Vinsmagning - Bordeaux: "no minors allowed~
Fra : TL

Dato : 14-05-10 10:34

En af de gode vinforretninger i Los Angeles holdte vinsmagning igår.
Temaet var "Bordeaux : No minors allowed". Bordeauxvine med mindst
21år på bagen - ingen mindreårige. De havde på forhånd sagt, at der
ikke ville være nogen af de typisk meget dyre 1982, men alligevel stod
arrangementet i lidt over kr 1000 / person.

Personligt har jeg altid sværere ved at sætte ord og beskrivelser på
gamle, komplekse vine - de unge, ukomplicerede vine med få, klart
definerede smagselementer er nemmere. Men her er alligevel mine
notater fra smagningen, kluntet oversat til dansk og ellers næsten
uredigeret.

1) 1983 Chateau Gruaud Larose (St. Julien - 2. cru)
   Stadig på toppen,overhovedet ikke støvet eller antydningen af
musk. Aromaen var mørk, med røg. Smagen balanceret, med anelse af bær.
Den kan drikkes nu, eller vente nogle år. Holdte ud længe i glasset.
En rigtig god start.

2) 1983 Chateau Mouton Rothschild (Pauillac - 1. cru)
   En stor vin, som forventet. Helt på toppen. Hvis man kan lide
sine Bordeaux lidt gamle og støvede, så skal den gemmes. Den kom ud af
flasken lidt lukket og utilnærmelig, men vågnede op. Men den kan
drikkes nu, og med stor fornøjesle. Aromaen er kompleks, tørret frugt,
blomme (?). Den varer længer i munden, blød og "smooth", et hint af
tobak.

3) 1985 Chateau Sociando Mallet (Haut Medoc)
   Her er en helt anden vin. På trods af alderen er der stadig
frugt tilbage. Aroma af brombær (og solbær?), med toner af læder og
svampe. Smagen: Jeg skrev "dry, tasty, but generic". En vin der kan
drikkes med stor fornøjelse, men som ikke efterlader sig stort
indtryk.

4) 1985 Lynch-Bages (Pauillac - 5. cru)
   Den kan drikkes, eller man kan vente nogen år. Som Mouton
Rothschild'en skulle den have lidt tid til at vågne op i glasset.
Intens og dyb aroma, mørke frugter. Smagen hænger i munden i laaaang
tid, stadig tydelig smag af frugt (den smagte meget yngre end de
25år), balanceret, røg, med en svag overtone af noget tropisk (ananas,
måske?, citrus?).

5) 1986 Chateau Beychevelle (St Julien - 4. cru)
   Som de andre 1986 og yngre nedenfor er Beychevelle'en stadig i
modning, og ikke nået toppen endnu. Lidt karakterløs eller svag
direkte fra flasken, men den åbner sig, hvis man har lidt tålmodighed.
Og den er flot, rubinrød i glasset. Aromaen "toasty", med røg, og lidt
strand. Smag: Mit første notat siger: "Tight, tannin", men det var
næsten direkte ud af flasken. Med lidt tid fik man en lang og stor,
fast smag, noter af lakrids. Taget i betragtning hvad vinene i denne
smagning koster, er dette en af de bedste kandidater til min egen
kælder, hvis jeg kan finde den.

6) 1986 Chateau Pichon Longueville Comtesse de Lalande (Pauillac - 2.
cru)
   Endnu en yngre 1986er, der stadig har sine bedste år at se
frem til. Aroma af skov og træ, krydderier, og måske læder (?). Lidt
lukket, den skal gemmes et par år, eller længere. Smagen igen med
masser af tannin, kraftfuld med mørke bær og lidt syrlighed. Lakrids
(?)

