Hvordan planlægger man en bilferie?
Fra : Morten P

Dato : 12-05-10 10:01

Har aldrig prøvet bilferie før men skal præve det nu.
Skal til Azoerne (øgruppe 1500 km nord for Portugals kyst)

Er der nogle hjemmesider der kan støtte?

Fra : alexbo

Dato : 12-05-10 10:34

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev
..
> Har aldrig prøvet bilferie før men skal præve det nu.
> Skal til Azoerne (øgruppe 1500 km nord for Portugals kyst)
> Er der nogle hjemmesider der kan støtte?

Først og fremmest et kort og et kompas, 1500 km Nord for Portugal ligger
England, Azorerne ligger vest.
Hvis ikke der var så meget vand imellem Portugal og Azorerne ville jeg
anbefale at køre til Lissabon og dreje til højre i lyskurven lige inden man
når bygrænsen.
Jeg kender ikke noget til bilkørsel på Azorerne hvis det er meningen at
flyve derover og køre rundt i lejet bil.
Men her er i hvert fald en side.
http://www.azores.dk/generelt_om_azorerne.htm

De skriver blandt andet.
"På de fleste øer kan man leje biler. Men i højsæsonen er der tit udsolgt på
de små øer, og det er temmelig dyrt. I stedet kan man leje en Taxa for en
hel dag eller nogle få timer.
Det er måske endda billigere hvis man regner benzin, forsikring m.m. med.
Sørg for at få en chauffør der taler engelsk
eller et andet sprog du forstår. Så har du samtidig gratis guide, der gerne
fortæller dig en masse om de lokale forhold."

Jeg tror det er et godt råd, en ting er at tulle rundt på Mallorca i en
lejet bil, noget andet er at hoppe rundt på de mange øer i Azorerne, der
virker det fornuftigt med en række taxaer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten P

Dato : 12-05-10 13:21

> Først og fremmest et kort og et kompas,

Ja, og en GPS med hele Europa i!
Min er kun Norden.

> 1500 km Nord for Portugal ligger
> England, Azorerne ligger vest.

Aha, geografi har så heller aldrig været min stærke side :D

> Jeg kender ikke noget til bilkørsel på Azorerne hvis det er meningen at
> flyve derover og køre rundt i lejet bil.

Jeg har firmabil, så diesel er betalt, så det bliver egen bil hele vejen

Men turen må være (ifølge map24):

København, Tyskland, Holland, Belgien, Frankring, Spanien, Portugal, båd,
Azorerne

Kan det gøres smartere i egen bil?

Fra : ShutEye

Dato : 12-05-10 13:55

> København, Tyskland, Holland, Belgien, Frankring, Spanien, Portugal, båd,
> Azorerne

Mener du overhovedet det jeg forstår ved "bilferie" eller mener du blot at
komme fra a til b i egen bil?

Bilferie for mig er bare at køre ud i det blå med et par få steder man gerne
vil nå at se.
Resten er ren oplevelse og impro :)

Fra : alexbo

Dato : 12-05-10 14:26

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev

> København, Tyskland, Holland, Belgien, Frankring, Spanien, Portugal, båd,
> Azorerne
> Kan det gøres smartere i egen bil?

Ja hvis den kan sejle.

From the European continent you can fly direct from Lisbon by S.A.T.A. and
TAP or direct with S.A.T.A from Frankfurt a. Main, London, Amsterdam and
Munique located in Germany. There are no passenger ferries or similar
available between mainland Portugal and the Azores.

Jeg kan slet ikke gennemskue ideen med at tage bil med til Azorerne, så
ville jeg hellere køre rundt i Portugal eller Spanien.

Jeg har forøvrigt kørt til Portugal, til Estoril en badeby udenfor Lissabon,
det skyldes nærmest at vi kørte til Barcelona, men vejret var dårligt og så
drejede vi til højre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten P

Dato : 13-05-10 01:16

> There are no passenger ferries or similar
> available between mainland Portugal and the Azores.

Arghr! Det ødelægger ideen

> Jeg kan slet ikke gennemskue ideen med at tage bil med til Azorerne

Det er fordi jeg skal hente en hund

Fra : Brian Lund

Dato : 13-05-10 13:57

> Arghr! Det ødelægger ideen

> Det er fordi jeg skal hente en hund

Så må den jo ud at flyve!

