15 gram olie
Fra : Kirsten Marker

Dato : 11-05-10 10:58

Hej!

Skal bruge 15 g olie i en opskrift, hvordan finder jeg frem til mængden uden
brug vægt?

Mvh/kirsten

Fra : Harry Lund

Dato : 11-05-10 11:37

Kirsten Marker skrev:
> Hej!
>
> Skal bruge 15 g olie i en opskrift, hvordan finder jeg frem til mængden uden
> brug vægt?
>
> Mvh/kirsten

Ja Ja , nu skal vi jo lige vide om det er dieselolie, rapsolie eller hvad???
Men ellers søger du på google efter vægtfylder af olier !
Og så er regnestykket enkelt idet vægtfylde er gram pr kubikcentimeter !
venligst
Harry

Fra : Harry Lund

Dato : 11-05-10 11:37

Fra : Harry Lund

Dato : 11-05-10 11:47

Kirsten Marker skrev:
> Hej!
>
> Skal bruge 15 g olie i en opskrift, hvordan finder jeg frem til mængden uden
> brug vægt?
>
> Mvh/kirsten

Hvorfor mit svar er kommet 2 gange ved jeg ikke.
Men det gør det jo ikke mere rigtigt.
Men hvorfor vil du ikke bruge en vægt ????
Du undgår alle mulige problemer emd densitet-målinger/temperaturmåling
og regneproblemer.
Harry

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-05-10 11:47

Kirsten Marker skrev:

> Skal bruge 15 g olie i en opskrift, hvordan finder jeg frem
> til mængden uden brug vægt?

Det lyder som om en spiseskefuld passer nogenlunde.

http://www.dk-kogebogen.dk/teknik/weight.php

--
Herluf :·)

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 11-05-10 06:21

On 11 Maj, 12:46, "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJ...@privat.dk>
wrote:

> Det lyder som om en spiseskefuld passer nogenlunde.

Ja. Medmindre der er tale om molekylærgastronomi, ville jeg bare give
et skvæt svarende til omtrent en spiseskefuld.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Max

Dato : 11-05-10 14:21

Hej Kirsten

> Skal bruge 15 g olie i en opskrift, hvordan finder jeg frem til
> mængden uden brug vægt?

30 kr, altså en tier og en tyver vejer tilsammen 16 g, og så
kn du vel slumpe dig til resten.

Max

Fra : Emil

Dato : 11-05-10 16:04

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Kirsten

>30 kr, altså en tier og en tyver vejer tilsammen 16 g, og så
>kn du vel slumpe dig til resten.

Hvilken ødselhed

De vejer tilsammen 16,3 gram.
For 7 kr (en femmer + en tokrone) rammer man 15,1 gram

Men ellers kunne man investere i et nøjagtigt vejeredskab som f.eks.
<http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15003>
til $12.87 incl. porto.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 11-05-10 18:05

Emil <emilsen@nowhere.invalid> wrote:

>Hvilken ødselhed
>
>De vejer tilsammen 16,3 gram.
>For 7 kr (en femmer + en tokrone) rammer man 15,1 gram

Og så kan det gøres for det halve:
3 enkronestykker + en halvtredsøre giver også 15,1 gram.
Beklager min ødselshed

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 11-05-10 19:22

Hej Emil

> Men ellers kunne man investere i et nøjagtigt vejeredskab som f.eks.

Sommetider kan man ligefrem spare penge på en vægt, jeg sendte
en overgang en del forsendelser der lå meget tæt på 20 g. Jeg
købte så en portovægt ved Post Dk og den har nok tjent sig hjem
et par gange, den har endda betydet at jeg kunne afvise regninger
på underfrankering fra Post Dk.

Max

Fra : Emil

Dato : 11-05-10 21:19

> [...]

>købte så en portovægt ved Post Dk og den har nok tjent sig hjem
>et par gange, den har endda betydet at jeg kunne afvise regninger

Der kan opstå problemer,
hvis man vandrer til postkassen i regnvejr

Min begrundelse for at købe en mindre vægt var, at min - ellers
velfungerende - Phillips køkkenvægt, har den uvane at nulstille sig
selv, hvis jeg ønsker at afveje et enkelt gram. Så jeg endte nogle
gange med 10 gram, før den registrerede 1 gram!
Kaster jeg 10 gram på, i et hug, viser den korrekt.

Problematikken er normal og velkendt.
Den lille vægt i mit link registrerer kun fra 0,03 gram.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-05-10 06:44

On 11/05/2010 20:21, Max wrote:
> [...]
> købte så en portovægt ved Post Dk og den har nok tjent sig hjem
> et par gange, den har endda betydet at jeg kunne afvise regninger

Portogrænsn blev ændret for en del år siden. Nu er der fast takst fra
nul gram og op til enten 49 eller 50 gram.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-05-10 07:20

Max skrev:
> Hej Kirsten

> 30 kr, altså en tier og en tyver vejer tilsammen 16 g, og så
> kn du vel slumpe dig til resten.

