Agtindsigt i afdøds journaler
Fra : WinnieFeltendal

Dato : 13-05-10 07:18

Hej

Jeg forsøger at finde ud af hvordan jeg kan få agtindsigt i min afdøde
mors journaler. Min lillebror og jeg var ikke ret gamle da hun gik
bort, og vi kan ikke rigtigt finde de svar vi søger hos familie og
venner der kendte hende.

Så mit spørgsmål går på:
Kan vi overhovedet få lov at se hendes journaler?
Findes de stadig (døde i 1993)?
Hvordan skaffer jeg mig adgang til dem?

Jeg håber der sidder nogen herinde og læser med, som ved hvilken
tilgang jeg skal have til dette.

//Winnie

Fra : Kasper Demant

Dato : 13-05-10 14:23

Den 13-05-2010 15:17, WinnieFeltendal skrev:
> [...]
> Findes de stadig (døde i 1993)?
> Hvordan skaffer jeg mig adgang til dem?
>
> Jeg håber der sidder nogen herinde og læser med, som ved hvilken

Hvad er det for en type journaler du søger? Er det sygehusjournaler?,
politiets journaler?, kommunens?, plejehjemmets?

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : WinnieFeltendal

Dato : 13-05-10 07:33

> Hvad er det for en type journaler du søger? Er det sygehusjournaler?,
> politiets journaler?, kommunens?, plejehjemmets?

> [...]

Det er sygehusjournaler og lægejournaler.
Hun døde i Italien under en ferie af kræft, og vil egentlig også gerne
finde journalerne fra hendes kortvarige indlæggelse dernede, samt
udleveringspapirerne. Jeg har fået fortalt at hun stod i Italien i 10
døgn før de ville frigive hende, og så vidt jeg ved er det ikke
"normal kotume" - jeg vil bare gerne vide alt!

Fra : Jan Kronsell

Dato : 13-05-10 14:57

WinnieFeltendal wrote:

> [...]
> døgn før de ville frigive hende, og så vidt jeg ved er det ikke
> "normal kotume" - jeg vil bare gerne vide alt!

Patientjournaler skal gemmes i mindst i 10 år efter sidste indførelse. Men
da de fleste sygehuse lider af pladsmangel er det meget få journaler, der
opbevares længere end krævet. Så du må nok forvente at din mors journaler
for længst er destrueret. Italien kan have andre regler, som jeg desværre
ikke kender.

Det er muligt at din mors journal af en eller anden grund er afleveret til
statens arkiver (i så fald skal denvære noget særligt). Du kan så henvende
dig her, men får den nok ikek at se, da arkivalier der indeholder
personfølsomme informationer først bliver tilgængelige, når de er 75 år
gamle.

Jan

Fra : Jet

Dato : 13-05-10 08:42

On 13 Maj, 16:17, WinnieFeltendal <klammesa...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Findes de stadig (døde i 1993)?
> Hvordan skaffer jeg mig adgang til dem?
>
> Jeg håber der sidder nogen herinde og læser med, som ved hvilken

Hvis din moder var født den 1.ste i en måned skal journalen gemmes
længere, læs mere herom:
http://www.sa.dk/media%282752,1030%29/Vejledning_til_bilag_6_til_BK_nr._575..pdf

Fra : Martin Bak

Dato : 14-05-10 20:01

"WinnieFeltendal" <klammesager@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

-----------
Om din mors journaler stadig findes kan jo være svært at vide, men det
oplagte vil jo være, at rette henvendelse til de sundhedspersoner som har
journalført noget omkring hendes forløb.
Så skriv til hendes læge og til de sygehuse hun har været behandlet på, og
bed om fuldstændig aktindsigt. Det kræver ikke andet end et brev, og de har
pligt til at svare relativt hurtigt. Så finder du ud af, om der er
forhindringer i form af at journalerne ikke længere eksisterer, eller om de
ikke mener at du har ret til aktindsigt.
Ved begæring om aktindsigt kan det være nødvendigt at være ret specifik i
det man beder om. Ellers risikerer man kun at få selve jounalen, der
sjældent er særligt oplysende. Bed derfor om kopi af samtlige ind- og
udgående bilag og korrespondance, samt alle øvrige bilag, herunder
prøvesvar, scanningsresultater laboratoriesvar.

--
Martin
WHO-Patientambassadør ved Dansk Selskab for Patientsikkerhed