Ikke-giftigt alternativ til en kirsebær-la~
Fra : Jan .

Dato : 12-05-10 12:02

Jeg havde egentlig tænkt mig at plante nogle kirsebær-laurbær-buske i
haven, indtil jeg fandt ud af at busken er giftig. Da vi ikke ønsker
at tage nogle chancer med vores lille søn, så ser vi bort fra denne
busk, og må finde en anden lignende type.

Hvad er der af alternativer, altså en lignende (hurtig-voksende)
stedsegrøn busk, der ikke er giftig?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-05-10 19:28

On Wed, 12 May 2010 11:02:09 -0700 (PDT), "Jan ." <janelne@gmail.com>
wrote:

> [...]
>at tage nogle chancer med vores lille søn, så ser vi bort fra denne
>busk, og må finde en anden lignende type.

Hvor har du fundet ud af det henne?
Ikke fordi jeg som sådan ikke tror på det passer - jeg har bare aldrig
hørt det før.

>Hvad er der af alternativer, altså en lignende (hurtig-voksende)
>stedsegrøn busk, der ikke er giftig?

De fleste ting i haven er jo lidt smågiftige - kartofler, tomater og
bønner incl.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jan .

Dato : 12-05-10 13:00

On 12 Maj, 20:27, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> Hvor har du fundet ud af det henne?

Hej Mads. Se links'ne herunder:

http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/anlaeg_og_inspiration/676.html

Bemærk, at der ikke bare står "lidt giftig", men "giftig".

http://da.wikipedia.org/wiki/Laurb%C3%A6r-Kirseb%C3%A6r

Jeg hører meget gerne fra dig om alternativer. Er sikker på du har
nogle emner i ærmet? :)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-05-10 22:35

> http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/anlaeg_og_inspiration/676.html
>
> Bemærk, at der ikke bare står "lidt giftig", men "giftig".

Skal man indrette have efter "ikke giftig", så skal man slet ikke have en
have. Tænk på mængden af tusindfryd i græsplænen.

Måske var det bedre at lære knægten ikke at spise tingene? han kan jo komme
i haver hos kammerater, hvor man er knap så .............. omsorgsfuld.

Mvh Maria

Fra : Werner C. Klausen

Dato : 13-05-10 08:14

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
>
> Måske var det bedre at lære knægten ikke at spise tingene? han kan jo
> komme i haver hos kammerater, hvor man er knap så ..............

Ja, og glem ikke eks. jordbær og andre bær/frugter der indeholder
sukker/fructose. Nutidens børn får jo nærmest fråde om munden og bider
sagesløse forbipasserende i anklerne hvis de snuser til noget med sukker
i. Skidtet er pokkers vanedannende og kokain/lsd og deslige det rene
vand ved siden af.

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-05-10 13:18

Maria Frederiksen wrote:

> Måske var det bedre at lære knægten ikke at spise tingene? han kan jo
> komme i haver hos kammerater, hvor man er knap så ..............
> omsorgsfuld.

Helt enig! Vores have indeholder nok giftige planter til at aflive et
helt regiment, men alligevel har jeg ingen problemer med at lade vores
2-årige datter lege i haven.

Som du skriver, vil børn møde et hav af giftige ting og sager i naturen
og hos kammerater, så det er langt bedre at lære dem at noget kan man
spise, og noget kan man ikke spise.

Jeg synes man bør passe på giftige bær, især røde, fordi disse kan være
oplagt for en lille størrelse at putte i munden. Så dem fjerner vi, fx
de ellers flotter røde italiensk ingefær.

Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-05-10 06:07

On Wed, 12 May 2010 12:00:15 -0700 (PDT), "Jan ." <janelne@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/anlaeg_og_inspiration/676.html
>
>Bemærk, at der ikke bare står "lidt giftig", men "giftig".

Mange tak. De er lige hurtigt skimmet igennem og tilføjet mine
bogmærker.

>Jeg hører meget gerne fra dig om alternativer. Er sikker på du har
>nogle emner i ærmet? :)

Tjo... ikke umiddelbart. Og da slet ikke efter at have set den liste -
skulle alle giftige ting fra den liste fjernes fra min have ville her
blive rigtig meget mere tomt.