Det er sikkert også væsentligt billigere at flyve der ned og hjem igen
end at køre de mange kilometer (+færgebillet der ikke findes)! Og det
endda selvom du skal betale ekstra for at få hunden med hjem...

Brian

Fra : Morten P

Dato : 13-05-10 16:04

"Brian Lund" <brian@lundfoto.dk> wrote in message

> [...]
> at køre de mange kilometer (+færgebillet der ikke findes)! Og det endda
> selvom du skal betale ekstra for at få hunden med hjem...

Jo, enig, det var mere for at få en tur ud af det, og se det sted den kommer
fra.
Den skal nok klare flyveturen, det gjorde den sidste da også
Omend turen havde været styg for den med kulde fra lastrummet, ensomhed,
lort overalt og ingen til at tage sig af den

Fra : KT

Dato : 13-05-10 17:31

Hvorfor i alverden importere hunde så langt væk fra?

Der er sgu da køtere nok her i landet!!

Knud

Fra : Bjørn J.

Dato : 12-05-10 13:56

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er der nogle hjemmesider der kan støtte?

Her er da lidt beretning.

http://www.portugalnyt.dk/content/portugalbil.aspx

mvh/Bjørn J.

Fra : Morten P

Dato : 13-05-10 01:18

> Her er da lidt beretning.
>
> http://www.portugalnyt.dk/content/portugalbil.aspx

Perfekt! Det ser rigtigt spændende ud

Fra : Armand

Dato : 12-05-10 14:02

Morten P skrev:
> Har aldrig prøvet bilferie før men skal præve det nu.
> Skal til Azoerne (øgruppe 1500 km nord for Portugals kyst)
>
> Er der nogle hjemmesider der kan støtte?

Med dét rejsemål ville jég nok starte med at anskaffe mig en ordentlig bil:
<http://www.watercar.com/assets/images/db_images/db_0013.jpg>

--
Armand

Fra : ShutEye

Dato : 12-05-10 14:16

> Med dét rejsemål ville jég nok starte med at anskaffe mig en ordentlig
> bil:
> <http://www.watercar.com/assets/images/db_images/db_0013.jpg>

Hehe :)
Den er dyr men til gengæld er den hverken god til at køre eller sejle :)

Fra : Bjørn J.

Dato : 12-05-10 14:27

> Med dét rejsemål ville jég nok starte med at anskaffe mig en ordentlig
> bil:
> <http://www.watercar.com/assets/images/db_images/db_0013.jpg>

Ja, for der er ingen færgeforbindelse fra Lisabon til Azoerne.

Gad vide, hvor lang tid det ville tage at sejle fra Lisabon til Azoerne med
en gammel dansk bilfæge de godt 1.300 km ?

mvh/Bjørn J.

Fra : ShutEye

Dato : 12-05-10 15:00

> Gad vide, hvor lang tid det ville tage at sejle fra Lisabon til Azoerne
> med en gammel dansk bilfæge de godt 1.300 km ?

Omtrent 2 døgn vel?

Fra : Bjørn J.

Dato : 12-05-10 15:10

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Omtrent 2 døgn vel?

Så meget af den gamle færgekaffe kan jeg godt nok ikke holde ud.

mvh/Bjørn J.

Fra : ShutEye

Dato : 12-05-10 15:16

> Så meget af den gamle færgekaffe kan jeg godt nok ikke holde ud.

Jamen beklager da :)
Solgte de ikke også guldøl?

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 12-05-10 15:24

On Wed, 12 May 2010 16:15:31 +0200, "ShutEye" <no@no.no> wrote:

>Jamen beklager da :)
>Solgte de ikke også guldøl?

>--

Det gør de i hvert fald stadig på Scandlines Helsingør - Helsingborg.

Man kan sidde og iagttage en ellers pæn svensker visne fuldstændigt i
takt med at guldbajerne glider indenbords. .o)))

Det er en "fornøjelse" at være ombord sådan en fredag aften i selskab
med folk uden et ordentligt forhold til alkohol, samt et antal
sikkerhedsvagter, der målt på outfit ikke mangler noget, sammenlignet
med de væbnede styrker i Afghanistan.

