Olivenpesto
Fra : Ukendt

Dato : 11-05-10 21:27

Hej

Jeg har lige været en smuttur i sydfrankrig. Her blev jeg præsenteret for en
form for olivenpesto som jeg fik på ristet flute. Den består af oliven og
olie men hvad kunne der mere være i måske lidt hvidløg.

Er der en frankofil som lige ligger inde med opskriften.

/karsten

Fra : Ralph

Dato : 11-05-10 21:34

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> en form for olivenpesto som jeg fik på ristet flute. Den består af oliven

Er IKKE frankofil, men hvis du mener oliventapenade er det verdens letteste
tilbehør, en håndfuld sorte oliven, et skvæt olivenolie, et par fed hvidløg
og salt og peber i en blender i 20 sekunder, færdig.
Og hvis det så IKKE skulle være det du mener så prøv alligevel, jeg tror du
vil kunne lide det.

--
Ralph

Fra : Kim Jensen

Dato : 11-05-10 21:35

Karsten Madsen wrote:
> Jeg har lige været en smuttur i sydfrankrig. Her blev jeg præsenteret for en
> form for olivenpesto som jeg fik på ristet flute. Den består af oliven og
> olie men hvad kunne der mere være i måske lidt hvidløg.

Det lyder i mine ører som en oliven-tapanade, du har fået. Og det er
ganske rigtigt oliven, hvidløg, olivenolie og evt. soltørrede tomater.

> Er der en frankofil som lige ligger inde med opskriften.

Der findes helt sikkert et hav af varianter, men jeg tror nøgleordet i
din søgning skal være "oliventapanade"

(jeg er ikke selv oliven-fan, så kan desværre ikke anbefale en bestemt
opskrift)

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-05-10 23:23

Karsten Madsen <6 på drosselvej i danmark> skrev i meddelelsen
> [...]

> for en form for olivenpesto som jeg fik på ristet flute. Den består
> af oliven og olie men hvad kunne der mere være i måske lidt hvidløg.

Du har allerede fået forklaringen, så jeg vil bare koge lidt yderligere
suppe på pesto-delen:

I dele af sydfrankrig bruger man "pistou", der ligner den italienske "pesto"
meget. Mig bekendt er det særligt parmegiano'en i pestoen, der adskiller de
to. Fransk pistou er altså italiensk pesto uden ost. Måske andre ved mere?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 12-05-10 00:27

On 11 Maj, 22:33, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:

> Er IKKE frankofil, men hvis du mener oliventapenade er det verdens letteste
> tilbehør, en håndfuld sorte oliven, et skvæt olivenolie, et par fed hvidløg
> og salt og peber i en blender i 20 sekunder, færdig.

Og en ansjosfilet!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang