Erstatte cognac i kage.
Fra : Kallehave

Dato : 13-05-10 18:10

Jeg skal bage en kage til mine forældres guldbryllup, og et af elementerne
er nedenstående:

a.. Chokolade-nougatcreme

b.. ½ liter piskefløde

c.. 150 g mørk chokolade (ca. 55 % kakao)

d.. 75 g blød nougat

e.. Knapt 1 dl cognac

Nu ved jeg tilfældigvis, at en af gæsterne er på antabus, og derfor skal der
naturligvis ikke cognac i cremen.

Men hvad skal jeg erstatte med? Nogle forslag?

Et andet lag i kagen er en orange-passionscreme, så ved I, hvad smagen så
nogenlunde bliver.

Venlig Hilsen

Kallehave

Fra : Max

Dato : 13-05-10 18:44

Hej Kallehave

> Nu ved jeg tilfældigvis, at en af gæsterne er på antabus, og derfor
> skal der naturligvis ikke cognac i cremen.

Det kan vel ikke være meningen at alle andre skal undvære
fordi en ikke kan spise kagen ?

Hvor mange skal forøvrigt dele den kage ?

Max

Fra : Kallehave

Dato : 15-05-10 08:03

> Det kan vel ikke være meningen at alle andre skal undvære
> fordi en ikke kan spise kagen ?

Better save than sorry :)

> Hvor mange skal forøvrigt dele den kage ?

Omkring 20

Venlig Hilsen
Kallehave

Fra : Hauge

Dato : 13-05-10 18:47

Kallehave skrev:
> Nu ved jeg tilfældigvis, at en af gæsterne er på antabus, og derfor skal
> der naturligvis ikke cognac i cremen.

Så kog cognacen i en kop i microovnen, så er alkoholen fordampet. ikke
bulderkoge, men småsimre et par minutter og lad det stå på køkkenbordet
til det er koldt, så er der ikke skyggen af alkohol tilbage.
Jeg tror ikke at smagen ændrer sig synderligt af den kur.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 13-05-10 18:57

Hej Hauge

> Jeg tror ikke at smagen ændrer sig synderligt af den kur.

En rigtig god ide, spritten har jo ingen smag, så det
kunne nemt tænkes at virke.

Max

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-05-10 06:42

On 13/05/2010 19:47, Hauge wrote:
> [...]
> til det er koldt, så er der ikke skyggen af alkohol tilbage.
> Jeg tror ikke at smagen ændrer sig synderligt af den kur.

Det ville jeg ikke være så skråsikker på. En del af smagsstofferne har
muligvis lige så lavt kogepunkt som alkohol... Nogen der ved noget?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Hauge

Dato : 14-05-10 08:29

Peter Knutsen skrev:
> Det ville jeg ikke være så skråsikker på. En del af smagsstofferne har
> muligvis lige så lavt kogepunkt som alkohol...

Det ville jo så give problemer i kager der skal bages.

Og jeg brugte også ordet "synderligt", som jeg ikke vil betegne som
skråsikker.

Mvh Hauge

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 14-05-10 14:44

On Fri, 14 May 2010 07:41:37 +0200, Peter Knutsen wrote:

> Det ville jeg ikke være så skråsikker på. En del af smagsstofferne har
> muligvis lige så lavt kogepunkt som alkohol... Nogen der ved noget?

Harold McGee skriver på side 720 af sin "On Food and Cooking":

"Experiments have shown that long-simmered stews retain about 5% of the
alcohol initially added, briedly cooked dishes from 10 to 50%, and flambés
as much as 75%".

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Peter Knutsen

Dato : 15-05-10 22:17

On 14/05/2010 15:43, Sonny T. Larsen wrote:

> [...]
> alcohol initially added, briedly cooked dishes from 10 to 50%, and flambés

Nu går det ikke på alkoholen, men derimod på det smagsstoffer som
spirtussen eller vinen (eller øllen) indeholder, der såvidt jeg ved ofte
er ret flygtige.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 15-05-10 22:23

On Sat, 15 May 2010 23:17:28 +0200, Peter Knutsen wrote:

> Nu går det ikke på alkoholen, men derimod på det smagsstoffer som
> spirtussen eller vinen (eller øllen) indeholder, der såvidt jeg ved ofte
> er ret flygtige.

Måske nok - spørgsmålet om alkohol var det, tråden oprindeligt gik på.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-05-10 08:05

On 15/05/2010 23:22, Sonny T. Larsen wrote:

> Måske nok - spørgsmålet om alkohol var det, tråden oprindeligt gik på.