Der er folk som flytter over og bor sammen med dem, bare på grund af
bilpriserne. ))))

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : ShutEye

Dato : 12-05-10 15:40

> Det gør de i hvert fald stadig på Scandlines Helsingør - Helsingborg.
>
> Man kan sidde og iagttage en ellers pæn svensker visne fuldstændigt i
> takt med at guldbajerne glider indenbords. .o)))

Jojo men det er vist ikke ruten til Azorerne?

> [...]
> med folk uden et ordentligt forhold til alkohol, samt et antal
> sikkerhedsvagter, der målt på outfit ikke mangler noget, sammenlignet

Det må jo kunne betale sig at få besøget?

> Der er folk som flytter over og bor sammen med dem, bare på grund af
> bilpriserne. ))))

Snak pænt om mine fremtidsplaner!

Fra : Bjørn J.

Dato : 12-05-10 18:39

> Jamen beklager da :)

Derfor ikke..:)

> Solgte de ikke også guldøl?

Sikkert, men det brugte jeg ikke.

Har du aldrig sejlet med Storebæltsfærgerne eller blev de lagt ned før din
tid ?..

mvh/Bjørn J.

Fra : ShutEye

Dato : 12-05-10 21:41

> Derfor ikke..:)

:)

> Sikkert, men det brugte jeg ikke.
>
> Har du aldrig sejlet med Storebæltsfærgerne eller blev de lagt ned før din
> tid ?..

Dem har jeg, som knægt, tilbragt meget tid ombord på.
Før Storebæltsbroen og med familie i Århus (Aarhus? :) var Kalundborg-Århus
den bedste rute, eftersom vi boede i nordsjælland.
Men dengang drak jeg hverken kaffe eller guldøl :)

Fra : Armand

Dato : 13-05-10 11:11

ShutEye skrev:

> [...]
> den bedste rute, eftersom vi boede i nordsjælland.
> Men dengang drak jeg hverken kaffe eller guldøl :)

Det var ellers det perfekte sted for en knægt at smugdrikke en elefant
eller to: Forældrene vil jo bare tro at man var søsyg

--
Armand.

Fra : ShutEye

Dato : 13-05-10 13:31

> Det var ellers det perfekte sted for en knægt at smugdrikke en elefant
> eller to: Forældrene vil jo bare tro at man var søsyg

Og det siger du først nu! :)

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 12-05-10 15:27

On Wed, 12 May 2010 15:26:43 +0200, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Gad vide, hvor lang tid det ville tage at sejle fra Lisabon til Azoerne med
>en gammel dansk bilfæge de godt 1.300 km ?

En almindelig bilfærge holder som regel en fart på 16-20 knob. Så kan
du selv regne det ud.

Ihukommende min Rasmus Klump, så er det omtalte farvand vist nok
beliggende mistænkeligt tæt på Biscayen, og det er noget snavs, kan
jeg huske. ,-))

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 12-05-10 18:40

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> En almindelig bilfærge holder som regel en fart på 16-20 knob. Så kan
> du selv regne det ud.

De var i hvertfald hurtige nok til at stå på vandski efter.

mvh/Bjørn J.

Fra : oz3bto

Dato : 12-05-10 22:04

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse
> Har aldrig prøvet bilferie før men skal præve det nu.
> Skal til Azoerne (øgruppe 1500 km nord for Portugals kyst)
>
> Er der nogle hjemmesider der kan støtte?

GPS er en god ting .. men tag også lige nogen kort med der også har de
mindre veje med ..

Sådanne GPS tingester har det med at stå af når man har mest brug for dem

Fra : ShutEye

Dato : 12-05-10 22:06

> GPS er en god ting .. men tag også lige nogen kort med der også har de
> mindre veje med ..
>
> Sådanne GPS tingester har det med at stå af når man har mest brug for dem

Yep!
Og det er SÅ meget nemmere at danne sig et overblik på et godt, gammeldags
papirkort ift den lille skærm på GPSen.

Fra : Anders Majland

Dato : 19-05-10 15:51

> Sådanne GPS tingester har det med at stå af når man har mest brug for dem

Men de er jo snart billigere end gode papirkort ...

/A