Hvad kan jeg kræve af undersøgelser
Fra : Peter Hansen

Dato : 14-05-10 05:37

Hvordan står jeg hvis jeg ved der ved en given behandling anbefales nogle
løbende undersøgelser, og min læge så springer dem over, og siger det er
ikke nødvendigt. Ligeledes vil jeg gerne ved en evt. blodprøve gerne have
undersøgt mogle vitamin og mineral tal, f.eks hvad er mit D vitamin tal, men
det vil han ikke sætte kryds ved "da det koster penge med sådanne analyser"
Hvad rettigheder har jeg, kan jeg kræve at de bliver taget?

Jeg har fået konstateret for højt blodtryk, og er startet på Ramipril en ACE
hæmmer der skal sænke blodtrykket. Jeg har fået dette uden forudgående
undersøgelse hvor jeg starter med 2,5 mg i øvrigt efter jeg selv nævnte at
det nok var tilrådeligt da man kan have forsnævret blodforsyning til leveren
og derved få meget lavt blodtryk hvis man starter med f.eks 10 mg Ramipril.
Jeg har læst en del om ACE hæmmere og kan se at det anbefales at man får
målt sit serum-kreatinin, ligesom kalium balance og de hvide blodlægmer skal
kontrolleres løbende. Jeg har dog den opfattelse at min læge vil sige "hvis
du ikke føler dig syg er der ingen grund til at bruge penge på de
undersøgelser".
Jeg vil derfor gerne vide, kan jeg "kræve" at der tages blodprøver så
ovenstående kan kontrolleres og evt. at der tages et EKG for at se om
hjertet er OK, evt. som reference til senere målinger i behandlings
forløbet. Kan jeg sige til min læge at han ikke overholder sit lægeløfte
hvis han ikke følger de anbefalinger som der foreligger for behandlingen..
Jeg vil gerne have et par kommentarer til dette så jeg er bedre rustet når
jeg møder op om et par uger til "kontrol"

Fra : Jubii

Dato : 14-05-10 06:11

"Peter Hansen" <PeterQHansen@forum.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> når
> jeg møder op om et par uger til "kontrol"

Lægeløfte:
Efter at have aflagt offentlig prøve på mine i de medicinsk-kirurgiske
fag erhvervede kundskaber, aflægger jeg herved det løfte, til hvis
opfyldelse jeg end ydermere ved håndsrækning har forpligtet mig, at jeg
ved mine forretninger som praktiserende læge stedse skal lade det være
mig magtpåliggende, efter bedste skønnende at anvende mine kundskaber
med flid og omhu til samfundets og mine medmenneskers gavn, at jeg
stedse vil bære lige samvittighedsfuld omsorg for den fattige som for
den rige uden persons anseelse, at jeg ikke ubeføjet vil åbenbare, hvad
jeg i min egenskab af læge har erfaret, at jeg vil søge mine kundskaber
fremdeles udvidede og i øvrigt gøre mig bekendt med og nøje efterleve de
mig og mit fag vedkommende anordninger og bestemmelser.

Du kunne læse
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=10269#K8 kapitel 10

Du kunne klage til sundhedsstyrelsen.

Fra : KT

Dato : 14-05-10 06:40

Du kan ikke kræve noget som helst - men er du utilfreds med lægens faglige
vurdering (som alt andet lige nok er mere faglig begrundet end din) kan du
naturligvis klage over denne læges behandling.

Knud

Fra : Peter Hansen

Dato : 14-05-10 08:46

Jeg har læst intensivt på lige det specifikke område i 30 dage, alt fra
lægemiddelstyrelsens anbefalinger, fejl der er blevet opdaget, anbefalinger
på sideløbende undersøgelser, sager fra udlandet, test resultater på større
patient grupper, hvad skriver Apotekren, og blodtryksforeningen.
Jeg vil påstå et jeg lige på dette felt er bedre opdateret eller på højde
med en læge.
Det der er problemet er hvis lægen af spare hensyn UNDLADER at kontrollerer
de ting der anbefales, ud fra ovenstående meget grundige undersøgelse, så
har jeg ikke tid til at klage, da jeg er midt i en behandling.... men ønsker
at sige, jeg VIL have taget de prøver så de problemer der KAN opstå kommes i
forkøbet....
Det er juraen i dette der ønskes belyst...