7) 1986 Chateau Leoville Barton (St. Julien - 2. cru)
   En gammel kending og favorit for mig, omend ikke i denne
årgang. I endnu højere grad end de andre to 1986ere smagte Leoville'n
UNG. Masser af frugt, og tydeligt endnu ikke moden og defineret. Aroma
af skarp frugt - ribs(?) og læder. Smag med røde bær, røg, træ. Hvis
jeg havde budgettet ville jeg gerne smide en kasse i kælderen.

Over på højre side af floden, og til mere Merlot-dominerede vine:

8) 1982 La Tour du Pin Figeac (Saint Emilion Grand Cru Classee)
   Det er ikke helt forståeligt hvad denne vin havde at gøre i
selskabe med de 10 andre. Den var ikke dårlig lige ud af flasken, men
klart GAMMEL. Aromaen var lidt støvet, musky, som at gå på loftet en
varm sommerdag. Meget tør i munden. Død i glasset efter 20 minutter.

9) 1989 Chateau Angelus (Saint Emilion Premier Grand Cru Classe "B")
   Endnu et højdepunkt. Fænomenal vin. Den kan drikkes nu, men er
stadig ung og vil kun blive bedre de næste mange år. Elegant,
kompleks. Aroma af røg, stegt kød, tobak. Stadig fuld a frugt, og ikke
overvældende tannin. Blød i munden, smagen holdt ud længe; krydderier,
hindbær, bitter chokolade.

Og herefter tilbage til venstre bred og Cabernet-baserede vine:

10) 1989 Lynch Bages (Pauillac - 5. cru)
   Meget ung, den skal gerne have fem år mere. Stadig en stor
smagsoplevelse, men lidt lukket og skarp i kanterne. Meget mørk i
glasset. Aroma af træ, røg, mandel eller marcipan. Blød og lang smag.
Kompleks, med mange smagsindtryk. Ok, den KAN drikkes nu, men der er
ikke fuld balance i smagen, og som sagt, lidt lukket.

Og til sidst,

11) 1989 Chateau Climens (Barsac - Sauternes - Premier Cru Classe)
   Vi sluttede smagningen med en sød vin. Mindre siruppet end
sauternes kan være nogen gange. En af de bedste jeg har smagt.
Honning, fersken, og noget tropisk - citrus, men ganske svagt.
Smagen rig, blød, afslappet - dette er en vin, der er meget nem at
drikke. Lidt kort i munden, smagen holdte ikke ud så længe som
forventet.

En fænomenal vinaften. Og et god tur gennem vine efter samme princip
som jeg også selv jævnlig praktiserer når jeg køber vin: Store vine
fra knap så store år - jeg har personligt ikke budget til at drikke de
her vine fra store år som 1982, men hvis man eksperimenter lidt med
sekundære årgange kan man have fantastiske vinoplevelser, og opleve de
store, kendte chateauer.
Af de smagte vine skal jeg nok lede efter Leoville Barton-en og
Beychevelle, især den sidste, da prisen er lidt mere overkommelig.

Fra : h

Dato : 15-05-10 07:56

"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Af de smagte vine skal jeg nok lede efter Leoville Barton-en og
> Beychevelle, især den sidste, da prisen er lidt mere overkommelig.

Tak for rapport, det er meget sjældent med seriøse vinindlæg her.
Mht Ch. Climent var det engang en af mine favoritter - det samme gælder Ch.
Beychevelle som også tidligere ofte var prissat mee rimeligt end
konkurrenterne.

Men - for mig er tiden løbet fra Bordeaux, og det er da vist opfattelsen i
DK, at vinene mest købes af nyrige kinesere, japanere og russere (og
amerikanere). Også Brixtofte er vist gået fra den dyre Pomerol, hehe.

Men jeg ville have nydt at være med ved smagningen, dog ikke uden at tænke
på at for 1000 kr ville jeg ha' kunnet købe mig 3 rigtig gode baroloer, fx.
2004 eller 2001. Det skal dog ikke overskygge at jeg læser din rappoert med
stor interesse.

vh
hl

Fra : TL

Dato : 15-05-10 19:33

On Sat, 15 May 2010 08:56:26 +0200, in dk.kultur.mad+drikke "h"
<Ingen_mail@adresse.eu> wrote:

>"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i meddelelsen

>Tak for rapport, det er meget sjældent med seriøse vinindlæg her.