På de links står der heller ikke hvad det er på planterne der er
giftigt. Eller hvilket stof i planten der har giftvirkningen. Begge dele
ville være rart at vide. F.eks lige kirsebærlaurbær - jeg tror det kun
er bærrene som er giftige. I så fald kan man jo bare vælge en af de
sorter der ikke får bær.

Og så er jeg af princip også modstander af hysteri .... Her hos mig har
jeg flere af de helt slemme giftige ting og jeg har også tit min nevø og
niece på besøg, uden at jeg er bange for at de æder af dem. Ganske få af
tingene har de fået at vide de ikke må røre, men langt det meste vil de
overhovedet ikke tænke på at putte i munden.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-05-10 17:22

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> Ganske få af tingene har de fået at vide de ikke må røre, men langt
> det meste vil de overhovedet ikke tænke på at putte i munden.

Samme holdning her. Jeg har da både liljekonvaller og juleroser i
staudebedet - begge særdeles giftige. Men børnebørnene rør dem da ikke - de
har frit lejde til at plyndre farfars jordbærbed m.m.m.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : N/A

Dato : 13-05-10 18:57

Fra : N/A

Dato : 17-05-10 08:55

Fra : Tom Andersen

Dato : 13-05-10 10:08

"Jan ." <janelne@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Ja, der er mange farer, som truer de små :) De største farer / de største
doser, rent kemisk, ser vi slet ikke for de er overalt i produkterne i vore
omgivelser og i vores mad. Her ville jeg være rigtig bekymret, som forældre
til småbørn. Blødgører i plast f.eks. Kender du denne side:
http://www.babykemi.dk/

Hvad er der af alternativer, altså en lignende (hurtig-voksende)
stedsegrøn busk, der ikke er giftig?

Her kan jeg desværre ikke hjælpe dig, men hvis vi glemmer kravet om
stedsegrøn og skruer lidt op for den hurtigvoksende egenskab så kunne
forskellige sorter af pil måske være en mulighed. Jeg har selv sådan en
underlig mutant med flade grene - den lukke hurtigt et hul til vej og nabo
:)

Bambus?

PS
Nu tør jeg ikke drikke min urtete i de næste par dage - der er mælkebøtte i
og den står på den liste du lænker til .......nå pyt, den har jeg drukket i
mange år.

Tom

Fra : Max

Dato : 13-05-10 11:27

Hej Jan

> Hvad er der af alternativer, altså en lignende (hurtig-voksende)
> stedsegrøn busk, der ikke er giftig?

En rigtig lauerbær, om den er giftig ved jeg ikke, men ungerne
kan sagtens finde ud af at holde sig fra den :)

Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-05-10 19:45

On Thu, 13 May 2010 12:26:41 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>En rigtig lauerbær, om den er giftig ved jeg ikke, men ungerne
>kan sagtens finde ud af at holde sig fra den :)

Den har bare problemer med at overvintre udendørs, selv i en normal
dansk vinter.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 13-05-10 21:56

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev

> Den har bare problemer med at overvintre udendørs, selv i en normal
> dansk vinter.

Jeg har en, og vil gerne vide noget om friske blades anvendelighed kontra
tørrede.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Emil

Dato : 13-05-10 22:40

Preben R. Sørensen <preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg har en, og vil gerne vide noget om friske blades anvendelighed kontra
>tørrede.

Vær så god:
<http://tinyurl.com/Friske-Laurb-rblade>

m.v.h. Emil

Fra : Jan .

Dato : 13-05-10 11:46

On 13 Maj, 07:06, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> F.eks lige kirsebærlaurbær - jeg tror det kun
> er bærrene som er giftige. I så fald kan man jo bare vælge en af de
> sorter der ikke får bær.

Mads, kan du nævne navnet på en eller flere sorter der ikke får bær?

I skal i øvrigt ha' tak for jeres input - og jeres forskellige
"stikpiller" flere af jer kommer fra, angående hysteri. Hvis jeg skal
gi' jer et modspil, så tænk lige over hvordan du vil ha' det med hvis
dit eget barn bliver dødelig forgiftet af en plante du selv har
plantet i din have. Efter sigende er 10 bær fra kirsebær-laurbær-
busken dødelig for et barn.

