Problemer med Opel Vectra A 1,7TD
Fra : Allan Jensen

Dato : 13-05-10 09:44

Hej,

Min gode(?) gamle(!) Opel Vectra A 1,7TD '94 er begyndt at opføre sig
underligt.
Den har godt nok løbet små 300.000 på samme motor (btw, det er Isuzu-
modellen), og skal lige have dieselstarter om morgenen, men den er
begyndt på indimellem at "opgive ævred".
Når jeg kører, så taber den stille og roligt kraften og dør til sidst
(indenfor ca. 30 sekunder). Så skal jeg lige holde stille en 20-30
sekunder, bruge starteren lidt (en 10-20 sekunder). Så kommer den
igen, og der er ikke noget.

Jeg tænker, at det evt. kunne være der kom vand ind i motoren fra
f.eks. en utæt toppakning, men smøreolien ser ikke ud til at det er
det (ingen "mayonnaise").

Er der nogen, der har en idé om hvad der kan være i vejen?

Hilsen Allan

Fra : GSX 750

Dato : 13-05-10 16:53

"Allan Jensen" <snotboble@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hej Allan.
Dine gløderør trænger garanteret til udskiftning, deraf svær at starte. Du
skal osse skifte brændstoffilteret (dieselfilter), sikkert derfor motoren
dør ud og skift så lige dit luftfilter med det samme. Skifter du
regelmæssigt olie på motoren? Ud over det kan motoren være slidt, så den
ikke danner den kompression der er nødvendig, for at motoren skal fungere
optimalt.
Er nogle helt uenige?
Mvh
Jarl
--
gammel dieselchauffør

Fra : aje@artirio.dk

Dato : 27-06-10 14:23

On May 13, 5:53 pm, "GSX 750" <n...@name.invalid> wrote:

Hej Jarl (og andre),

> Dine gløderør trænger garanteret til udskiftning, deraf svær at starte. Du
> skal osse skifte brændstoffilteret (dieselfilter), sikkert derfor motoren
> dør ud og skift så lige dit luftfilter med det samme. Skifter du

Jeg købte et nyt dieselfilter, og det ligner basalt set et oliefilter.
Der er et billede her:
http://media.thg.dk/DAT/pic/m/501666831121.JPG
Men jeg kan simpelt hen ikke få det gamle fri! Selv med filtertang vil
det ikke rokke sig ud af flækken.

Er der nogen her, der ved om der er noget specielt der skal gøres for
at få det fri? Opel Vectra 1,7TD '94 (Isuzu motor).

Og hvordan gøres det i praksis, når det er fri? Fylde det gamle filter
op med diesel og montere det, så der ikke kommer luft i
brændstofsystemet?

Hilsen Allan

Fra : GSX 750

Dato : 29-06-10 11:36

<aje@artirio.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

http://media.thg.dk/DAT/pic/m/501666831121.JPG
Men jeg kan simpelt hen ikke få det gamle fri! Selv med filtertang vil
Ja har jeg osse prøvet med en nyligt indkøbt bil. Min nødløsning var at slå
det forsigtigt af med hammer og mejsel. Det nye oliefilter blev sat på med
tang.
--
Er der nogen her, der ved om der er noget specielt der skal gøres for
at få det fri? Opel Vectra 1,7TD '94 (Isuzu motor).
--
Hmm. Hvis det er et originalt filter, skulle det være lige til. Et
uoriginalt filter kan have forkert størrelse og så er det ikke til at komme