Opsigelsesvarsel på webhotel
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 14-05-10 10:07

Jeg har en kunde som har haft en del bøvl med sin e-mail, og derfor ønsker
at skifte webhotel.

Han skal dog opsige hans kontrakt inden 3 mdr. før udløb af en 12 måneders
periode, ellers er han tvunget til at betale for 12 mdr. mere.

Er dette lovligt? Her tænker jeg på denne:
http://markedsforingsloven.dk/nyheder/2009-nyheder/bindingsperioder-lovaendring.html
som er trådt i kraft 1/1 2010 - spørgsmålet er så om en virksomhed i denne
forbindelse er at sidestille med en forbruger, eller om det er lovligt at
binde virksomheder til 12 mdr. ad gangen?

På forhånd tak.

X-postet til dk.edb.internet.udbydere.webhotel og dk.videnskab.jura

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du vild med gadgets?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-05-10 04:11

Thomas skrev

> spørgsmålet er så om en virksomhed i denne
> forbindelse er at sidestille med en forbruger

Der er tale om en ændring til forbrugeraftaleloven (jvf dit link)

Jeg formoder at webhotellet bruges i forb med erhverv?
Efter min mening er der tale om en erhvervsaftale og derfor ikke
omfattet

Fra forbrugeraftaleloven:
"§ 3. Ved en forbrugeraftale forstås i denne lov en aftale, som en
erhvervsdrivende indgår som led i sit erhverv, når den anden part
(forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit erhverv. "

- Peter

Fra : Jonathan Stein

Dato : 15-05-10 14:12

Fra lovens §3 (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1843):
"Ved en forbrugeraftale forstås i denne lov en aftale, som en
erhvervsdrivende indgår som led i sit erhverv, når den anden part
(forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit erhverv."

Så nej, virksomheden kan ikke sidestilles med en forbruger.

Derimod gælder markedsføringsloven og aftaleloven stadig for salg til
virksomheder, og der siger Viasat-dommen, at en automatisk forlængelse
er i strid med disse love.
(http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Retssager/Civile-retssager/viasat)

Der er naturligvis ingen garanti for, at dommens konklusion kan
overføres direkte på en anden sag, men jeg synes nu, det virker ret
generelt.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/