Fra : Max

Dato : 13-05-10 18:55

Hej Jan

> gi' jer et modspil, så tænk lige over hvordan du vil ha' det med hvis
> dit eget barn bliver dødelig forgiftet af en plante du selv har
> plantet i din have. Efter sigende er 10 bær fra kirsebær-laurbær-

Prøv om du kan finde nogen tilfælde af børn der er døde
på grund af noget de har spist i haven. Sansynligheden
for at du slår dine bør ihjel med din bil er nok mange
tusind gange større end forgiftning i haven, har du tænkt
dig at sælge bilen så ?

Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-05-10 19:44

On Thu, 13 May 2010 19:54:34 +0200, "Max"

>Prøv om du kan finde nogen tilfælde af børn der er døde
>på grund af noget de har spist i haven. Sansynligheden

De findes - det er jeg egentlig ikke i tvivl om. Og flere bliver nok
også syge af at spise giftige ting fra haven. Men da den slags nok
foregår ret "stille" er det jo ikke noget man læser om i medierne.

>for at du slår dine bør ihjel med din bil er nok mange
>tusind gange større end forgiftning i haven, har du tænkt
>dig at sælge bilen så ?

Jeg ville nok hellere have lavet en sammenligning med køkkenknive,
kogende vand eller kogeplader her i stedet for lige biler
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Hauge

Dato : 13-05-10 18:57

Jan . skrev:
> Efter sigende er 10 bær fra kirsebær-laurbær-
> busken dødelig for et barn.

Nu har jeg aldrig smagt disse bær, men jeg er ret overbevist om at de
smager ekstremt afskyeligt så derfor vil det faktisk være umuligt at
spise mere end det første bær.. Man vil ret sikkert kaste op eller
begynde at tude (afhængig af alder).

Mvh Hauge

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-05-10 19:10

Jan . wrote:

> [...]
> dit eget barn bliver dødelig forgiftet af en plante du selv har
> plantet i din have. Efter sigende er 10 bær fra kirsebær-laurbær-

Min mor var skrækslagen ved tanken om at vi børn skulle spise guldregn,
så vi blev omhyggeligt instrueret i aldrig at måtte spise sådanne. Hun
vidste ikke så meget om mange andre planters giftighed. Vi har da
overlevet indtil nu (jeg er den ældste af flokken og er 55 år).

Et eksempel på at man næppe behøver være så bange for giftvirkningen, er
berberris. Dens torne er mere ubehagelige. Andre giftige bær og
plantedele smager så ubehageligt at et barn aldrig ville spise hvad der
svarer til ti bær.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-05-10 22:25

Erik Olsen wrote:

> Et eksempel på at man næppe behøver være så bange for giftvirkningen,
> er berberris.

Berberrisbær er faktisk egnede til syltning - ikke at jeg har haft lejlighed
til at prøve det.

> Dens torne er mere ubehagelige.

Ja, ubehagelige, men så er det heller ikke værre.

For nogle år siden gik der en historeie om en, der ved at falde om i en
bunke afklippede grene fik 100.000 torne i sig. Jeg prøvede at regne på det
ved at tælle hvor mange torne på en ½-meter lang gren der vender den rigtige
vej til at kunne blive et problem. Jeg kom frem til, at man skal have noget
i retning af 1000 m² tilplantet med berberris med 1 meter mellem hver busk
og derfra afklippe mindst 5 grene fra hver busk - og derefter ikke bare
falde om, men formelig rulle sig i grenbunken, for at få så mange torne i
sig. Og så forudsætter det, at alle grenene er døde og tørre. Ren
sensationspresse, det rigtige tal har nok ligget omkring 100.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-05-10 19:40

On Thu, 13 May 2010 10:46:04 -0700 (PDT), "Jan ." <janelne@gmail.com>
wrote:

>Mads, kan du nævne navnet på en eller flere sorter der ikke får bær?

De fleste storbladede typer får sjældent blomster og endnu sjældnere
bær. Jeg har f.eks aldrig oplevet en 'Etna' med hverken blomst eller
bær. Ikke dermed sagt at det ikke kan ske.

> [...]
>gi' jer et modspil, så tænk lige over hvordan du vil ha' det med hvis
>dit eget barn bliver dødelig forgiftet af en plante du selv har

Kan purken finde på at spise dem i egen have, så kan de også finde på at
spise naboens. Og naboen lader ikke være med at plante bare fordi du har
barn. Så det rigtige er at lære de små hvad man må og ikke må spise.