Jeg så også gerne mere vinsnak, så efter devisen, at hvis man gerne
vil have flere indlæg om et specifikt emne, så starter man med sig
selv - på trods af mine åbenlyse mangler som vinskribent. Især når det
drejer sigvom gamle, komplekse vine, som jeg som nævnt har svært ved
at beskrive.

> [...]
>DK, at vinene mest købes af nyrige kinesere, japanere og russere (og
>amerikanere). Også Brixtofte er vist gået fra den dyre Pomerol, hehe.

Det store Bordeaux-navne er desværre i alt for høj grad blevet
investeringsobjekter, hvilket gør dem relativt utilnærmelige for os
"normale" vindrikkere. Se bare på priserne for 2009 futures - helt
umuligt. 2005 ligeså. De gode Bourgogne er i samme selskab, desværre.
Men hvis man holder sig fra de "store" år, og fokuserer på årgange,
der kun er "gode", så kan man stadig finde vinoplevelser, der er til
at betale.

>Men jeg ville have nydt at være med ved smagningen, dog ikke uden at tænke
>på at for 1000 kr ville jeg ha' kunnet købe mig 3 rigtig gode baroloer, fx.
>2004 eller 2001.

Derfor er vinsmagninger, som den nævnte, gode. Hvis jeg og mine 2
vin-venner skulle købe og prøve de 11 vine selv, så ville regningen
lyde på langt over 1000 kr, og smagning af den slags vine ville være
en yderst sjælden oplevelse.

Iaften er vi nede på jorden igen - en Gruner Veltliner til en let
fiskeret. Jeg har først for nylig 'opdaget" denne drue og vin fra
Østrig.

Fra : h

Dato : 16-05-10 07:37

> Iaften er vi nede på jorden igen - en Gruner Veltliner til en let
> fiskeret. Jeg har først for nylig 'opdaget" denne drue og vin fra
> Østrig.

Så kan jeg fortælle, at der gemmer store overraskelser for dig mht.
Østrigske vine, udover Veltlinerne - i mange år har jeg sat stor pris på
østrigske vine, især fra Burgenland. både de søde hvide og de tørre hvid og
røde. Specielt kan jeg anbefale Blaufränkisch (en rød drue, der i Tyskland
kaldes Lemberger, men som dér er ret ualmindelig). Her er et par links:
http://www.weinburgenland.at/wein/index og http://www.weinakademie.at/

I DK er det især Bichel.dk, der gør i Østrigske vine, men de har vist
udelukkende tørre hvide, hvor Schloss Gobelsburg laver fremragende ting. Du
fornemmer sikkert at min glæde ved østrigske vine næsten er grænseløs - ;).

Fra : Krabsen

Dato : 16-05-10 15:54

Den 16-05-2010 08:36, h skrev:

> I DK er det især Bichel.dk, der gør i Østrigske vine,

Det var ikke pænt sagt ;-(

http://www.oestrigsk-vinimport.dk/

Fra : h

Dato : 16-05-10 16:41

"Krabsen" <usenet@krabsen.dk> skrev i meddelelsen

> Det var ikke pænt sagt ;-(
>
> http://www.oestrigsk-vinimport.dk/

Det vidste jeg ikke!
Og så er'et endda i Silkeborg, og sikke et udvalg.
Tak for linket.
hl

Fra : TL

Dato : 19-05-10 12:55

On Sun, 16 May 2010 08:36:39 +0200, in dk.kultur.mad+drikke "h"
<Ingen_mail@adresse.eu> wrote:

>"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i meddelelsen

>Så kan jeg fortælle, at der gemmer store overraskelser for dig mht.
>Østrigske vine,

Af grunde jeg ikke skal komme ind på her blev det ikke veltlineren,
men istedet en god, men temmelig karakterløs chablis istedet. Hæderlig
chardonnay vin, men ikke meget "terroir"
Veltlineren må vente til en anden gang.

