Savora
Fra : Grethe Hoff

Dato : 11-05-10 21:31

Hei!
Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en sennep som heter Savora fra
Colmans. Jeg bor i Viborg, så Midt Jylland er godt!
--
Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Emil

Dato : 13-05-10 00:58

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> wrote:

>Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en sennep som heter Savora fra
>Colmans. Jeg bor i Viborg, så Midt Jylland er godt!

Kender den ikke og har aldrig set den herhjemme, men den er i deres
sortiment, og den kan købes online:
<http://www.colmansmustardshop.com/acatalog/Colman_s_Mustards.html>
ca. midt på siden.

Ellers plejer jeg at kunne finde specielle og mærkelige varer hos
Chas_E i Århus <http://www.chas-e.dk/> Deres honningristede myrer er
et hit som pynt på isdesserten.

Så vidt jeg kan se, er det en kraftigt krydret og mild sennep
(malt eddike, cayennepeber, muskat, sennepsfrø, kanel, kommen,
hvidløg, fransk estragon, nelliker, selleri, og honning).

Et vildt gæt vil være, at 2/3 Dionsennep + 1/3 Sød sennep fra Coop
(brugsen kvickly) vil komme tæt på. Eller måske er halvt af hver
bedre?
MEN DET ER ALTSÅ KUN ET GÆT!

m.v.h. Emil

Fra : troglodyt

Dato : 13-05-10 04:13

On Thu, 13 May 2010 01:57:55 +0200, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

>Ellers plejer jeg at kunne finde specielle og mærkelige varer hos
>Chas_E i Århus <http://www.chas-e.dk/> Deres honningristede myrer er
>et hit som pynt på isdesserten.

Har de også ristede elefanter til salg?

troglodyt

Fra : Grethe Hoff

Dato : 13-05-10 20:28

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Et vildt gæt vil være, at 2/3 Dionsennep + 1/3 Sød sennep fra Coop
> (brugsen kvickly) vil komme tæt på. Eller måske er halvt af hver

Tusen takk, Emil! Det ser ut til at jeg skal bestille den fra GB, men det er
det verdt! Prøv den spesielt til kokt torsk. Perfekt!
--
Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Grethe Hoff

Dato : 15-05-10 16:12

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Tusen takk, Emil! Det ser ut til at jeg skal bestille den fra GB, men det
> er det verdt! Prøv den spesielt til kokt torsk. Perfekt!

....også er den bestil og ordrebekreftelse mottatt. Så får jeg håpe det ikke
blir noen avgifter lagt på....
--
Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-05-10 20:38

Grethe Hoff <grethe---@ceroy.dk> skrev i meddelelsen
4beeb9c6$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> ...også er den bestil og ordrebekreftelse mottatt. Så får jeg håpe
> det ikke blir noen avgifter lagt på....

Hvis du befinder dig i Danmark, og har bestilt fra et andet EU-land, kommer
der ikke yderligere afgifter på.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Grethe Hoff

Dato : 16-05-10 10:32

> [...]
> 4beeb9c6$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvis du befinder dig i Danmark, og har bestilt fra et andet EU-land,

Godt! Bor i Jylland....;)
--
Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Emil

Dato : 20-05-10 23:54

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> wrote:

>Tusen takk, Emil! Det ser ut til at jeg skal bestille den fra GB, men det er
>det verdt! Prøv den spesielt til kokt torsk. Perfekt!

Velbekomme.

Men hvordan tilbereder man kogt torsk på norsk?
(Er senneppen brugt i sovsen, eller som tilbehør`)

Traditionelt dødkoges torsk her i DK, så de stivkogte flager af fisken
er tæt på uspiselige, men det opvejes så af en kraftig sennepssovs med
rigeligt af gule sennepsflager, som dog koges til den bitre smag
fremkommer. Altså total fiasko.

Det optimale er, at opvarme fisken til 50 grader C., og holde den der
i ca 5-10 min (afhængigt af tykkelsen). Længere tid ved 50 grader gør
ingen forskel. Men temperaturen skal være nøjagtig!

Den hvide, opbagte sovs skal være færdig, før senneppen tilsættes,
hvorefter den hviler i 10-15 minutter ved max. 65 grader C.

m.v.h. Emil