>plantet i din have. Efter sigende er 10 bær fra kirsebær-laurbær-
>busken dødelig for et barn.

Nu er bærrene iflg. wikipedia-artiklen du linkede til, ret beske i
smagen. Det i sig selv gør det usandsynligt at et barn overhovedet vil
spise 10 bær.

Det er fint nok at passe godt på sine børn, men på et tidspunkt skal de
altså til at tage vare på sig selv.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-05-10 23:07

"Jan ." <janelne@gmail.com> skrev i meddelelsen
> hvordan du vil ha' det med hvis
> dit eget barn bliver dødelig forgiftet af en plante du selv har
> plantet i din have.

Jeg ville da have det værre, hvis de fandt bærene i naboens have og ikke
havde lært hjemmefra, at man ikke spiser bær, man ikke kender ;-(

Som en anden nævner, så er der masser af giftige bær og planter blandt
de almindelige haveplanter - og hvis man skal undgå dem alle, så bliver
det en noget kedelig have.

Jan (en anden af slagsen)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-05-10 17:45

> [...]
> dit eget barn bliver dødelig forgiftet af en plante du selv har
> plantet i din have. Efter sigende er 10 bær fra kirsebær-laurbær-

Jeg ville have det meget, meget værre, hvis mit barn spise 10 bær fra en
kirsebær-laurbær fra en kammerats have, fordi jeg ikke havde gidet at lære
mit barn noget så simpelt som at holde munden væk fra ting, man ikke ved
hvad er.

Mvh Maria

Fra : N/A

Dato : 13-05-10 18:57

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-05-10 01:43

On 13 Maj, 22:56, Preben R. Sørensen <pre...@esenet.dk> wrote:

> Jeg har en, og vil gerne vide noget om friske blades anvendelighed kontra
> tørrede.

Du kan bruge dem til de samme ting med et langt bedre resultat, dvs
suppevisk, ned i flæskestegen osv. Desuden kan de bruges til ting,
hvor de tørrede ikke egner sig. F.eks. i blendede marinader og saucer
baseret på olivenolie.

Jeg bruger stort set kun friske blade i mit køkken.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Skovmanden

Dato : 15-05-10 17:23

Da vi ikke ønsker
> at tage nogle chancer med vores lille søn, så ser vi bort fra denne
> busk, og må finde en anden lignende type.

Ej, vil børnehysterien da ingen tage??
I bør nok plante jordbær over det hele, men pas på han ikke falder i
sideskudene! Måske er det en dårlig ide, alligevel.
Hindbær så? Åh nej, de er jo lige i øjenhøjde. Man kan få blade og alt
muligt i øjnene!!!!!

Måske er det bedst med en lejlighed og altankasser udenfor
børnehøjde???

Fra : Skovmanden

Dato : 15-05-10 17:32

On 15 Maj, 14:18, Martin Larsen <martin+spamfree+lar...@bigfoot.com>
wrote:

> [...]
> oplagt for en lille størrelse at putte i munden. Så dem fjerner vi, fx
> de ellers flotter røde italiensk ingefær.

Man kan vel også hale ynglen rundt ihaven og udpege de 2-3 ting, du
IKKE skal spise, med ordene: Hør her sønnike. Spiser du de der, så dør
du! Den fiser nok ind. Men det tør forældre vel ikke??
Min søn ved PRÆCIST hvad der er godt og skidt. Er vel for filan
forældres rolle, at gøre dem det begribeligt,
Er sinpelthen en latterlig diskussion!

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-05-10 08:55

Skovmanden wrote:

> Man kan vel også hale ynglen rundt ihaven og udpege de 2-3 ting, du
> IKKE skal spise, med ordene: Hør her sønnike. Spiser du de der, så dør
> du! Den fiser nok ind.

Ikke hos en 2-årig. Med helt små børn får forbud ofte den modsatte
effekt - de gør præcis det de får at vide de ikke må.

> Er sinpelthen en latterlig diskussion!

Vel ikke ligefrem latterlig, men frygten er rigtignok stærkt overdrevet!

Martin