig opbygget som en manuel kasse - med kobling!

Fra : Armand

Dato : 17-05-10 21:00

ShutEye skrev:

> Hold nu op! Den skifter automatisk = automatisk gearkasse.
> Find på noget mere præcist at hænge forskellene op på!

Forskellen á hydroconverter eller ej er temmelig væsentlig for især
økonomien, så hvis der på én eller anden måde alligevel skal gøres
opmærksom på dén detalje er 'skifterobot' da ganske dækkende og brugbart!

Hvis det er snakken om skifte-parametre så er der i dag vid forskel på
hvor mange detaljer der tages i overvejelse før/ved gearskifte end på de
traditionelle automatgear, hvis skift er relativ statisk m.u.a.
kick-down funktion!

--
Armand.

Fra : ShutEye

Dato : 17-05-10 21:10

Henrik

Det er stadig en automatisk gearkasse.
Fordi den skifter _automatisk_. Get it?

Henrik & Armand:

Brug nogle andre termer hvis i vil adskille typer af automatiske gearkasser
fra hinanden.

Jeg er helt med på de forskellige måder de forskellige typer af
_automatiske_ gearkasser hvirker.
Men hvis de hvirker automatisk ... sørme om de så ikke er automatiske
gearkasser.
For føreren af køretøjet skifter de ... automatisk. Gæt navnet?

Fra : Henrik B.

Dato : 17-05-10 22:14

> [...]
> _automatiske_ gearkasser hvirker.
> Men hvis de hvirker automatisk ... sørme om de så ikke er automatiske

Grunden til at jeg obstruerer er, at den almindelige bilkøber vil blive
forvirret, hvis en "DSG" gearkasse også kaldes for en automatgearkasse. Men
for min skyld kan vi godt kalde de manuelle - med automatisk
skiftefunktion - for DSG-gearkasser. (Jeg er dog overbevist om, at VW på et
tidspunkt vil påkalde sig mærkerettigheder, hvis det bliver vidt udbredt -
ligesom med ESP!).

De to forskellige typer er ikke sammenlignelige, når det gælder effekttab og
vedligeholdelsesomkostninger...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-10 22:53

"Henrik B." skriver:

> Grunden til at jeg obstruerer er, at den almindelige bilkøber vil blive
> forvirret, hvis en "DSG" gearkasse også kaldes for en automatgearkasse.

Nej, tvært imod - din termer er med til at forvirre den almindelige
køber.

For den almindelige køber er en DSG kasse en automatgerakasse. For den
mere bevidste og teknikinteresserede er en DSG kasse en
automatgeraksse med dobbeltkobling og uden "plørehjul".

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 17-05-10 22:59

> [...]
> mere bevidste og teknikinteresserede er en DSG kasse en
> automatgeraksse med dobbeltkobling og uden "plørehjul".

Så jeg skal bare fortæller den kunde som kommer ind, med hovedet fuld af
forbehold mod pløreturbiner, at denne model xyz er udstyret tomatkasse? I
don't think so....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-10 23:29

"Henrik B." skriver:

> Så jeg skal bare fortæller den kunde som kommer ind, med hovedet fuld af
> forbehold mod pløreturbiner, at denne model xyz er udstyret tomatkasse? I
> don't think so....

Du forhandler vel ikke biler med andet end plørehjul?

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 17-05-10 23:36

> Du forhandler vel ikke biler med andet end plørehjul?

Irrelevant........ (men jo!).

Fra : Klaus G.

Dato : 17-05-10 23:02

> [...]
> forvirret, hvis en "DSG" gearkasse også kaldes for en automatgearkasse.
> Men for min skyld kan vi godt kalde de manuelle - med automatisk
Ej, come on. DSG er jo en betegnelse for én bestemt type automatgear, nemlig
"Direct-Shift Gearbox (Direkt-Schalt-Getriebe)".

E6G er også automatgear, det er bare en alm. kobling og gearkasse, men
automatisk skiftemekanik. Men stadigvæk automatgear.

Multitronic er også automatgear, det er bare noget milliongear, men
stadigvæk automatgear. Det kaldes også for CVT.

Pløretubine/konverter er også automatgear, det er bare noget olie der bliver
piske ind på et møllehjul, som så drejer rundt. Men stadigvæk automatgear.

Osv osv osv..