En foreslået løsning var at lade spiritussen "dampe af", og det er den
jeg slet ikke er sikker på er god, fordi jeg med min viden sagtens kan
forestille mig at smagsstofferne så *også* damper af, og så står man
tilbage med et resultat der kan være ringere, end hvis spiritussen ikke
var blevet tilsat kagen.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Hauge

Dato : 16-05-10 08:13

Peter Knutsen skrev:
> [...]
> forestille mig at smagsstofferne så *også* damper af, og så står man
> tilbage med et resultat der kan være ringere, end hvis spiritussen ikke

Hvad så med cognac-sovs?

Mvh Hauge

Fra : Kallehave

Dato : 15-05-10 08:07

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> til det er koldt, så er der ikke skyggen af alkohol tilbage.
> Jeg tror ikke at smagen ændrer sig synderligt af den kur.

Det overvejede jeg faktisk, men da jeg googlede lidt rundt, fandt jeg
advarsler om retter m. alkohol, f.eks. cog au vin og forloren skildpadde, så
jeg er ikke sikker på, at kogning er nok.

Med venlig hilsen
Kallehave

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 13-05-10 12:15

On 13 Maj, 19:10, "Kallehave" <nej...@nejtak.dk> wrote:

> Nu ved jeg tilfældigvis, at en af gæsterne er på antabus, og derfor skal der
> naturligvis ikke cognac i cremen.

Cognac i desserter en en gudsvelsignelse. Sammenlagt vil kagen lide et
stort tab uden sprutten. Jeg ville lave en lille portionskage til
alkoholikeren med to lag af den anden creme.

Skal der i øvrigt ikke mere til for at udløse antabus? Det er jo
snarere parfumering end egentlig alkohol.

Det her minder mig i øvrigt om den bedste skærekage, jeg nogensinde
har smagt. Der var nødder, marcipan og cognac i - i rigelige mængder.
Uha, den var god. Heldigvis har jeg en idé om, hvem der burde have
opskriften.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 13-05-10 19:35

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 13 Maj, 19:10, "Kallehave" <nej...@nejtak.dk> wrote:

>Uha, den var god. Heldigvis har jeg en idé om, hvem der burde have
> [...]

Husk at læg den her på siden så

VH Pernille

Fra : Kim Jensen

Dato : 13-05-10 21:31

Kevin Borbye Edelvang wrote:
> [...]
> har smagt. Der var nødder, marcipan og cognac i - i rigelige mængder.
> Uha, den var god. Heldigvis har jeg en idé om, hvem der burde have

Hov! - når nu du nævner en sådan kage, kan jeg pludselig huske at jeg
som barn fik en kage, der lyder *meget* i den retning. Min erindring
siger mig dog, at der også var hakkede chokoladestykker i. Jeg må høre
min mor, om hun kan huske hvordan den laves ....

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Kallehave

Dato : 15-05-10 08:10

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

>stort tab uden sprutten. Jeg ville lave en lille portionskage til
>alkoholikeren med to lag af den anden creme.

Det overvejede jeg også, men "bussen" er blevet hvisket mig i øret, så jeg
ville nødigt være årsag til at skabe opmærksomhed om noget, som personen
selv går stille med dørene med.

Med venlig Hilsen
Kallehave

Fra : Niels

Dato : 13-05-10 13:01

> Skal der i øvrigt ikke mere til for at udløse antabus? Det er jo
> snarere parfumering end egentlig alkohol.

Der skal ikke meget til. Jeg havde engang en gæst, som reagerede
kraftigt på en Coq Au Vin, som ellers havde kogt i en times tid.

--
Niels

Fra : Hauge

Dato : 13-05-10 20:07

Niels skrev:
> Der skal ikke meget til. Jeg havde engang en gæst, som reagerede
> kraftigt på en Coq Au Vin, som ellers havde kogt i en times tid.

Så er det vist ikke alkoholen, da de fleste på antabus kan drikke
alkoholfri øl, og der er mere end nul i. Langt mere end i kogt mad med
rødvin i, da der umuligt kan være noget alk. i efter lang tids kogning.

Mvh Hauge

Fra : Emil

Dato : 15-05-10 01:13

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

>Så er det vist ikke alkoholen, da de fleste på antabus kan drikke
>alkoholfri øl, og der er mere end nul i. Langt mere end i kogt mad med
>rødvin i, da der umuligt kan være noget alk. i efter lang tids kogning.

Reaktionen overfor alkohol, for personer på Antabus, er meget
individuel. Nogle kan snildt drikke et par "alkoholfrie" (som dog
stadigt indeholder alkohol), andre tåler absolut INTET alkohol.

Der er ALTID alkohol i mad, hvori der er kommet vin!
I vin taler vi om forskellige alkoholer, hvor de mest flygtige sammen
med de mindst flygtige, tilsammen benævnes fuselolier, selv om de
faktisk er alkoholer, som påvirker nervesystemet, særligt hos børn og
personer under antabusbehandling.