> [...]
>kaldes Lemberger, men som dér er ret ualmindelig). Her er et par links:

Bortset fra det nylige bekendtskab med gruner veltliner kander jeg
overhovedet ikke østrisk vin. Dine forslag bliver medbragt på min
næste tur til vinhandleren.

>I DK er det især Bichel.dk, der gør i Østrigske vine,

Jeg bor i Los Angeles, så jeg må finde en anden god leverandør....
vinhandlen i nabolaget er ellers god, men har ikke mange østrigske og
kun gruner veltliner.

>men de har vist
>udelukkende tørre hvide, hvor Schloss Gobelsburg laver fremragende ting.

Hvad er der galt med tørre hvide?

>Du
>fornemmer sikkert at min glæde ved østrigske vine næsten er grænseløs - ;).

Vi har alle vores særheder
M.h.t hvidvine har jeg i et stykke tid nu været meget optaget af
bourgogne vine. Jeg har i perioder smagt en del californiske
chardonnay, men der er mere egetræslagringssmag end hvad jeg
personligt foretrækker. Det gør dem også lidt tungere og mindre
fleksible i forhold til hvad man drikker dem til. De franske er
lettere og har mindre eg - det bliver ikke meget bedre end sushi og
hvid bourgogne!
Og så er bourgogne interessant fordi de mere end nogen anden vin
(imho, naturligvis) har mere vinmager- og vingårds-karakter end nogen
anden region. Både de røde og de hvide. Man kan smage to vine fra
nabokommuner eller endda nabovingårde, og tydeligt smage
karakterforskelle. Desværre er især de røde alt for dyre.... jeg
mangler stadig at smage en god DRC fra et godt år - jeg har (igen)
måtte "nøjes" med de sekundære vine eller de næstbedste årgange.

Hvid Loire er også godt, og så er der nogle rigtigt gode desertvine.
Især kan Quarts de Chaume anbefales - en af de absolute bedste søde
vine jeg har smagt var en Domaine des Baumard Quarts de Chaume 1995
eller 1996 (jeg har ikke min vin-noter ved hånden). En helt anden type
vin, men den kan bestemt konkurrere med mange af de sauternes jeg har
smagt. Og til en mere rimelig pris.

Fra : h

Dato : 23-05-10 11:47

> [...]
> eller 1996 (jeg har ikke min vin-noter ved hånden). En helt anden type
> vin, men den kan bestemt konkurrere med mange af de sauternes jeg har

Der er skam ikke noget i vejen med de tørre vine. For snart mange år siden
var jeg til en større USA-smagning på Varna i Århus. Fra den er det også mit
indtryk at USA-chardonnay i hvert fald ikke passer mig. Men i det hele
taget er vi jo blevet overfodret med chardonnay, og jeg er tilhænger af
ABC-holdningen: anything but chardonnay.
Bourgogne var i sin tid min indgangsport til "vinverden". Det var dog mest
de røde - Bonnes Mares fra 1928 og fra.... 1953, var det vist, hører til
mine
største Bourgogne-oplevelser. Men idag finder jeg Cote-d'Or vinene alt for
dyre, og alt
for ofte skuffende. Mht. de hvide bourgogner (tja, det er jo oss'
chardonnay'er) køber jeg gerne vine fra den Macon og Cote Chalonaise; jeg
kommer
vel forbi på ferierejse ca. hvert 2.-3. år.

