Alfa status
Fra : Ukendt

Dato : 12-05-10 16:44

Efter ca. en måned med en Alfa Romeo 146 har
jeg bemærket flg. "unøjagtigheder".

1) Antennen er en kort sort tingest på taget. Ikke voldsom effektiv, dog
brugbar
med kortvarige udfald. Kan være radioen (Sony-ting).

2) Meget urolig bagtøj. Hopper sideværts over ujævnheder.
Kan være støddæmperne ? Også ved 149.000 km. ???

3) Servo larmer. En utæthed. Generelt dyrt at reparere på ??

4) Vesntre bagbremse hænger. Lugter og føles varmt. Må vente.

5) Ekstrem 'venlig' motor. Fra næsten totalt lydløst
bykørsel i 2. gear til en sprød snerren mod de
6-7000 omdr op gennem gearene. Dog positivt.

6) Bakgearet lidt 'knoklet'. Forventes fikset
med Tec2000 som 'reddede' gearkassen i Ford'en.

7) Styretøjet ryster ved lav fart. Er Alfa Romeo
kendt for 'drillesyg' styretøj eller er det evt. blot
mine Continental EcoConti Contact 3 dæk (hedder de vidst)
som skal afbalanceres ?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-05-10 16:55

On Wed, 12 May 2010 17:44:15 +0200, ">>Eque<<" <-> wrote:

>1) Antennen er en kort sort tingest på taget. Ikke voldsom effektiv, dog
>brugbar
>med kortvarige udfald. Kan være radioen (Sony-ting).
Køb en ny kvalitets antenne der passer til radioen, simpelt og nok
ikke særligt bekosteligt. Vær opmærksom på om antennens
stelforbindelse er iorden.

>2) Meget urolig bagtøj. Hopper sideværts over ujævnheder.
>Kan være støddæmperne ? Også ved 149.000 km. ???
Ja støddæmpere og ophæng/bøsninger.

>3) Servo larmer. En utæthed. Generelt dyrt at reparere på ??
Det kan servoer være, men der fås repkit til mange pumper.

>7) Styretøjet ryster ved lav fart. Er Alfa Romeo
>kendt for 'drillesyg' styretøj eller er det evt. blot
>mine Continental EcoConti Contact 3 dæk (hedder de vidst)
>som skal afbalanceres ?
Afbalacering er forholdsvis billigt, så start der.
Overvej en styrtøjsudmåling.
Og som i 2, kig på støddæmpere og ophæng/bøsninger.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-10 17:06

> Køb en ny kvalitets antenne der passer til radioen, simpelt og nok
> ikke særligt bekosteligt. Vær opmærksom på om antennens
> stelforbindelse er iorden.

Ved du, om man evt. kan nøjes med en lidt længere 'stav'
som passer i gevindet på det originale evt. ?
Er ikke meget for at 'skrue-bore' montere en helt
fremmed antenne.

> Ja støddæmpere og ophæng/bøsninger.

Lidt tideligt, men OK, lyder overkommeligt.

> Det kan servoer være, men der fås repkit til mange pumper.

Det kan måske også være en slange.
Vil jeg lade værkstedet undersøge ved
nærmeste lejlighed. Bilen skal alligevel
ha' lavet nogle småting iforb. med handelen.

> Afbalacering er forholdsvis billigt, så start der.
> Overvej en styrtøjsudmåling.
> Og som i 2, kig på støddæmpere og ophæng/bøsninger.

Okay. Vil jeg gøre ved samme lejlighed, lige
lade dem kikke bremser + styrtøj efter.

Tak for inputz.

Fra : Henrik B.

Dato : 12-05-10 19:32

">>Eque<<" <-> skrev i meddelelsen

> 1) Antennen er en kort sort tingest på taget. Ikke voldsom effektiv, dog
> brugbar
> med kortvarige udfald. Kan være radioen (Sony-ting).

Helt sikkert ikke antennens skyld! Mercedes A- og B-klasse har også kun en
kort pisk, men for satan de kan fange radiostationer!

> 2) Meget urolig bagtøj. Hopper sideværts over ujævnheder.
> Kan være støddæmperne ? Også ved 149.000 km. ???

Specielt efter 149.000 km. Men troligt nok nærmere gummibøsningerne...

> 5) Ekstrem 'venlig' motor. Fra næsten totalt lydløst
> bykørsel i 2. gear til en sprød snerren mod de
> 6-7000 omdr op gennem gearene. Dog positivt.

Et Alfa særkende.

> 6) Bakgearet lidt 'knoklet'. Forventes fikset
> med Tec2000 som 'reddede' gearkassen i Ford'en.

Et almindelig olieskifte på kassen redder det med garanti også...

> 7) Styretøjet ryster ved lav fart. Er Alfa Romeo
> kendt for 'drillesyg' styretøj eller er det evt. blot
> mine Continental EcoConti Contact 3 dæk (hedder de vidst)
> som skal afbalanceres ?

Generelt er Conti nogle af markedets mest runde dæk (lyder åndsvagt - ik'?
Men desværre sandt), så start med en afbalancering...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-05-10 19:55

On Wed, 12 May 2010 20:31:58 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>">>Eque<<" <-> skrev i meddelelsen

>Helt sikkert ikke antennens skyld! Mercedes A- og B-klasse har også kun en
>kort pisk, men for satan de kan fange radiostationer!
Det tror jeg vi har diskuteret før Henrik, resume:
Hvis antenne og radio ikke passer sammen, kan antennen være lige så
kort/lang den vil, resultatet er dårligt.

Har antennen dårlig stelforbindelse bliver resultatet dårligt.

Har der været vand i kablet så er resultatet dårligt.

Er antennen i korrekt længde ifht. det frekvensbånd man vil modtage er
resultatet bedre end hvis antennen er for kort/lang.

Så kan man benytte antenner med aktiv forstærker, det hjælper kun til
at ophæve tab i kablet eller det kan redde en ellers dårlig AGC i en
radio.

/Hans

Fra : ShutEye

Dato : 12-05-10 21:36

> 2) Meget urolig bagtøj. Hopper sideværts over ujævnheder.
> Kan være støddæmperne ? Også ved 149.000 km. ???

Uafhængigt ophængt bagtøj?
Sådan føles min Civic også og den har uafhængigt ophængt bagtøj.
Det giver en markant anderledes fornemmelse ift biler der har bro og det har
din ford nok haft.
Prøv at væn dig til det - evt test det med speederen længere nede end
normalt, det er af det gode :)

Fra : Henrik B.

Dato : 12-05-10 23:51

"ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen

> [...]
> har din ford nok haft.
> Prøv at væn dig til det - evt test det med speederen længere nede end

Formentlig også langt bedre vejbeliggenhed ved meget læs....