Rabarber isterninger!
Fra : Morten P

Dato : 13-05-10 16:00

Jeg fik nogle ret lækre rabarber isterninger igår.

De var lavet på noget rabarber indkog, sukker, og sikkert også noget andet.
Så var massen lagt på bagepapir og i en form og i fryseren, hvorefter de
blev skåret i tern.

De var ikke hårde som isterninger, men meget seje i det. Super lækre!

Men hvordan laver man dem?

Fra : eljay

Dato : 13-05-10 17:24

Morten P skrev:
> [...]
> blev skåret i tern.
>
> De var ikke hårde som isterninger, men meget seje i det. Super lækre!

Det minder lidt om den Granité, som Price-brødrene lavede i et af deres
programmer. Her er linket:
http://www.dr.dk/dr1/spisemedprice/Programmer/Program9.htm?image=7

Mon ikke forholdene i opskriften passer meget godt, hvis du erstatter
rødvinen med rabarber, og måske kommer lidt mere sukker i?
Det kan godt være man ikke kan skrabe det med en gaffel, på grund af
fibrene i rabarberen, men du kan jo prøve og de bliver møre nok. Ellers
kan det vel også skæres i tern i stedet.

Fra : Morten P

Dato : 13-05-10 20:54

> Det minder lidt om den Granité, som Price-brødrene lavede i et af deres

Jeg tror vi er tæt på her.

Dog ser alle de links jeg har kunnet finde om granite ud til at man skal
kunne smadre det og få isflager. Dette var vitterligt en stor sej og mør
klump, ingen krystaller overhovedet.

De vidste dog ikke hvordan den var lavet, de havde selv fået den af en kok.

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 13-05-10 21:29

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
> klump, ingen krystaller overhovedet.
>
> De vidste dog ikke hvordan den var lavet, de havde selv fået den af en

Jeg syntes det lyder som noget frossent gele. Altså saft med husblas eller
måske agar-agar?

VH Pernille

Fra : Morten P

Dato : 13-05-10 22:01

> Jeg syntes det lyder som noget frossent gele. Altså saft med husblas eller
> måske agar-agar?

Ja, det kunne sagtens være det!

Så vi taler om at koge rabarber ind, blende dem, masser af sukker, husblas,
nedfrysning ikke?

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-05-10 12:14

Morten P <spam@spam.spam> skrev i meddelelsen
4bec6877$0$279$14726298@news.sunsite.dk:

> Så vi taler om at koge rabarber ind, blende dem, masser af sukker,
> husblas, nedfrysning ikke?

Kog rabarbere ind med sukker og vanilie til passende, sej konsistens, og
frys. Jeg vil tro, det gør tricket. Ingen grund til at blande husblas,
agar-agar og lign. ind i projektet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.