ALT der skifter automatisk er, sjovt nok, "Automatgear". At der så findes
utallige former for hvordan det er opbygget, det ændre IMO ikke ved at det
er automatgear. At nogen så kan huske at det eneste automatgear der fandtes
var pløretubiner og derfor mener det er det eneste "automatgear", det ændre
jo ikke på noget.

Men de forskellige bilmærker er alt alt for ringe til at oplyse hvad det er
for teknologi der sidder i netop deres biler.

--
Klaus G.

Fra : Henrik B.

Dato : 17-05-10 23:19

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen

> Men de forskellige bilmærker er alt alt for ringe til at oplyse hvad det
> er for teknologi der sidder i netop deres biler.

Så læser du for lidt bilblade og bilbrochurer....

Fra : Klaus G.

Dato : 18-05-10 17:51

> Så læser du for lidt bilblade og bilbrochurer....
De relevante oplysninger står lagt fra i sådanne blade, medmindre de har
lavet en "hands on" test af en bil, så står der samme smøre i alle blade,
som er mere eller mindre Copy+Paste fra en pressemedelse.

Eksempler:
Nogle robotgear(alm gear/kobling med påbygget mekanik til at skifte
automatisk) de kobler ind så snart man slipper bremsen. Mens andre først
kobler til, når man træder på speederen. Forskel? Ja, når man skal køre i kø
f.eks.. Den som først kobler til når man træder på speederen har meeget
længere levetid på koblingen.

Den faceliftede transporter har en "DSG7" gearkasse, som normalt er
tørkobling og kan holde til 250nm. Men nu er DSG7 spændt for en 400nm motor,
hvordan det? Det står INGEN steder. Det viser sig at det er en ny stærk
gearkasse med vådkoblinger og den kan holde til 600nm.

E6G gearet, hvor mange kg på krogen kan det holde til? Det står heller ingen
steder i brochure og bilblade, men er noget en forhandler kan give et
gæt/bud på. Og ja, der er faktisk en grænse, endda en del lavere end det bil
må køre med.

Ford og Mitsubishi har begge lanceret en Dobbeltkobling gearkasse(Powershift
og SST) ala DSG. Men hvad moment er de opgivet til? Hvad gear ratio køre de
med? Hvor hurtigt er "hurtigt" når de skifter gear? Osv.

Mercedes har en gearkasse der hedder "7G-TRONIC" hvor de lover umærkbare
gearskift. Er der tale om noget dobbeltkobling gearkasse? Er der tale om
pløretubine? Eller måske noget helt tredje?

Når man snakker pløretubiner, så er det også relevant hvor god en oliekøler
de har, hvis man skal trække noget tungt på krogen, det er absolut heller
ikke til at finde nogen som helst steder.

Nogle biler(alm. biler, ikke store amerikaner flydere) kommer med
automatgear som kun har 4(!) gear. Her er det SPECIELT vigtigt at få oplyst
gearing vil jeg mene, men det står heller ikke nogen steder.

Og jeg kunne blive ved med at skrive omkring manglende info, som ikke er til
at finde i bilblade og bilernes brochurer.

--
Klaus G.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-05-10 18:11

> hvordan det? Det står INGEN steder. Det viser sig at det er en ny stærk
> gearkasse med vådkoblinger og den kan holde til 600nm.

Nice!

> [...]
> ingen steder i brochure og bilblade, men er noget en forhandler kan give
> et gæt/bud på. Og ja, der er faktisk en grænse, endda en del lavere end

Skræmmende at man seriøst kan finde på at sælge den slags...

> Mercedes har en gearkasse der hedder "7G-TRONIC" hvor de lover umærkbare
> gearskift. Er der tale om noget dobbeltkobling gearkasse? Er der tale om
> pløretubine? Eller måske noget helt tredje?

Det er ganske alm. pløreturbine. Det vil enhver Mercedessælger i øvrigt
kunne svare på...

Fra : Klaus G.

Dato : 18-05-10 18:31

> Nice!
Ja, det er faktisk en rigtig fin gearkasse. Bliver jo perfekt til de store
dieselmotore eller benzinere for den sags skyld og så kan den holde til
chiptuning and what not :)

> Skræmmende at man seriøst kan finde på at sælge den slags...
Ja, jeg blev også noget paf da jeg læste det. Mener det var på Hi-Speed.dk
måske?

