Spartling - Revne
Fra : Morten P

Dato : 15-05-10 09:17

Jeg har fået fuldspartlet gipsloftet og der er sat armeringsbånd på i
samlingerne.

Der er ikke sat filt op endnu.

Men nu er der så kommet en revne i en samling.

Hvordan løser man dette?

Så vidt jeg husker at have set malerne gøre, så skrabede de revnen ud og
lagde nyt bånd i.

Men hvor bredt og dybt skraber man?

Eller er der andre metoder at løse det på som holder?

Fra : John V.

Dato : 15-05-10 13:21

Den 15-05-2010 10:16, Morten P skrev:
> [...]
> lagde nyt bånd i.
>
> Men hvor bredt og dybt skraber man?
>
> Eller er der andre metoder at løse det på som holder?

Det lyder ikke godt, er du sikker på gipsen sidder ordentligt fast?
Gør den ikke det, skal du først og fremmest sørge for at det er lavet
ordentligt.
Den skal sidde 100% fast, da spartelmassen og armeringen ikke er
beregnet til en bund der kan bevæge sig - heller ikke 1/4 mm.

Af tage armeringen ud, "kan" blive nødvendigt, men hvis du har brugt
papir som armering er der ret besværligt.
Glasfiber strimler er ret nemme, det er bare at få hul på det og rive
hele strimlen ud, derefter slibe kanter væk så der ikke kommer en
udafgående bule og så forfra.

Du skriver ikke hvad du har brugt til at spartle med, nogle typer
spartlemasse kan revne af sig selv fordi de synker (krymper) når de
tørrer. Er det derfor det revner, skal det bare spartles noget mere.
Jeg har en lille side om gips http://taform.dk/gips.php her, desværre
uden billeder.

John