Plejetillæg samt tilskud?
Fra : JBJ

Dato : 12-05-10 10:01

Min mor har ansøgt om plejetillæg, hun er folkepensionist og 82 år - hun
har kun folkepensionen + ATP som indtægt. Det har kommunen afslået, da de
siger at plejetillæg er til førtidspensionister, og hun dermed ikke er i
målgruppen siden hun er folkepensionist. Men min far fik plejetillæg og han
var folkepensionist.

Hvad er det lige der går galt her?

Er det kommunen der er galt på den eller os?
Og har min far så fået plejetillæg uden at skulle have haft det(det var
kommunen der tildelte det)?

Plejetillæg skal bruges til at hyre en til at hjælpe min mor i de timer som
kommunen ikke gør.

PS. Jeg er førtidspensionist og har ansøgt om hjælp tidligere, og fik at
vide at det kunne jeg ikke få fordi jeg ikke er folkepensionist.

Min mor har ansøgt om tilskud til container, hun ønsker at flytte til
Filippinerne hvor man får mere for pengene og kan få den hjælp som man som
pensionist ikke har råd til at købe sig til herhjemme. Det er også blevet
afslået da kommunen mener at hun har et for stort rådighedsbeløb = 5255 kr.
måned og dermed selv kan lave en aftale med shippingselskabet om en
container til 46.000 kr. Dette tal kan vi dog ikke få til at stemme nogen
steder og har klaget over det, men kommunen fastholder deres afgørelse. Ud
fra vores beregning er der et rådighedsbeløb på 378 kr. når alle udgifter
er betalt inkl. mad.

Hvad er reglerne for rådighedsbeløb?

Nogle forslag til hvad vi kan gøre?

Med venlig hilsen / With kind regards

Jan Johansson

Fra : Dan Andersen

Dato : 12-05-10 22:41

Prøv at kontakte www.juristbistand.dk

Fra : Karina Jensen

Dato : 13-05-10 09:07

[klip]
"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at kontakte www.juristbistand.dk

Jeg synes, vores spørger i stedet skal kontakte Københavns Retshjælp. I
modsætning til juristbistand.dk, så er det gratis at få hjælp hos
retshjælpen, som har omkring 120 juridiske medarbejdere. Vi har stor
erfaring i den slags sager, som spørgeren beskriver. Hvis spørgeren ikke bor
i nærheden af retshjælpen, kan man ringe til os i stedet.

www.retshjaelpen.dk

/Karina