Alle de indkomne eksempler med mønter er da meget gode.
Det kræver bare en eller anden slags (skål)vægt, og Kirsten
spurgte jo netop efter en metode *uden* brug af vægt.

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 14-05-10 08:25

Hej Herluf

> Det kræver bare en eller anden slags (skål)vægt, og Kirsten
> spurgte jo netop efter en metode *uden* brug af vægt.

Det kræver da netop ingen vægt, den laver man jo selv
hvis man har bare en smule fantasi.

Max

Fra : Kirsten Marker

Dato : 11-05-10 20:31

Hej igen...

jeg takker for jeres hjælp med de 15 g olie, jeg er blevet klogere og kan
bruge jeres metode med mønter næste gang jeg afprøver en ny opskrift.
Mht. til en ny vægt er det ikke pengene der står i vejen for at købe en ny,
det er pladsen i mine skabe det kniber med, utroligt så megen køkkengrej jeg
har erhvervet igennem tiderne, der er hele tiden et eller andet man altså
ikke kan undvære, syntes bare det er træls at lukke sine skabe op og
køkkenting dratter ud eller står længst inde i skabene.

kirsten
..

Fra : Martin Bak

Dato : 11-05-10 20:53

> [...]
> altså ikke kan undvære, syntes bare det er træls at lukke sine skabe op
> og køkkenting dratter ud eller står længst inde i skabene.

Men en vægt har du ikke?
Noget andet er, at ved så beskedne mængder af f.eks. olie, så vil selv den
mest præcise afvejning ikke gøre, at der kommer den foreskrevne mængde i
retten. Olie, der jo er vejet med, vil hænge ved bægeret, og på den måde vil
mængden i retten blive for lille, med mindre man bruger en miniskraber for
at få det hele med

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Max

Dato : 11-05-10 21:32

Hej Kirsten

> opskrift. Mht. til en ny vægt er det ikke pengene der står i vejen for at
> købe
> en ny, det er pladsen i mine skabe det kniber med, utroligt så megen

Jeg mener så absolut at en vægt er et must i et køkken, og de kan findes
små og effektive. Jeg har bl.a. en rund flad OBH ting, den fylder ikke
ret meget. Så find noget uvæsentlig i dit køkkenskab og få dig en vægt.
Jeg har også en ske med et skydelod på skaftet, så kan den virke
både som grydeske og bismervægt.

Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-05-10 23:28

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen
4be9beb8$0$36568$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Jeg mener så absolut at en vægt er et must i et køkken

Jeg ejer ikke skyggen af en køkkenvægt, og jeg klarer mig alligevel rimeligt
i køkkenet. Men jeg er heller ikke én af dem, der går specielt meget op i de
nøjere detaljer i opskrifterne. Min erfaring er, at det allerbedste resultat
nåes, når man sjusser lidt ved at smage sig frem og i øvrigt bruge sin sunde
fornuft.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 12-05-10 01:13

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Jeg ejer ikke skyggen af en køkkenvægt, og jeg klarer mig alligevel rimeligt
>i køkkenet.

Hvorfor nøjes med "rimeligt" når akkuratesse kan gøre det perfekt og
reproduserbart?

>Min erfaring er, at det allerbedste resultat
>nåes, når man sjusser lidt ved at smage sig frem og i øvrigt bruge sin sunde
>fornuft.

Sjusser og sund fornuft er modsat rettede ingredienser.

Men at smage sig frem er OK, hvis man er opmærksom på, at smagsløgene
hurtigt tilvænner sig en overdosis af de enkelte ingredienser, så
resultatet hurtigt kommer helt ud af kontrol.

Du er ude på dybt vand. Håber du kan svømme.

Hvorledes renser du munden før hver prøvesmagning?

m.v.h. Emil

Fra : Kirsten Marker

Dato : 12-05-10 10:30

Selvfølgelig har jeg en vægt, gammel og lidt unøjagtig, den kan blot ikke
afmåle de helt små mængder, men ved hjælp af måleskeer og bægre og ikke
mindst jer herlige gutter i gruppen har jeg frembragt mange skønne retter og
bagværk igennem mange, mange år.

kirsten

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 12-05-10 06:02

On 12 Maj, 00:28, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Jeg ejer ikke skyggen af en køkkenvægt,

Ikke det store dessert- og bagemenneske?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-05-10 17:50

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> skrev i meddelelsen
8c041d57-3735-4765-bc71-f941b677edc1@r11g2000yqa.googlegroups.com:

> Ikke det store dessert- og bagemenneske?

Bager *aldrig* brød, og laver sjældent dessert. Når den står på dessert, er
det typisk hjemmelavet is, crème bruléee eller tarte tartin, jeg bikser
sammen - og dér klarer jeg mig fint uden vægt.

Har dog et målebæger, der kan bruges til de lidt grovere "afvejninger" af
mel, sukker osv.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.