Mormormad og agurkesalat
Fra : Pernille Højgaard

Dato : 13-05-10 17:40

Om onsdagen er jeg med i en madgruppe, hvor vi mødes, aftaler menu og
fordeler rollerne.

Igår fik jeg så mit forslag igennem, og menu'en lød på Grydestegt kylling
med skilt sovs og kartofler. Egentlig skulle vi også ha' haft
rabarber-kompot til, men vi kunne ikke opdrive rabarber.

Maden blev perfekt, med lidt justeringer (Første gang jeg prøvede at lave
det. Jeg fulgte SpiseMedPrice's opskrift)

Men jeg havde lidt problemer med agurkesalaten.
Man skulle rive/ skære agurkerne fint og så skulle der drysses salt på, så
de kunne afvande. Der stod i opskriften at jeg skulle knuge vandet ud af
dem, og så hældes lagen over, så det kunne stå at trække lidt (Optimalt i
flere timer, men vi kom lidt sent igang)

Heldigvis smagte jeg på en agurk, inden jeg kom lagen på, for hold da op,
den var meget salt.

Så jeg skyllede agurkeskiverne i flere holde skyllevand, inden jeg fortsatte
efter opskriften. Agurkesalaten var spiselig, men jævn salt.

Og det er så spørgsmålet: Hvad har jeg mon gjort galt?

VH Pernille

--

Livet er for kort til at undgå Pernille

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-05-10 18:33

"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> fortsatte efter opskriften. Agurkesalaten var spiselig, men jævn salt.
>
> Og det er så spørgsmålet: Hvad har jeg mon gjort galt?

Hvis jeg har forstået dit indlæg rigtigt, så har du knuget agurkeskiverne og
ladet væden *blive* i skålen, og derefter hældt lagen over.

Jeg gør det, at jeg laver lagen i en anden skål, knuger agurkeskiverne godt
og kommer dem i skålen med lagen, og hælder den salte væde i vasken.

Jeg ved ikke om jeg har misforstået dit spørgsmål eller.......? Min
agurkesalat er i hvert fald aldrig salt. At den så bliver bedre af at stå og
trække et døgn eller mere er så en anden sag.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 13-05-10 18:58

"Tove Krieger" <missminimiv@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke om jeg har misforstået dit spørgsmål eller.......? Min
> agurkesalat er i hvert fald aldrig salt.>

Jo, du har misforstået (Eller jeg har ikke skrevet klart nok

Jeg hældte væden fra, og pressede agurkeskiverne.

> At den så bliver bedre af at stå og trække et døgn eller mere er så en
> anden sag.
Vi skal ha' resterne af agurkesalaten i morgen, så jeg glæder mig til at
smage hvor god den er blevet.

VH Pernille

Fra : Gamle

Dato : 13-05-10 18:43

Pernille Højgaard wrote:
klip

> [...]
> fortsatte efter opskriften. Agurkesalaten var spiselig, men jævn salt.
>
> Og det er så spørgsmålet: Hvad har jeg mon gjort galt?

Hej.

Du skulle ikke have saltet agurkeskiverne.
Jeg skiver agurken på et rivejern og derefter knuger jeg saften ud og så i
en krydret lage.
Jeg bruger 50% eddike og 50% sukker + en lillebitte smule salt + peber.
Lad den trække nogle timer og den er perfekt.
Fidusen er at agurken når den er knuget fri for (så meget som muligt) væde,
kan trække den søde lage.
Sådan har min mormor og mor lavet den og sådan laver jeg den (67 år).
Smager pragtfuldt.

Mvh.
Torben

Fra : Hauge

Dato : 13-05-10 18:45

Gamle skrev:
> Jeg skiver agurken på et rivejern og derefter knuger jeg saften ud og så i
> en krydret lage.

Ellers smid de revne agurker i et hovedpudebetræk og bind en knude. Læg
det i vaskemaskinen og kør en centrifugéring, så er de fine og tørre

Nej, det er skam ikke en vittighed, det er nemt til tzatziki og lign.

Mvh Hauge

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 13-05-10 18:59

> [...]
> det i vaskemaskinen og kør en centrifugéring, så er de fine og tørre
>
> Nej, det er skam ikke en vittighed, det er nemt til tzatziki og lign.

Det kunne jeg godt finde på, at prøve til næste gang. Tak!

VH Pernille

Fra : Heidi

Dato : 16-05-10 09:58

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg bruger 50% eddike og 50% sukker + en lillebitte smule salt + peber.
> Lad den trække nogle timer og den er perfekt.

Lige et spørgsmål fra en som aldrig har lavet agurkesalat endnu - skal lagen
varmes op til sukkeret er smeltet, eller skal sukkeret piskes ud i den kolde
eddike?

--
Heidi

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-05-10 11:16

Heidi <xnospamx@fjomp.com> skrev i meddelelsen
2OednZNyzJoyLnLWnZ2dnUVZ8rWdnZ2d@giganews.com:

> Lige et spørgsmål fra en som aldrig har lavet agurkesalat endnu -
> skal lagen varmes op til sukkeret er smeltet, eller skal sukkeret
> piskes ud i den kolde eddike?

Det kommer an på hvor meget tid, du har til rådighed.

Kan jeg nå at køle den ned, laver jeg altid min agurkesalat med opvarmet
eddike - både fordi, sukkeret lettere bliver opløst, og så har jeg en idé
om, at det trækker lidt mere smag, når de fintsnittede agurkerskiver, dilden
og de hele peberkorn overhældes med varm sukker/eddike. Skal det gå stærkt
med agurkesalaten, rører jeg sukkeret ud i i kold eddike.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : eljay

Dato : 18-05-10 00:06

Heidi skrev:
> Lige et spørgsmål fra en som aldrig har lavet agurkesalat endnu - skal
> lagen varmes op til sukkeret er smeltet, eller skal sukkeret piskes ud i
> den kolde eddike?

Du behøver ikke varme lagen. Der skal bare røres lidt længere tid, for
at få opløst sukkeret. Men en opvarmning kan sikkert trække lidt mere
smag ud af de krydderier du kommer i. F.eks. hele peberkorn, sennepsfrø
og laurbærblade. Jeg ville nok lade lagen køle af, før den hældes over
agurkeskiverne, så de bevarer deres sprødhed.

Hilsen Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-05-10 17:11

Pernille Højgaard <ph@praxis.invalid> skrev i meddelelsen
4bec2b68$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Og det er så spørgsmålet: Hvad har jeg mon gjort galt?

Jeg salter aldrig min agurkesalat. Snitter agurkerne fint, smider masser af
dild og hele peberkorn ved, overhælder med varm sukker/eddikeblanding,
smider i køleskabet og spiser.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-05-10 15:45

Jens Bruun skrev:

> Jeg salter aldrig min agurkesalat. Snitter agurkerne fint, smider
> masser af dild og hele peberkorn ved, overhælder med varm
> sukker/eddikeblanding, smider i køleskabet og spiser.

er det ikke lidt koldt?
Jeg synes det skal stå til dagen efter - og gerne med lidt kværnet
peber.

finn