Fra : KT

Dato : 14-05-10 10:12

Juraen er meget simpel - DU KAN IKKE KRÆVE EN SKID - men du kan klage hvis
du ikke er tilfreds med de foretagne undersøgelser / behandlinger

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-05-10 09:10

Peter Hansen wrote:
> [...]
> hvad er mit D vitamin tal, men det vil han ikke sætte kryds ved "da
> det koster penge med sådanne analyser" Hvad rettigheder har jeg, kan

Jeg ved ikke hvilke rettigheder du har, men undersøgelser har vist at
danskernes D-vitaminværdier generelt er i den lave ende, og de
anbefalede værdier er så vidt jeg ved sat op i den senere tid.

Jeg havde selv for lave D-vitaminværdier og tager nu dagligt
D-vitamintabletter. I forhold til hvad jeg har fået at vide af min læge,
virker din læges holdning ligeglad.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Peter Hansen

Dato : 14-05-10 10:48

Ja for som jeg har sagt til ham, "kender du mit D vitamin tal ?" nej svare
han, men spis du bare lidt D vitamin... Man optager vitaminer forskelligt,
og kan bedre doserer efter som hvad ens tal viser i en blodprøve, men det
hjælper jo ikke hvis man ikke kan få det målt...
Men tak for svar...
Jeg har forstået det KT, jeg undre mig nu lidt over at man ikke kan kræve
noget når man betaler for en varer. Det svarer til du går til mekanikeren
med din bil og får oplyst at du ikke skal blende dig i hvad der skal laves
ved den, for det har du ikke forstand på... Jeg vil geren have tjækket mine
bremser... nej det kan ikke lade sig gøre, de er fine, men kom tilbage hvis
de ikke virker en dag du er ude at køre....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-10 11:10

Peter Hansen skrev:

> Jeg har forstået det KT, jeg undre mig nu lidt over at man ikke kan kræve
> noget når man betaler for en varer.

Du betaler ikke for retten til at kommandere med lægen. Du
betaler for hans vurdering, og den har du fået.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-05-10 11:23

On Fri, 14 May 2010 11:48:19 +0200, "Peter Hansen"
> [...]

>og kan bedre doserer efter som hvad ens tal viser i en blodprøve, men det
>hjælper jo ikke hvis man ikke kan få det målt...
Privathospitalerne laver nok alle de analyser du vil betale for, og
nok også lige så tit du måtte ønske. Det der sætter begrænsningen er
nok om du har blod nok til alle de tests de kan lave.
Dertil kommer også at de, mod behørig betaling, gerne diskuterer dine
resultater og muligheder i alt den tid du ønsker.

Nu fremgår det ikke om du er gruppe 1 eller 2 i sygesikringen.
Det fremgår heller ikke om det er din privatpraktiserende læge det
handler om, eller en sygehuslæge.

Gør lægen ikke som du vil/forlanger kan du klage over dette, men det
tager den tid det tager. Og det er nok det jura der er i dit
spørgsmål.
Du kan ikke som patient stille krav over for lægen om specifikke
undersøgelser eller behandling, det er lægens skøn hvad der skal
foretages/gøres.
Speciet i et behandlingsforløb er det nogen gange ulykkeligt at det er
sådan, for nogle gange har patientens ønsker mere/bedre relevans end
lægens skøn, men der er ikke noget at gøre ved ud over at skifte læge.
Men da du tilsyneladende er i et behandlingsforløb skal du grundigt
overveje hvad det er du gør.

Det kan også tænkes at der i dk.helbred er større chance for dig for
at få relevant information mht. dine rettigheder overfor lægen ?

/Hans