Da alkoholer forbinder sig kraftigt til vandindholdet, kan det ikke
lade sig gøre at fordampe alle alkoholer, medmindre gryden er kogt
helt tør.

Så din påstand om, "da der umuligt kan være noget alk. i efter lang
tids kogning" er helt ude i skoven, og kan forlede børneforældre til
at servere "Coq Au Vin" for børn, hvilket kan skade dem for livet,
hvis de er disponerede for det, hvilket opdages for sent.

De overlevende fusler, er dem, som giver hovedpine hos nogle følsomme
personer.

Tænk dig om, før du svarer på et seriøst spørgsmål, så du ikke leder
folk i fordærv.
Undlad at svare, hvis du alligevel ingen fakta har om emnet.

m.v.h. Emil

Fra : padre

Dato : 15-05-10 08:35

> [...]
> at servere "Coq Au Vin" for børn, hvilket kan skade dem for livet,
> hvis de er disponerede for det, hvilket opdages for sent.

Hvilken skade og disponerede for hvad?

--
padre

Fra : Hauge

Dato : 15-05-10 08:56

padre skrev:
> Hvilken skade og disponerede for hvad?

Hysteri vel..

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 15-05-10 08:56

Emil skrev:
> [...]
> at servere "Coq Au Vin" for børn, hvilket kan skade dem for livet,
> hvis de er disponerede for det, hvilket opdages for sent.

Hold da op der må være mange franske drukkenbolde, der serveres Coq Au
Vin for alle, incl. børn..

> De overlevende fusler, er dem, som giver hovedpine hos nogle følsomme
> personer.

Og det er vitterligt noget du har oplevet i virkligheden og ikke bare
hørt fra en gravid der jo bliver syg ved "tanken" om ingenting?

> Tænk dig om, før du svarer på et seriøst spørgsmål, så du ikke leder
> folk i fordærv.

Jaja styr dig bessefar, fald ned på jorden igen..

> Undlad at svare, hvis du alligevel ingen fakta har om emnet.

Se det skal du jo bestemme, du svarer jo også på spørgsmål, som du jo
tydeligvis heller ikke aner alt om..

Men udfra dit indlæg, så burde størstedelen af den franske befolkning
være drukkenbolde, døde af druk eller syge af fusler..

/Hauge

Fra : N/A

Dato : 13-05-10 20:07

Fra : N/A

Dato : 14-05-10 00:29

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 13-05-10 14:51

On 13 Maj, 22:31, Kim Jensen <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> wrote:

> [...]
> siger mig dog, at der også var hakkede chokoladestykker i. Jeg må høre
> min mor, om hun kan huske hvordan den laves ....

Det *er* nemlig også mørk chokolade i. Vi *må* have fat i den
opskrift.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kim Jensen

Dato : 14-05-10 00:29

> Det *er* nemlig også mørk chokolade i. Vi *må* have fat i den
> opskrift.

Jeg har afsendt en forespørgsel til mit modrende ophav og skal nok give
lyd her, såfremt hun formår at hjælpe med en opskrift

Fra : Carsten Stage

Dato : 14-05-10 08:08

Kim Jensen wrote:

> Jeg har afsendt en forespørgsel til mit modrende ophav og skal nok
> give lyd her, såfremt hun formår at hjælpe med en opskrift

Det begynder at blive rigtig spændende...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Kim Jensen

Dato : 16-05-10 18:54

Hej!

> Det *er* nemlig også mørk chokolade i. Vi *må* have fat i den
> opskrift.

Min mor var helt sikker; "Bedstemors cognackage"!

Hun var også helt sikker på, at der ikke var marcipan i. Jeg tænker, at
din erindring herom måske stammer fra de mandler, der istedet skal i?

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=11502

Fra : Emil

Dato : 15-05-10 00:09

"Kallehave" <nejtak@nejtak.dk> wrote:

>Nu ved jeg tilfældigvis, at en af gæsterne er på antabus, og derfor skal der
>naturligvis ikke cognac i cremen.
>
>Men hvad skal jeg erstatte med? Nogle forslag?

Matas sælger div. essenser til likører og speritus, herunder
cognag-essens.

Smagene af essenserne er ret autentiske, så de kan anbefales.

Rent praktisk bør du have en lille måleske på 1 ml, da det er kraftige
smage vi her har med at gøre. Til opskriftens 1 dl., skal der afmåles
ca. 1/7 af flaskens indhold. En lille 10 ml sprøjte koster få kroner
på apoteket, og er nemmere at bruge.

Husk også at tilsætte extra væde, som kompentation for manglende sprit
og vand. I dit tilfælde vil appelsinsaft være det optimale valg - (ca,
1 dl.)

m.v.h. Emil

Fra : Kallehave

Dato : 15-05-10 08:13

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Husk også at tilsætte extra væde, som kompentation for manglende sprit
> og vand. I dit tilfælde vil appelsinsaft være det optimale valg - (ca,

Tusind tak, det lyder som et rigtig godt alternativ. Det vil jeg gøre.