> Det er ganske alm. pløreturbine. Det vil enhver Mercedessælger i øvrigt
> kunne svare på...
Præcis, men der hvor jeg vil hen, er at det burde fame stå så alle folk kan
læse det. Så man bliver sparet for en tur ud til den lokale forhandler, for
bare at finde ud af, at det vil man bare ikke have en bil med. Det behøver
ikke lige være pløretubinen, det kan være alle mulige ting :)

--
Klaus G.

Fra : Anders Majland

Dato : 18-05-10 19:32

> [...]
> forvirret, hvis en "DSG" gearkasse også kaldes for en automatgearkasse.
> Men for min skyld kan vi godt kalde de manuelle - med automatisk

Hver producent har sine egne navne... Smart'ens hedder vist Softtouch når
det skifter automatisk. Har den kun automastisk kopling hedder det Softtip.
Og tidligere kaldte man tit ratbetjent skift for F1-gear. Der er en mulighed
med begge ... Og hvad med lupo'ens og a2'ens skifterobotter ? Det var vel de
første i små økonomiske biler...

Og hvad så med "milliongear" - det er jo lidt den vej det går med nu 7/8
gear ... Kan man konstruere en gearkasse der både kan klare kræfterne og med
et lavt tab giver det jo mulighed for at lade motoren arbejde hvor den er
mest økonomisk eller har mest effekt - afhængigt af hvad føreren ønsker ....

Jeg stemmer for at vi kalder alle automatisk skiftende gearsystemer for
automatgear. Så må vi finde andre navne til at adskille de forskellige
typer...

/A

Fra : Henrik B.

Dato : 18-05-10 19:35

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Hver producent har sine egne navne... Smart'ens hedder vist Softtouch når
> det skifter automatisk.

"Smartshift". )

Fra : oz3bto

Dato : 15-05-10 22:50

"Jan ." <janelne@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Køre jævnligt i en caravelle TDI med 6 gear og 6. gearet kommer stortset
kun ibrug efter 100kmt

Fra : Klaus G.

Dato : 15-05-10 23:48

> [...]
> eller er det blot et ekstra gear inden for de fem første gear?
>
> Håber i kan følge mig ... Hvad er idéen og fordelen med det sjette
Den gamle firmabil en Mb Sprinter havde 5 gear, den nye vi har fået nu har 6
gear. Slutgearingen er meget ens på de to. Men fordelen er, at køre vi med
2500kg trailer, så passer det rigtigt godt at geare ned til 5.gear når vi
møder en bakke. På den gamle sprinter skulle der også geares ned når vi
ramte nogle store bakker, men her virkede 4.gear for lavt og 5.gear for højt
:) Så jeg er godt tilfreds med det ekstra gear. Men normalt når jeg køre, så
er jeg aldrig i 5.gear uden trailer. Det er ofte at starte i 2.gear, så
videre til 3., 4. og så 6.gear. Får den meget gas, så er det 2-4-6 meen det
er sq lidt hidsig på omdrejningerne så ;)

Nogle af de helt store luksus øser har jo 8gear fremad nu :) Og nogle fra
Mercedes har endda 2stk bakgear gemt i autgearet et sted :D

--
Klaus G.

Fra : Jan .

Dato : 15-05-10 23:03

Takker for jeres fine respons!

Fra : P

Dato : 16-05-10 11:48

On Sat, 15 May 2010 13:47:03 -0700 (PDT), "Jan ." <janelne@gmail.com>
wrote:

> [...]
>eller er det blot et ekstra gear inden for de fem første gear?
>
>Håber i kan følge mig ... Hvad er idéen og fordelen med det sjette

Som allerede nævnt af mange i tråden, er det en fordel for nogen og
ligegyldigt for andre.
Jeg har lige skiftet bil til en Skoda Fabia Greenline, og kiggede
forgæves efter det 6 gear. Jeg kunne godt have brugt 6 gear i den bil.
Ved 80 km/t er 4 gear lidt for lavt, og 5 gear lidt for højt. Bilen
kører faktisk først uden at sejtrække fra 90 km/t i 5 gear, så jeg
kører nu 90 på landevej i stedet for 80, da 80 i 4 gear ikke er
besparende nok rent brændstofmæssigt.

/P

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 16-05-10 21:22

"Jan ." <janelne@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad er idéen og fordelen med det sjette gear?

Bedre brændstoføkonomi og masser af kræfter på rette tidspunkt
(drejningsmoment). Især når bilen har aut. gear, giver det mening med 6 - 7
gear IMO...