Også jeg er glad for Loire's vine ¨på Chenin blanc. Jeg har en enkelt Quarts
de
Chaume fra Dom. Baumard 1978 liggende - ;). Disse søde Loire-vine er kendt
for at være meget holdbare. Vouvraiy og Mointlouis (overfor Vouvray) fås
både tørre, halvsøde og søde, og de er alle meget gode, men regnes vist ikke
for noget herhjemme. Loire-dalen er i det hele taget værd at besøge, men du
har er jo langt detrtil.

Jeg bryder mig heller ikke så meget om eg, ka' dog anbefale Prinds Henrik's
Chardonnay "La Cigarelle", selvom vinen har lidt egepræg (ofg flasken vejer
næsten 1 kg, tom!)

Hvis du savner danske vin-links i det "eksil", kan jeg anbefale
www.vinhulen.dk samt www.vinavisen.dk
Venlig hilsen
hl

Fra : TL

Dato : 24-05-10 12:06

On Sun, 23 May 2010 12:46:46 +0200, in dk.kultur.mad+drikke "h"
<Ingen_mail@adresse.eu> wrote:

>Der er skam ikke noget i vejen med de tørre vine.

Hvis jeg antager, at min egen vin-opdragelse er typisk, så er grunden
til modviljen mod de søde vine måske, at de ofte blev mødt i form af
ikke særligt spændende, alt for søde tyske vine, serveret til
forretter, der aldeles ikke skulle have sød vin. Der er meget godt at
sige om min farfar, men hans typiske vin-valg lærte mig - helt
urimeligt, i øvrigt - at holde mig langt fra søde vine og tyske vine
generelt. Heldigvis er jeg kommet mig over den aversion, men fra
diskussioner med venner, tror jeg ikke, at min erfaring er helt
usædvanlig.
Desuden, så tror jeg, uden at kunne underbygge det, at det er nemmere
at finde en tålelig tør vin i de lavere prisklasser, end det er for
sød vin. Sød vin uden kompleksitet og fundament er bare klistret
saftevand. Tør vin kan være simpel og uden karakter, men stadig
drikkes med behag. Imho.

> For snart mange år siden
>var jeg til en større USA-smagning på Varna i Århus. Fra den er det også mit
>indtryk at USA-chardonnay i hvert fald ikke passer mig.

Ligesom californiske cabernet ofte er meget tunge og mørke. Hvis noget
er godt, så må mere af det samme være endnu bedre, synes filosofien at
være, både for eg i Chardonnay og for de mørke bær og røg i cabernet
sauvignon. Naturligvis er der et utal af gode californiske cabs, men
jeg foretrækker stadig vine fra den gamle verden, som vi siger her på
egnen.

>Men i det hele
>taget er vi jo blevet overfodret med chardonnay, og jeg er tilhænger af
>ABC-holdningen: anything but chardonnay.

der er også modefænomener i vinverdenen. Som f.eks. filmen
"sideways" der pludselig fik alle til at drikke Pinot. Til stor
fortrydelse for os, der altid har været pinot-fan.

> [...]
>mine
>største Bourgogne-oplevelser. Men idag finder jeg Cote-d'Or vinene alt for

Dyre, ja... skuffende? Ikke så meget, synes jeg.

>Også jeg er glad for Loire's vine ¨på Chenin blanc.

I vores private hjemme-vinsmagningsgruppe var et af de største hits da
vi havde Loire som tema. Moderate forventninger, og så alligevel
rigtig god vin. Også en af de billigere smagninger...
Jeg har ikke mine noter med mig nu, så jeg husker ikke præcis hvad vi
smagte, men det var her jeg først blev præsenteret for Quarts de
Chaume, jeg nævnte før.

>Loire-dalen er i det hele taget værd at besøge, men du
>har er jo langt detrtil.

Var der for mange år siden, med mine forældre, på et tidspunkt da jeg
- trods alt - endnu ikke var begydt at drikke vin.

>Hvis du savner danske vin-links i det "eksil", kan jeg anbefale
>www.vinhulen.dk samt www.vinavisen.dk

Takker - gemt i vinfolderen.