Med venlig Hilsen
Kallehave

Fra : Hauge

Dato : 15-05-10 09:04

Emil skrev:
> Smagene af essenserne er ret autentiske, så de kan anbefales.

Men indeholder de ikke alle sammen ethanol, som jo er sprit? Det gør
mandelessens i hvert fald..

Så er det ikke lidt farligt at lokke folk i fordærv?

Jaja, der skal kun bruges få ml, men det er jo sikkert samme mængde
alkohol som er tilbage ved rigtig cognac efter koging.

/Hauge

Fra : Emil

Dato : 17-05-10 00:11

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:
>Så er det ikke lidt farligt at lokke folk i fordærv?

jo, og almindeligt brød indeholder også alkohol!

m.v.h. Emil

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 15-05-10 02:14

On 15 Maj, 09:10, "Kallehave" <nej...@nejtak.dk> wrote:

> Det overvejede jeg også, men "bussen" er blevet hvisket mig i øret, så jeg
> ville nødigt være årsag til at skabe opmærksomhed om noget, som personen
> selv går stille med dørene med.

Det virker som om, du vil gå langt for at være en god vært, og det
tiltaler mig. Jeg har det selv på samme måde. Hvis jeg f.eks. ved, der
sidder en kræsenpind ved bordet, bliver serveringerne anrettet diskret
med modifikationer. Til en vis grænse naturligvis. På samme måde får
vegetarer, veganere og salonvegetarer (det kalder jeg dem, der spiser
fisk) altid god mad hos mig, også selvom det kræver en time ekstra i
køkkenet.

Jeg ville nu stadig gøre det samme og så sørge for at få anrettet et
stykke på en kagetallerken, der ligner de andre stykker. Alternativt
ville jeg lave en mindre kage uden sprut i og så introducere kagerne
med en vittighed om, at den lille var uden sprut for børn og sarte
sjæle. Sådan endte det faktisk til min nyligt afholdt fødselsdag,
fordi min kone var gravid og i øvrigt ikke bryder sig om sprut i
desserter (på det punkt er vi som ild og vand). Skulle der have været
en alkoholiker til stede, havde han/hun fint kunne blende ind med de
mange andre sarte typer (mest kvinder, observerede jeg), der tog sig
for af den ikkespruttede kage.

Emil har givet et rigtig godt alternativ til ovenstående, men det
byder mig generelt imod, at hele selskabet skal lide, fordi der er en
alkoholiker til stede. Derfor foretrækker jeg at lave lidt krumspring,
så alle føler sig veltilpas, og så hovedparten får de retter, jeg rent
faktisk har tiltænkt og under dem.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-05-10 12:31

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> Jeg har det selv på samme måde. Hvis jeg f.eks. ved, der
> sidder en kræsenpind ved bordet, bliver serveringerne anrettet diskret
> med modifikationer. Til en vis grænse naturligvis.

kan også være lidt dumt.

Vi serverede en ret med parteret kylling for et par gæster. Manden tog
godt for sig, så det var en ren fornøjelse.
Under den efterfølgende oprydning betroede konen os, at hun havde
undret sig gevaldigt, for nu havde hun ikke gennem 25 år set manden
spise fjerkræ!!!

finn

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 16-05-10 13:31

On 16 Maj, 19:54, Kim Jensen <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> wrote:

> Hun var også helt sikker på, at der ikke var marcipan i. Jeg tænker, at
> din erindring herom måske stammer fra de mandler, der istedet skal i?

Den skal prøves! Men jeg er nu helt sikker på, der var marcipan i den
kage, jeg havde en opskrift på. Det var afgjort en meget "dyr"
skærekage. Jeg tror måske jeg ved, hvem jeg fik opskriften fra i sin
tid, så jeg vil søge videre.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 16-05-10 23:01

Kallehave skrev:
> [...]
>
> Men hvad skal jeg erstatte med? Nogle forslag?
>
> Et andet lag i kagen er en orange-passionscreme, så ved I, hvad smagen

Jeg synes du skal lave kagen som den er bestemt. Du skal komme cognac i.

At vedkommende er på antabus betyder jo ikke at hele menuen skal ændres.
Der sidder sikkert folk der ikke kan tåle nødder, tomater eller noget
helt andet. Der er sikkert også nogle med sukkersyge der ikke tåler
nogen som helst kager. De kommer behændigt udenom ved at undgå det de
ikke tåler. Hvis ham/hende der er på antabus ved det er et problem med
cognac i kagen så må vedkommende holde sig væk fra den. End of story.

/Jesper